Škoda 1203 – Fenomén Československého automobilového priemyslu

27. marca 2013
Komentáre vypnuté

Vozidlo vzniklo z potreby nahradiť kapacitne už nepostačujúcu Škodu 1202. Rozvíjajúci sa priemysel si vyžadoval výrobu vozidla, ktoré by vyhovovalo všetkým odvetviam. Tak sa v roku 1968 v závode vo Vrchlabí začala vyrábať nová škodovka.

Bola vzhľadovo pekná, moderná, s nekonečným množstvom modifikácií. Bola v prevedeniach ako osemmiestny mikrobus, aj s luxusnou úpravou, skriňová dodávka, päťmiestne montážne vozidlo, niektoré aj s úpravou pre hasičské zbory, valníček, sanitné vozidlo a pohrebné vozidlo.

Škoda 1203Zdroj: hyperinzerce.cz

Z dôvodu bezpečnosti posádky sa bočné dvere nachádzali len na pravej strane. Zadné dvere samonosnej karosérie sa otvárali systémom polovica nahor a druhá polovica nadol. Mnohí domáci majstri si škodovku prerábali na obytné automobily a brázdili s nimi po vtedy dostupnej, aj ťažšie dostupnej Európe. Bez nadsadenia možno povedať, že Škoda 1203 sprevádzala obyvateľov socialistického Československa od narodenia až do smrti.

 Škoda 1203

Zdroj: autobusovenoviny.cz

Motoricky bola hotové nešťastie. Vozidlo malo rozmerovo na dĺžku 4 520, na šírku 1 830 a na výšku 1 900 mm, s rázvorom náprav 2 320mm. Vlastná hmotnosť bola 1 120 – 1 340 kg. Nosnosť vozidla 840 kg. Pohon zabezpečoval pôvodný motor zo Škody 1 202 s objemom 1 200 cm3 a výkonom 37,5kW/4500 ot/min. Krútiaci moment mal 88,2 Nm/3500 ot/min. Spotreba závisela na nekonečnom množstve prevádzkových faktorov. Dalo sa jazdiť aj za 10l/100km. Jednoducho však tento motor nestačil. Oficiálne malo vozidlo maximálnu rýchlosť 95km/hod.

Zážitok majiteľa automobilu Škoda 1 203

„V roku 1978 som si zakúpil ojazdenú Škodu 1 203 vo výbave mikrobus, s cieľom podniknúť cestu krížom cez Európu do Portugalska. Vozidlo bez posádky na čerstvo postavenej autostráde z Bratislavy do Trnavy malo v protivetre problém dosiahnuť rýchlosť 65km/hod. Na druhej strane dolu kopcom bola schopná vysoko prekročiť svoje konštrukčné možnosti, zrejme aj zásluhou unavených torzných tyčí, ktorými bola odpružená zadná kyvadlová náprava. Toto vozidlo naozaj výborne sedelo na ceste, ale muselo mať zaťaženú zadnú nápravu poháňanú kardanom“

 Śkoda 1203

Zdroj: img10.rajce.idnes.cz

„Motor bol umiestnený vpredu medzi sedadlami, čo malo veľkú výhodu pri častých poruchách. Stačilo odklopiť kryt a po chvíli babrania sa mohlo pokračovať v ceste. Veľkú výhodu to malo hlavne za dažďa a v zime“

„Mal som pridelené úplne nové dvojmiestne služobné vozidlo. V zime počas cesty na stavbu vodného diela v Gabčíkove zhruba pri rýchlosti 60 km/hod vozidlo začalo neočakávane a naplno brzdiť. Problém bol nakoniec v zamrznutom sitku na posilňovači“.

Škoda 1203Zdroj: autobusovenoviny.cz

Výroba vo Vrchlabí sa skončila v roku 1981, počas ktorej opustilo bránu továrne 69 727 vozidiel. Potom sa výroba presťahovala do Trnavy, kde sa zrealizovali niektoré úpravy na karosérii (iné svetlá, maska na motore, nástupný schodík, odstránil sa „šilt“ nad predným sklom, čím sa znížil odpor vzduchu), čo je však najdôležitejšie, škodovka dostala nový motor s objemom 1500cm3 a päťstupňovú prevodovku.

Ešte taká zaujímavosť v súvislosti s motorom. Používa sa do dnešných dní na pohon hasičských striekačiek, nadstavieb žeriavov či vysokozdvižných vozíkov. Vyrábal sa aj v úprave na plyn.

Vozidlo malo hydraulické bubnové brzdy, štvorrýchlostnú prevodovku na ktorej zaradiť rýchlosť bolo naozaj umenie. Zaujímavosťou je, že „pohrebák“ mal ešte prevod do pomala, aby smútočný sprievod mohol dôstojne sprevádzať neboštíka na jeho poslednej ceste.

Neskôr vyrábané vozidlá mali posilňovač brzdného účinku. V TAZ (Trnavské automobilové závody ) sa vyrábala do roku 1999. Potom bola výroba zrušená. Všetky stroje, prípravky mali byť vyvezené do šrotu. Našiel sa ale záchranca. Česká firma Ocelot zachránila čo sa dalo a vo výrobe pokračuje do dnešných dní.