Spatz od Bayerische Automobil Werke – prvý nemecký automobil s laminátovou karosériou

15. marca 2013
Komentáre vypnuté

zdroj obrazu: www.shorey.net

Toto nebude príbeh o známej francúzskej šansoniérke Edit Piaf prezívanej vrabec, ale o rovnako podmanivom malom športovom trojmiestnom autíčku. V roku 1955 bola v Mníchove založená automobilka Bayerische Automobil Werke (BAW). Mala ambíciu potešiť zákazníkov výrobou lacného športového automobilu a konkurovať Volkswagenu. Z dôvodu úspory času a finančných prostriedkov na vývoj zakúpila licenciu na trojkolku s názvom “Spatz„.

Prototyp s laminátovou karosériou nemal podvozok. Motor bol upevnený priamo na samonosnej karosérii. Počas skúšobnej jazdy sa motor odtrhol aj s celou zadnou časťou. Po tomto neúspechu navštívili majitelia továrne konštruktérsku legendu, pána Hansa Ledwinka, žijúceho na sklonku svojho plodného života v Mníchove, v tej dobe už vo veku 80 rokov.

Spatzzdroj: www.eurooldtimers.com

Ten nakoniec prišiel s návrhom konštrukcie podvozku so stredovou nosnou rúrou a zavesením zadných kolies na výkyvných polonápravách, tak ako tomu je pri osobných automobiloch Tatra.

Po úpravách bola z vozidla štvorkolka. Nový prototyp bol neodkladne vystavený na Frankfurtskom autosalóne, kde si získal veľké množstvo priaznivcov. Bol to prvý nemecký automobil s laminátovou karosériou.

„Vrabčiak „ nemal dvere, ale mal plátenú strechu. Menší problém však predstavovalo nastupovanie pri natiahnutej streche. Zaujímavé bolo usporiadanie sedadiel. Všetky tri boli umiestnené vpredu pri šírke lavice 145 cm.

Autíčko sa vyrábalo v rokoch 1956-1958. Motorizácia sa postupne menila od vzduchom chladeného jednovalcového dvojtaktu s objemom 200 cm3 po 250 cm3. Motory dodávala motoráreň Fichtel&Sachs. Výkon sa pohyboval od 7,5 do 10 koní. Vozidielku s váhou 325 kg poskytovali rozhýbanie sa až na rýchlosť 97 km/hod, pri spotrebe paliva 4-5l/100 km.

Spazt

zdroj: auta5p.eu

Pod názvom Spatz sa vyrobilo 859 vozidiel. Potom sa ešte krátko vyrábal vylepšený model s dvojdverovou karosériou, elektromagnetickou spojkou a prevodovkou pod názvom Victoria 250. Od spoločnosti BAW neskôr odkúpila práva na výrobu spoločnosť Burgfalke, ktorá mala v pláne nový model Export 250, ale výroba sa nerozbehla.