Slovenské predstavenie novej Dacie Duster

8. decembra 2013
Komentáre vypnuté

Počas oficiálneho predstavenia novej Dacie Duster na tlačovej konferencií bolo k dispozícií hneď niekoľko Dusterov na terénne jazdy po bratislavskom lesoparku Koliba. Príbeh Dacie Duster sa začal v roku 2010, od kedy si získal viac ako 450 000 spokojných klientov, (na Slovensku sa od jeho uvedenia v roku 2010 predalo 2 946 kusov). Duster sa v roku 2012 stal jedným z najpredávanejších vozidiel vo Francúzsku.

Úspech modelu Duster nepriniesla len jeho cenová dostupnosť ale automobil triumfoval vďaka svojim skutočným kvalitám. Prvou z nich je jeho dizajn, ktorý sa jednoznačne hlási ku svetu SUV. Duster má pozoruhodné „off-road“ vlastnosti, čo dokazujú jeho výsledky v najznámejších pretekoch, akými sú Trophée Andros, Pikes Peak a Rallye Aicha des Gazelles. V nadväznosti na tento úspech a po vynovení modelovej rady, prichádza Nový Duster. Duster zostáva verný všetkým kvalitám, ktoré zabezpečili úspech prvej fáze Dacie Duster: univerzálnosť použitia verzie 4×2 a „off-road“ možnosti verzie 4×4. Rovnako ako všetky modely Dacia prichádza Duster so zárukou 3 roky alebo 100 000 km.

Modernizácia vonku, revolúcia vo vnútri

Zmodernizovaná Nová Dacia Duster stavia na stylingových prvkoch, ktoré prispeli k jeho fenomenálnemu úspechu a zároveň zachováva výrazné dizajnérske prvky v štýle 4×4. Modernizovanú masku charakterizuje nový tvar mriežky chladiča s dvomi pochrómovanými pásmi, novým, nižšie položeným nasávacím otvorom a novými zdvojenými svetlometmi s funkciou denného svietenia. Modernizácia podčiarkuje jazdné vlastnosti na cestách a robustný charakter v štýle “go-anywhere”.

Dacia Duster

Nové strešné nosiče s podpornými priečkami podčiarkujú SUV charakter vozidla, zatiaľ čo nové 16-palcové zliatinové disky “Dark Metal” a pneumatiky “Mud and Snow” oživujú celkový profil modelu Nová Dacia Duster. Nový tvar zadných svetiel odzrkadľuje zmeny na prednej maske, predovšetkým prostredníctvom chrómu. Pochrómovaný výfuk a nový nápis “4WD” dotvárajú zmenený exteriér a ešte viac zvýrazňujú „off-road“ osobnosť vozidla.

Dacia Duster

Nový Duster bude k dispozícii aj v novej farbe – Comete Grey.

Štyri nové typy čalúnenia, vrátane kože

Dizajn interiéru modelu Nová Dacia Duster sa výrazne zmodernizoval, aby ešte viac odzrkadľoval dizajn exteriéru a naplno tak vstupuje do sveta SUV. Novej prepracovanej palubnej doske dominuje stredová konzola s dvomi postrannými vertikálnymi komponentmi, ktoré zdôrazňujú robustný vzhľad modelu ako celku. Tmavšie farebné prevedenie kabíny zdôrazňuje silný charakter modelu Nová Dacia Duster a jeho dravých vlastností 4×4. Komfort zvyšuje aj nový tvar sedadiel a spevnené operadlá na zadnej lavici.

Dacia Duster

“Stavali sme na príťažlivosti pôvodného modelu a jeho rozmerov. Zmodernizovali sme prvky identity, napríklad mriežku chladiča. Zvýraznili sme dizajnérske prvky 4×4, a zároveň sme zachovali užitočné vlastnosti. Nový Duster získal výraznejší charakter, no zachoval si pôvodnú DNA.”

David Durand, Head of Styling for the Entry range

Na palubu prichádzajú dve možnosti multimédií

Dacia MEDIA NAV, kompletný multimediálny systém, so 7 palcovou (18 cm) dotykovou obrazovkou, ktorá ponúka čitateľnú „startpage“ pre uľahčenie voľby vrátane pripojenia Bluetooth a satelitnej navigácie s pohľadmi 2D ale aj 3D (vtáčí pohľad). Pohodlné umiestnenie USB konektora, pre ľahké pripojenie Vašich mobilných zariadení.

Dacia Duster

Dacia Plug&Radio je už neodmysliteľný multimediálny systém Dacie, ktorý ponúka jednoduchú a efektívnu technológiu pozostávajúcu z rádia, prehrávača CD/MP3, pripojenia Bluetooth a integrovaných audio a USB konektorov.

Užitočné vybavenie v dobre premyslenom interiéri

Nová Dacia Duster ponúka nové a užitočné prvky výbavy, napríklad tempomat s obmedzovačom rýchlosti, zadné parkovacie senzory (v niektorých verziách), automatické uzamknutie dverí po uvedení do pohybu či merač vonkajšej teploty.

Dacia Duster

Ovládače elektrických okien sa teraz nachádzajú vo dverách a na strane vodiča je ich ovládanie impulzné. Kabína a batožinový priestor sa rozrástli na 475 litrov. Nový Duster môže po sklopení zadných sedadiel odviezť premety dlhé až 2,7 metra a ponúka odkladacie priestory v objeme až 3,3 litra.

Dacia Duster

Nový odnímateľný batožinový regál zjednoduší prístup k obsahu batožinového priestoru a pomôže lepšie zorganizovať nakladanie a umiestnenie batožiny.

Nové prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti

Elektronický stabilizačný systém (ESP) sa v modeli Nová Dacia Duster nachádza v štandardnej výbave (modely Euro 5). Systém udržiava vozidlo v pôvodnom smere aj v najťažších podmienkach, napríklad pri vyhýbaní sa prekážkam, v šmyku v zákrute či počas jazdy na šmykľavom povrchu. V štandardnej výbave je aj brzdový asistent (AFU), ktorý dopĺňa systém ABS. V úsilí ochrániť celú posádku je Duster vybavený prednými airbagmi vodiča a spolujazdca (od najnižšieho stupňa výbavy Euro 5), ako aj bočnými hlavovými airbagmi.

Dacia Duster

Ak sa vodič a spolujazdec zabudnú pripútať, upozorní ich na to vizuálny a zvukový signál. Zadné sedadlá sú vybavené systémom Isofix, ktorý umožňuje jednoduché a rýchle upevnenie detských sedačiek.

Výraznejší styling 4×4

Štyri špeciálne balíky príslušenstva umožnia zdôrazniť outdoorový vzhľad modelu Nová Dacia Duster a podčiarknuť jeho osobnosť. Balík “Adventure” obsahuje priečne strešné tyče na pozdĺžne lišty, predné a zadné zásterky, gumové koberce s vysokým okrajom, balík “Comfort” ponúka prednú lakťovú opierku, zadný parkovací asistent, a gumové koberce s vysokým okrajom.

Dacia Duster

„Country pack“ obsahuje ťažné zariadenie, súpravu skrutiek, elektrickú kabeláž k ťažnému zariadeniu, predné a zadné zásterky a gumové koberce s vysokým okrajom. Posledný, „pack Styling“ zákazníkovi ponúka ochranné bočné lišty dverí, prah dverí batožinového priestoru a súpravu ochrany blatníkov.

Rad motorov rozšírený o dodatočnú všestrannosť a výkon

Nový prepĺňaný štvorvalcový benzínový motor TCe 125 sa po prvý krát objavil aj v modeli Nová Dacia Duster. Motor ponúka vlastnosti agregátu o objeme 1,8 litra, pričom ide o 1,2 litrový motor, čo má za následok výrazné zníženie spotreby až na úroveň len 6,2 l/100 km a emisií na úrovni 143 CO2, pričom bezúdržbová rozvodová reťaz by mala vydržať počas celej životnosti motora. Motor ponúka 90 percent maximálneho krútiaceho momentu už pri 1500 ot./min. Motor je spárovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Dacia Duster

Motor s objemom valcov 1,6 litra, 16 ventilmi a výkonom 77 kW/105 k bude aj naďalej poháňať verzie 4×2 a 4×4. Verzia 4×2 je spárovaná s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a verzia 4×4 je spárovaná so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Na Slovensku bude k dispozícii aj verzia benzín-LPG s výkonom 75kW/102 k a nízkymi prevádzkovými nákladmi. Vodič bude mať aj naďalej možnosť si vybrať zdroj paliva. LPG verzia bude k dispozícii vo verzii 4×2 s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Nová Dacia Duster je dostupná s dieselovým motorom 1,5 dCi vo verziách 4×2 s výkonom 66kW/90 k a s priemernou spotrebou 4,7l, a vo verziách 4×2 a 4×4 s výkonom 80kW/109 k s priemernou spotrebou 4,8, respektíve 5,2l/100km.

Motor je spárovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou

„Off-road“ schopnosti Novej Dacie Duster sú ďalej umocnené 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, s prvými krátkymi prevodmi, čo zabezpečuje:

  •  hladké a postupné preraďovanie na nerovnom teréne,
  • dodáva silu pri prekonávaní výškových rozdielov,
  • efektívnu kontrolu pri schádzaní dolu kopcom.

Dacia Duster

Znížená spotreba vďaka funkcii Eco Mode a indikátorom zmeny prevodových stupňov. Eco Mode (dostupný v niektorých verziách) pomáha vodičom znížiť spotrebu. Po zapnutí systém aktivuje určité nastavenia, ktoré obmedzia výkon motora a kúrenie, avšak s ohľadom na prijateľný komfort vodiča a cestujúcich.

Indikátor zmeny prevodových stupňov (Gear Shift Indicator – GSI) využíva vizuálne signály, aby vodiča informoval o najlepšom okamihu pre zmenu prevodového stupňa nahor alebo nadol. Jeho úlohou je znížiť spotrebu a tým aj emisie CO2.

Podstatné zlepšenie akustického komfortu

Podstatne sa znížila hlučnosť modelu Nová Dacia Duster. Jazdný komfort sa zvýšil lepšou akustickou izoláciou kabíny, a to hlavne znížením hlučnosti pochádzajúcej z:

  • Hluk od podvozku. Správanie sa Novej Dacie Duster bolo upravené doplnením výstuh do tela vozidla,
  • Hluk od motora. Zvuk prenikajúci do kabíny vozidla bol stlmený upravením zvukovej izolácie palubnej dosky ako aj pridaním nafukovacích vložiek do dutých častí vozidla,
  • Aerodynamická hlučnosť. Konštruktéri pridali ešte jednu izolačnú vrstvu do A-stĺpika a na celú strechu. Lepšie utesnenie sa dostalo aj dverám.

Dacia Duster

 Stará Dacia Duster

Hluk motora sa podstatne znížil, čo najviac prispelo k väčšiemu komfortu jazdy. Motory, ktoré sú spárované so 6-stupňovou prevodovkou ponúkajú vyšší komfort aj pri vyšších rýchlostiach. Úroveň hluku v Novej Dacii Duster pri rýchlosti 130 km/h sa dá porovnať s tým, ktorý mala predchádzajúca verzia pri rýchlosti 90 km/h.

Kompaktné rozmery

Nová Dacia Duster si zachovala kompaktné rozmery – dĺžka 4,31 m a šírka 2 m – a tým aj pozoruhodnú obratnosť. Zvýšený posed poskytuje vodičovi vynikajúci výhľad a schopnosť včas odhaliť blížiacu sa prekážku, čo ešte dodatočne zvyšuje bezpečnosť.

Dacia Duster

Nová Dacia Duster je ideálna pre „off-road“ a jazdu v teréne, k čomu dopomáha spevnený podvozok, vysoká svetlá výška (210 mm) a veľké nájazdové uhly (predný nájazdový uhol 29,3° prejazdový uhol 23° a zadný nájazdový uhol 34,9°). Za zmienku tiež stojí brodivosť Dusteru, ktorá je na úrovni 350 mm.

Kompaktné rozmery a nízka váha vozidlu len dopomáhajú k vynikajúcej pohyblivosti a vysokému výkonu v teréne.

Režim 4×4 – 4×2 – Auto – Lock

Pohon 4×4 je možné zvoliť podľa želania. Vďaka veľmi intuitívnemu ovládaniu pohonu 4×4 na stredovej konzole môže vodič prispôsobiť schopnosti vozidla aktuálnym podmienkam. Pri zvolení funkcie 4×2 je prevodovka zablokovaná na pohon len prednej nápravy. V tomto režime má vozidlo najnižšiu spotrebu a najlepšie jazdné vlastnosti na klasickej ceste. V režime „Auto“ sa sila rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu automaticky podľa aktuálnej situácie na vozovke. V režime „Lock“ je sila motora delená medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50/50. Odporúča sa pri nízkych rýchlostiach na nepriľnavých povrchoch ako je sneh, blato či piesok, alebo v nerovnom teréne.

Dacia Duster

Prevodovka Dacie Duster čerpá zo skúseností aliančného partnera Nissan pri výrobe „off-road“ vozidiel a dosahuje vynikajúci pomer medzi „normálnymi“ a krátkymi prevodmi“ . Krátke prevody sú ideálne na prekonávanie stúpania a prekážok, zatiaľ čo normálne prevody sú ideálne na použitie na bežných cestách.

Spolupráca s Nissanom je viditeľná aj pri zadnej náprave s uzávierkou diferenciálu, ktorá zastaví otáčanie kolies samostatne v prípade, keď sa jedno z kolies prešmykuje na nespevnenom povrchu ako je blato alebo sneh.

Dacia Duster

Dacia Duster prvý, druhý a tretí na RALLYE AICHA DES GAZELLES 2013

Jazdci rally “Gazelles” v rámci tohtoročného preteku, v poradí už 23. podujatia, vo vozidlách Dacia Duster obsadili v kategórii crossoverov prvé, druhé a aj tretie miesto. nVýlučne ženské tímy zaznamenali po 15 dňoch pretekov, šiestich etapách a 12 až 14 hodinách navigovania denne skvelé víťazstvo.

Saida Berhamida a Safae Challal (tím 315) povedali:

“Samy seba sme v týchto pretekoch prekvapili! Duster je pozoruhodný automobil – dostane vás na miesta, kam to iné autá nedokážu!”

 Pri 16-palcových diskoch sú použité nové pneumatiky „mud and snow“, ktorých dezén je navrhnutý tak, aby lepšie odvádzali blato alebo mäkký sneh, čo zlepšuje jazdné vlastnosti vozidla, ako aj jeho bezpečnosť v takomto teréne.

Dacia vyhrala 1. miesto za nízke prevádzkové náklady v roku 2013

V ankete „Car360°“ uskutočnenej agentúrou TNS Sofres v júli 2013, na vzorke viac ako 3 100 zákazníkov, bola Dacia označená za lídra v nízkych prevádzkových nákladoch, čo podčiarkuje snahy Dacie dodávať svojim zákazníkom:

  • vozidlá poháňané modernými motormi s nízkou spotrebou,
  • nízku cenu servisu a náhradných dielov,
  • dobrý pomer hodnota/cena,
  • modely s novým dizajnom a lepšou výbavou za nezmenenú cenu.