Ford na MWC v Barcelone predstavil výskumné vozidlo

25. februára 2014
Komentáre vypnuté

Spoločnosť Ford Motor Company predstavila na Svetovom kongrese mobilných technológií v Barcelone automatizované výskumné vozidlo, ktoré bude využívať na vývoj vyspelých a v konečnom dôsledku plne automatizovaných technológií riadenia vozidiel.

Výskumné vozidlo je založené na viac než desaťročnom výskume spoločnosti Ford v oblasti automatizovaného riadenia, ktorého cieľom je testovanie snímacích systémov a asistenčných technológií. Zároveň bude slúžiť ako výskumná platforma pre vývoj riešení dlhodobejších spoločenských, legislatívnych a technologických otázok, ktoré môžu vzniknúť v súvislosti s plne automatizovanými vozidlami.

„Automatizované výskumné vozidlo spoločnosti Ford predstavuje zásadný krok smerom k našej vízii týkajúcej sa budúcnosti mobility,“

uviedol Stephen Odell, výkonný viceprezident spoločnosti pre Európu, Blízky východ a Afriku.

„Vidíme budúcnosť vozidiel s internetovým pripojením, ktoré komunikujú medzi sebou navzájom i so svetom okolo seba, a prispievajú tak k bezpečnejšej jazde, zmierňovaniu dopravných zápch a zachovaniu životného prostredia. Takýmto spôsobom je spoločnosť Ford odhodlaná mať v priebehu nadchádzajúcich sto rokov ešte väčší vplyv, než mala vo svojej prvej storočnici.“

Automatizované výskumné vozidlo využíva štyri infračervené svetelné senzory s technológiou LiDAR (Light Detection and Ranging), ktoré snímajú okolie a rozpoznávajú objekty, ako sú iné vozidlá, chodci, cyklisti, či dokonca malé zvieratá. Senzory na základe odrazu infračerveného svetla od každého objektu v okruhu zhruba 70 metrov vytvoria okamžitú trojrozmernú mapu a vypočítajú vzdialenosť medzi vozidlom a danými objektmi rýchlosťou 2,5 milióna meraní za sekundu.

Spoločnosť Ford spolupracovala na vývoji vozidla s Michiganskou univerzitou a poisťovňou State Farm®. V rámci pokračujúcej spolupráce s automobilkou Ford pracuje Michiganská univerzita na vývoji snímačov a „mozgu“ vozidla, ktoré mu majú pomôcť pochopiť jeho fyzické prostredie a rozhodovať o smerovaní trasy a priebehu cesty. Spoluprácou s poisťovňou State Farm zasa spoločnosť Ford využíva jej odborné znalosti pri vyhodnocovaní rizík a výhod, ktoré so sebou prináša automatizované riadenie.

Ford-MWC2014_016

Minulý mesiac automobilka Ford odštartovala dva nové výskumné projekty na pôde USA, ktoré majú vniesť vyššiu mieru intuitívnosti do technológií automatizovaného riadenia. V rámci prvého z nich spoločnosť Ford a Massachusettský technologický inštitút využívajú pokročilé algoritmy, na základe ktorých sa má vozidlo naučiť predvídať budúce polohy pohybujúcich sa vozidiel a chodcov. V spolupráci so Stanfordovou univerzitou zasa automobilka skúma možnosti, ako by mohlo vozidlo automaticky manévrovať, aby senzory videli aj za prekážky.

Spoločnosť Ford dnes zároveň ohlásila nový výskumný projekt na území Európy v spolupráci s Univerzitou RWTH v Aachene. V rámci projektu bude automobilka skúmať možnosti vývoja rozhraní človek-stroj pre technológie automatizovaného riadenia, ktoré budú s vodičom zrozumiteľne komunikovať a umožnia mu kedykoľvek prevziať kontrolu nad vozidlom a zrušiť funkcie automatického riadenia. Jedným z najdôležitejších nástrojov týchto štúdií bude vysoko sofistikovaný simulátor jazdy.

„V budúcnosti nám automatizované riadenie môže pomôcť zlepšiť bezpečnosť vodiča a riešiť otázky ako dopravné zápchy či celosvetový dopravný kolaps. Kým sa to však z dlhodobého hľadiska stane skutočnosťou, treba ešte zodpovedať a preskúmať množstvo otázok,“

uviedol Paul Mascarenas, hlavný technický riaditeľ a viceprezident spoločnosti Ford pre výskum a inovácie.

„Pokiaľ ide o automatizované výskumné vozidlo značky Ford, naším cieľom je otestovať možnosti úplnej automatizácie a určiť vhodnú úroveň jej krátkodobého a strednodobého nasadenia.“

Ford-MWC2014_002

Systémy na báze senzorov, ktoré pomáhajú dnešným vozidlám značky Ford automaticky zaparkovať, chápať hlasové príkazy vodiča, rozlišovať nebezpečné situácie na cestách či pomáhať pri núdzovom brzdení vozidla, sú základnými stavebnými kameňmi budúcnosti plne automatizovaného riadenia.

„Prvé míľniky evolučnej koncepcie spoločnosti Ford pri vzniku technológií automatizovaných vozidiel už dnes prinášajú výhody európskym vodičom, a to v podobe systémov a funkcií ako aktívny parkovací asistent, systém prevencie nárazu pri nízkej rýchlosti Active City Stop, asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek

uviedol Pim van der Jagt, výkonný technický riaditeľ spoločnosti Ford pre výskum a inovácie.

„Naši projektanti sú na dobrej ceste k vývoju novej generácie technológií, ktorých súčasťou bude aj systém vyhnutia sa prekážke, plne automatizovaný parkovací asistent či asistent pri dopravných zápchach.“

Automatizované výskumné vozidlo sa tiež opiera o štúdie vykonané v Spojených štátoch na simulátore jazdy VIRTTEX (VIRtual Test Track Experiment) od spoločnosti Ford, pri ktorých bola kontrola nad vozidlom v rukách vodiča. Výskumníci v nich mali možnosť skúmať možnosti, ako spojiť schopnosti ľudských a automatizovaných vodičov v záujme plynulej a integrovanej jazdy.

Spoločnosť Ford sa zameriava na vývoj funkcií, ktoré upozornia vodičov na dopravné zápchy a nehody a pomôžu im pri parkovaní a jazde v pomalej premávke. V konečnom dôsledku má v úmysle vyvinúť technológie plne automatizovanej navigácie a parkovania. Tieto a ďalšie technológie jedného dňa umožnia odviezť človeka do určeného cieľa cesty, pričom vodič bude musieť byť na takejto jazde aktívne účastný a v prípade potreby schopný prevziať kontrolu nad volantom.

„Produkty ako automatizované výskumné vozidlo spoločnosti Ford nám dávajú náskok vo vývoji automatizovaných funkcií. Náš Plán mobility spája želané výsledky našej práce v oblasti automatizovaných funkcií s demokratizáciou asistenčných technológií, ktoré možno nájsť v súčasných modelových radoch produktov značky Ford,“

uzavrel Mascarenas.