Test: Dacia Logan MCV 1,5 dCi 66kW – strata výnimočnosti, nadobudnutie sebavedomia

Parížsky autosalón v roku 2006 zažil premiéru prvej generácie modelu Dacia Logan vo verzii MCV, ktorá sa vyrábala aj v sedemmiestnom usporiadaní s využitím zadnej príplatkovej lavice, umiestnenej v batožinovom priestore. Od tohto roku sa modelu MCV predalo v takmer 40-tich krajinách okolo 340 000 kusov. Konkrétne na slovenskom trhu si z nich od roku 2007, kedy sa k nám začal oficiálne dovážať, našlo svojho majiteľa 2 884 kusov.

Koniec roka 2013 priniesol na svetové trhy druhú generáciu modelu Logan MCV. Jeho rodiskom je rumunská továreň v meste Pitesti. Ľuďom evokuje značka Dacia nízku cenu a sparťanský interiér. Niektorým dokonca asociácia predstáv podsunie obraz osekaného automobilu, ktorého jazdné vlastnosti a pridaná hodnota sú na úrovni automobilov z rokov minulých.

Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV 2006

Z vlastných skúseností nazbieraných počas testovania Dacii Sandero, Logan či Dokker Van viem, že skutočná podstata týchto áut je naplnením filozofie potrebného v kvalitnom a konkurenčnom prevedení. Ako som si nažíval, a čo podstatné zistil počas týždňového testovania Dacie Logan MCV, sa dozviete v nasledujúcich odstavcoch.

Zoznámenie

Osem dní pred Vianocami bol deň, kedy som si prevzal doklady a kľúč od Dacie Logan MCV so sviežim počtom kilometrov 1 715. Prakticky nové auto v červeno-oranžovo-tehlovo-metalickej farbe za 400 € s názvom Feu, stálo na parkovisku importéra v zimnom obutí na oceľových pätnástkach.

Dacia Logan MCV

Z press fotografií sa mi dizajn MCV páčil, najmä kontinuálne prepojenie prednej časti Loganu s predĺženým combi bez postrehnuteľného napojenia. Bol som preto v očakávaní, či tomu tak je aj v skutočnosti. A veru že je. Dizajn je vecou subjektívneho pohľadu, robustnosť, akou sa nový MCV vyznačuje však nenechá chladným hádam nikoho. Strešné lišty z poctivého hliníka sú decentne funkčným akcentom. Po roztvorení dvier s takmer 90 stupňovým uhlom sa mi naskytol pohľad na dôverne známe operačné prostredie zo Sandera a Loganu. Po stránke ergonómie všetko na svojom mieste.

Dacia Logan MCV

Už tradične som si spomenul z predošlých testov na prikrátky sedák. Opäť mi trvalo zhruba 200 km, kým som si na to zvykol. Nebolo to však na úkor bolesti chrbta, len zmenšeného pohodlia počas hľadania zvyšku sedadla.

Dacia Logan MCV

Zaujímavosťou je, že prvá generácia MCV mala ohromujúci rázvor, celých 2 905 mm. Keď ho porovnám so súčasnou generáciou Škody Superb vo verzii combi, zistíme, že Super je rázvorovo o výrazných 144 mm menší. Čo k tomu dodať. Nepochopiteľným krokom Dacie však je zmenšenie rázvoru pri súčasnej druhej generácii na 2 634 mm. Vysvetlením by mohla byť odpoveď modelom Lodgy, ktorý prišiel na trh v roku 2012 sťa veľkopriestorový automobil s rázvorom 2 810. Aj ten je však od rázvoru prvej generácie MCV menší o 176 mm. Z tohto pohľadu je aj napriek výbehovému tipu nadčasové.

Dacia Logan MCV

Zo zmenšeného rázvoru sa odvíja aj nemožnosť pridať do batožinového priestoru prídavné dvojsedadlo, ktorého namontovanie zvýšilo počet prepravovaných pasažierov na sedem.

Nový Logan MCV sa to snaží suplovať ťažko odolateľnou robustnosťou a dravosťou prednej masky, ktorej posolstvo si zobralo za svoje aj zadné usporiadanie dizajnovo dotiahnutého combi. Mimochodom, skratka MCV pochádza z Multi Convivial Vehicle, čo v letmom preklade znamená „veľmi pohostinno-družné vozidlo“. Tým MCV bez pochybností je.

Dacia Logan MCV

Po naštartovaní sa začalo ozývať výrazné rezonovanie. Znelo to ako nejaké chvenie. Spočiatku som to pripisoval studenému motoru. Po prejdení pár kilometrov neznámy prejav pokračoval. Nastúpil predpoklad nedoliehania plastov na palubnej doske, prípadne stredovom tuneli. Spojka bola z pátrania po pôvodcovi vylúčená, nakoľko stav pretrvával aj pri jej vyšliapnutí. Po bližšom skúmaní som sa zameral na rýchlostnú páku a jej plastové obloženie. Pri jej uchopení a pritlačení o kulisu rezonovanie výrazne stíchlo, na pozadí bolo počuť len veľmi jemne. Pustením sa okamžite spustil hluk. Počas jazdy bolo na palube ticho.

DSCF3032

Akonáhle auto stálo na križovatke, bolo to späť. Pôvod nepríjemného zvuku počas státia ma začal natoľko zaujímať, že som mal v pláne hneď na druhý deň zájsť za importérom, a požiadať ho o stanovisko technika. Ráno sa však po naštartovaní „závada“ neprejavila a nedala o sebe vedieť ani počas zvyšných šiestich dní testovania a prejdení ďalších 800 km. Celkovo som na Dacii Logan MCV prešiel 845 km. S najväčšou pravdepodobnosťou išlo o nedoliehanie plastovej kulisy, ktoré sa vyriešilo samé.

Motor a prevodovka

Pohonný diesel agregát dCi s objemom 1,5 dosahuje výkon 66 kW, 90 koní. Jeho prejav je kultivovaný a pokojný, oprostený od vibrácií prenášajúcimi sa do karosérie a interiéru. Na zaradenom treťom prevodovom stupni pri rýchlosti 70 km/hod som sa dostal za doprovodu silného záťahu (220 Nm pri 1 750 ot/min) až na úroveň 4000 otáčok, kedy vrcholí najvyšší výkon 66 kW a na trojke som tak dosiahol rýchlosť 120 km/hod.

Dacia Logan MCV

Pocitovo som vnímal záťah medzi 1 700 – 3 700 ot/min. Motor dokáže točiť aj nad 4000, vytráca sa však výkon a vyháňanie k obmedzovaču je bezpredmetné. Preto obmedzovač ani nemal príležitosť dať o sebe vedieť. Kolegovia z niektorých redakcií však išli až na doraz, a spoznali ho pri 4 800 ot./min. Otáčkomer je prevzatý z benzínových verzií s ciachovaním až do sedem tisíc bez zvýrazneného začiatku červeného poľa. Pri obhliadke agregátu asistovala plynová vzpera kapoty.

Dacia Logan MCV

Pod 1 450 ot./min je motor podtočený, preto je potrebné podradiť pre dosiahnutie optimálnych otáčok. Neskúseným vodičom môže napomáhať asistent radenia rýchlostí, ktorý to piktogramom šípky smerom nahor/nadol našepkáva. Pri podradení však výrazne pokulháva a upozorňuje až na hranici 1000 ot/min, čo je tragicky nízko.

  • 50 km/hod na 3 prevodovom stupni mal motor 1 500 ot./min
  • 90 km/hod na 5 prevodovom stupni motor točí 1 500 ot./min

Dacia Logan MCV

Päťstupňová prevodovka má dlhé prevody, čo v meste znemožňuje zaradiť štvrtý a piaty stupeň. Pokiaľ by sa tak stalo, motor sa vzoprie. Nepociťoval som absenciu šiesteho stupňa. Chod riadiacej páky sa mi zdal spočiatku tuhší, po pár dňoch sa jej chod výrazne zlepšil, a plynulé prechody mi robili radosť.

Spotreba

  • Po okreskách z Bratislavy do Malaciek a späť pri dosť razantnej jazde – 4,2 l/100 km.
  • Pri štvorčlennej posádke po okreskách 4,0 l/100 km počas zapnutého ECO režimu, s vypnutým ECO režimom 4,2 l/100 km.
  • V meste spotreba 4,7 – 5,6 l/100 km, podľa dopravnej situácie.
  • Jazda na spotrebu po okreskách bez pasažierov a batožiny 3,8 l/ 100 km. Spotreba pôjde isto ešte nižšie, nakoľko bol motor v surovom stave, a po odovzdaní automobilu mal nabehaných len slabých 2 560 km.

Dacia Logan MCV

S motorom som bol nadmieru spokojný. Nie nadarmo ho Mercedes-Benz vyhodnotil ako adepta hodného k umiestneniu do svojich automobilov.

Jazdné dojmy

Volant sa dá nastaviť len výškovo, nie pozdĺžne. Hľadanie príjemnej polohy je tak mierne zdĺhavejší proces, nie však nekonečný. Automatický zadný stierač občas liezol na nervy svojim urputným stieraním zadného okna s niekoľkonásobným cyklom, aj napriek vypnutému stavu po použití dvojice predných. Osobne mi to nevadilo, bolo mi len ľúto toho suchého zadného okna.

Dacia Logan MCV

Podvozok pozostávajúci z jednoduchej zadnej nápravy si zaslúži veľký obdiv. Jeho komfortne ladené tlmiče dokázali niečo, čo nedokážu ani niektoré podstatne drahšie autá. Panelová cesta na trase medzi Sencom a Galantou, spôsobujúca nerovnomerné otriasanie a nadskakovanie automobilov, vrátane ich vyklepaných posádok, bola pokorená Daciou Logan MCV. Dilatácie medzi panelmi a prasklinami šíriacimi sa na všetky svetové strany žehlil podvozok znamenite. Miestami som mal pocit, že idem po klasickej asfaltovej ceste pochybnejšej kvality. Zásluhu na tom majú sčasti aj zimné pneumatiky, drvivú časť však odviedol podvozok.

Dacia Logan MCV

Vo výbave bol aj multimediálny systém Media Nav zastrešujúci navigáciu s pokrytím východnej Európy (za príplatok aj zvyšnej za 119€), ďalej konektivitou Bluetooth handsfree a audiostreamingom z mobilných zariadení, rádio 4 x 20 W s veľmi dobrým ovládaním pod volantom a vstupom USB za príplatkových 250 €. Bližšie o ňom v predošlých testoch Dacií.

Dacia Logan MCV

Reproduktory sú nadpriemerne dobré. Prekvapil ma veľmi dobrý a čistý príjem rádiových vĺn. Zásluhu na tom má dostatočne dlhý anténový prút.

Tempomat a obmedzovač rýchlosti v packu s koženým volantom a hlavicou radiacej páky bol za 360 €.

Dacia Logan MCV

Prítomný bol už zmienený režim ECO, s možnosťou jeho aktivovania, čo rázne ubralo z výkonu motora a preplo riadiacu jednotku do pozvoľnejších reakcií na pokyny plynového pedálu. Stabilizačný systém ESC s protipreklzovým ASR a systémom kontroly nedotáčavosti CSV sa vypnúť nedal, nakoľko chýbalo tlačidlo.

Prejazd zákrutami som vo vyšších rýchlostiach neskúšal z dôvodu zlého počasia. Ani pri razantnejšom štýle a vlhkej vozovke som však nezaznamenal lietajúci zadok. MCV sedí veľmi dobre.

Absolvoval som aj dlhšie trasy. Jednou z nich bola cesta z Bratislavy na Záhorie a cez Moravský Svätý Ján po okreskách do Viedne a späť, za prítomnosti štyroch dospelých ľudí na palube.

Dacia Logan MCV

Teší ma, že sa nájdu výrobcovia, ktorí za prioritu nepokladajú drevený dekor, ale primárne dbajú na dostatočné miesto pre pasažierov. Dacia to dokázala zatiaľ pri každom modeli, ktorý som testoval, a zvládla to aj v MCV. Miesta nad hlavou na zadných sedadlách je nadbytok. Žiadne šúchanie hlavy o strop pri mojej výške 185 cm nehrozí ani pri opretí. V prípade Škody Octavia to také veselé nebolo.

Dacia Logan MCV

Počas fotografovania som sa dostal na miesta nad Bratislavou, kde bola na súčasné prejavy zimného obdobia nezvyčajne súvislá vrstva ľadu. Miestami som s autom stál priamo na ňom, a ešte k tomu v miernom stúpaní. Na moje prekvapenie po aktivovaní ASR sa auto bez námietok plynulo pohlo z miesta so suchým pokojom.

Dacia Logan MCV

Nepotešili ma hlavné svetlomety, ktorých svit počas jazdy v noci dosahoval veľmi slabú vzdialenosť. Rozhodne by si zaslúžili silnejšie žiarovky.

Batožinový priestor

Ten je zo svojimi 573 litrami v základnom stave, prípadne 1 518 litrami po sklopení zadných sedadiel hlavným argumentom pre kupujúceho, pokiaľ mu nestačí ten v Logane sedan či Sandere. Nákladová hrana je príjemne nízka.

Dacia Logan MCV

Horná roleta zastáva jednoduchosť a praktickosť zároveň. Nezdobí ju žiaden zložitý mechanizmus. Stačia plastové drážky a gumové závlačky. Počas jazdy nerezonuje a sedí pevne na svojom mieste. V prípade potreby sa dá celá demontovať. Pod podlahou z nie práve najtvrdšieho materiálu je k dispozícií plnohodnotná rezerva za príplatkových 60 €. Niektoré plastové výlisky najmä v batožinovom priestore a pod sedadlami by bolo vhodné lepšie začistiť, pretože sú ostré.

Dacia Logan MCV

Pod stropom za prednými sedadlami ako aj za zadnými sú umiestnené kotvy pre aretáciu sieťky (doplnkové príslušenstvo), podobne, akú mal Renault Grandtour.

Záver

Dacia Logan MCV je pre potreby viacdetnej rodiny či vyznávačov športových aktivít ideálnym partnerom. Štartovacia cena modelu od 7 290 je v segmente combi v súčasnosti neporaziteľná. Škoda, že sa Dacia vzdala niekoľkých dosť podstatných benefitov prvej generácie MCV.

Dacia Logan MCV

Na druhú stranu to sčasti chápem, keďže pre každý ďalší segment má v súčasnosti svojho zástupcu. Jedinečnosťou starého MCV bolo skĺbenie dodávky, sedemmiestneho automobilu, combi a obrieho rázvoru. Počas testovania som sa stretol s názorom známeho, že vystúpenie z Dacie, nech je akokoľvek dobré, nie je reprezentatívne. Podľa môjho názoru je to scestné zmýšľanie bez opodstatnenosti, zahalené predsudkami, ktoré sa len ťažko vyvracajú.

  • Cena základného modelu: 7 290 €
  • Cena v najvyššej výbave Arctica 11 290 €
  • Cena testovaného automobilu vo výbave Arctica s doplnkami: 12 479 €

Porovnanie

Rázvor (mm)

Dĺžka

(mm)

Šírka

(mm)

Výška

(mm)

Pohotovostná hmotnosť

(kg)

Užitočná hmotnosť (kg)

Objem batožinového priestoru (l)

Nová Dacia Logan MCV 2 634 4 492 1 733 1 519 1 033 662 573/1 518
Dacia Logan MCV 2009 2 905 4 473 1 740 1 640 1 280 526 700/2 350
Nová Dacia Logan 1 634
Dacia Lodgy 2012 2 810 4 498 1 751 1 679 1 165 710 827/2 617
Škoda Superb Combi 2 761

 

 

 

Model:

Nový Logan MCV 1,5 dCi 66kW/90k

 
Technické údaje: Emisná norma Euro 5B
Rázvor 2 634
Celková dĺžka 4 492
Šírka 1 733
Výška 1 519
Objem batožinového priestoru (v litroch) 573
Prevádzková hmotnosť 998
Najväčšia prípustná celková hmotnosť 1 520
Objem valcov (cm3) 898
Maximálny výkon (kW/k) 66 / 90
– pri otáčkach (ot./min.) 5 250
Maximálny krútiaci moment (Nm) 135
– pri otáčkach (ot./min.) 2 500
Prevodovka / počet prevodových stupňov Manuálna 5 st.
Maximálna rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) 11,1
1000 m s pevným štartom (s) 32,8
Spotreba (l/100km)
– mestský cyklus 6,4
– mimomestský cyklus 4,3
– kombinovaný cyklus 5,0
Objem palivovej nádrže (l) 50
Emisie CO2 (g/km) 116
Euro NCAP (počet hviezdičiek) 4
Intervaly prehliadok 20 000 km alebo 1 rok
Garancia 100 000 km alebo 3 roky

 

1 Comments

  1. Tu tabulku s tymi hodnotami o krutiacom momente mate trocha zle…pokial viem tento motor
    ma 220Nm (v ostatných autach Dacie ma 200Nm) ale isto nie 135Nm to sedi skorej na nejaky benzin.

Nechajte nám komentár