Test: Renault Laguna Coupe 3.0 V6 Initiale – využitý potenciál

16. marca 2014
Komentáre vypnuté

Zadná kapota svojim tvarovaním, v spojení s nezameniteľnými svetlami, ktorých svit podtrhujú pruhy LED diód, zdarne pripomína zadnú časť automobilu Aston Martin Vanquish. Coupe bolo po prvý krát predstavené na autosalóne vo Frankfurte roku 2007. Je pekné, že Renault pustil dizajn štúdie zhodný na 90% do sériovej výroby.

Zoznámenie

Verzia po facelifte má hlavné svetlomety doplnené o denné LED diódy. Laguna Coupe využíva zhruba 40% identických dielov z klasickej Laguny typu liftback a kombi. Renault aj napriek tomu investoval do vývoja ďalších 240 miliónov euro. Pod vysoké náklady sa podpísal najmä výrobne komplikovaný dizajn karosérie.

Zadná časť auta, konkrétne veko batožinového , doviedlo Renault k uplatneniu novej technológie tvárnenia za tepla.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Predná časť Coupe je v porovnaní s klasickou Lagunou typu liftback odlišná iným nárazníkom, a mohutnejším nasávacím otvorom. To mu výrazne dopomohlo k agresívnejšiemu vzhľadu a väčšiemu rešpektu pri pohľade do spätného zrkadla. Stále však zostala prítomná riadna dávka grácie. Dizajnovo sa Coupe natoľko líši, že by si zaslúžilo vlastné pomenovanie.

Okná v predných dverách sú bezrámové. Dvojpolohová kľučka najskôr stiahne okno zhruba o centimeter, a až následne dôjde k otvoreniu. Občas sa stalo, že vonkajšia kľučka zostala nedoľahnutá, a senzor tak nedovrel okno do tesnenia pri zatváraní. Pri uzamknutí sa o to postaralo automatické doliehanie.

Krivkám Coupe azda najviac pasuje biela perleťová farba Nacre, zvýrazňujúca profil karosérie, doplnená chrómovými lištami okien. Jasným dôkazom boli reakcie okoloidúcich, bez ohľadu na vekové kategórie. Auto pútalo pozornosť kdekoľvek sa mihlo.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Dielensky veľmi dobre spracovaný interiér, zahalený do krémovej kože, hýčka pasažierov svojim luxusom a výbavou vyššej triedy. Palubná doska odetá do tmavej kože s kontrastným prešívaním, výškovo i pozdĺžne nastaviteľný kožený trojramenný volant s ovládaním multimédií, elektricky nastaviteľné sedadlá s dostatočným bočným vedením, doplnené pamäťou pre troch vodičov, stredové spätné zrkadlo s automatickou clonou, nasvietené predné koberčeky, dažďový a svetelný senzor, dvojzónová automatická klimatizácia, Bi-xenónové natáčané svetlomety, či automatické sklápanie spätných zrkadiel, je krátky sumár položiek z najvyššej výbavy Initiale. Multimediálny a navigačný systém R-Link s aparatúrou Premium Bose s CD a MP3 vstupom, sa dá ovládať dotykovou obrazovkou, i hardvérovými tlačidlami umiestnenými v konzole, s akou som sa stretol v modeli Grand Scenic. Elektrická parkovacia brzda neznie príliš športovo, zapadá však do konceptu luxusného Coupe.

Motor

Testovaná Laguna Coupe s dieselovým motorom 3.0 V6 je ponúkaná len v najvyššej výbave Initiale. Tá spĺňa štandard vyššej triedy.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Šesťvalcový dieselový trojliter je iný než ten, ktorý sa montoval do modelov Vel Satis či Espace. Disponuje novou technikou, ktorá ho posúva evolučne ďalej. Jeho modelové označenie je V9X. S objemom 2993 cm3 dopovaný turbom, disponuje výkonom 173 kW (235 koní) pri 3 750 min-1 a mohutným krútiacim momentom 450 Nm, v rozpätí od 1 500 min-1 až do 3 500 min-1. Na stovku sa Coupe s týmto unikátom dostane za 7,3 sekundy, a v pružnom zrýchlení z 80 na 120 za 6,1 s.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Motor takmer nie je počuť. Len pri rozjazde je badať charakteristické šesťvalcové šveholenie. Po meste som občas spustil okno, aby som si vychutnal to príjemné dunenie. Aj pri rýchlejšej jazde po diaľnici vládlo na palube pokojné, až relaxačné ticho.

Laguna Coupe sa na Slovensko s testovaným motorom už nedodáva. K dispozícií je výhradne 2.0 dCi o výkone 127 kW (175 koní), spriahnutý so šesťstupňovým automatom.

Spotreba

  • V meste 6,7
  • Pri 110 km/hod 5,5 l
  • Pri 114 km/hod 6,1
  • Diaľničné tempo 130 km/hod pri 2 100 ot./min – 6,8 – 7,0 litrov
  • Na okreskách 6,5 l
  • Kombinovaná mesto, okresky 6,1
  • Kombinovaná mesto – dediny – okresky v Rakúsku, s občasným prudkým akcelerovaním vzdialenosť 117 km/hod – 7,0 l/100km
  • Na jednu nádrž prešla Laguna cez 700 km. Pri objeme 66 litrov to činí kombinovanú spotrebu okolo 9 litrov / 100 km. Celkovo som najazdil 815 km.

Prevodovka

Šesťstupňový automat Aisin sa nesnaží robiť z Coupe aj napriek jeho výkonu prvoplánový športiak. Prevodovka veľmi dobre korešponduje s celkovou filozofiou auta. Tú podtrhuje aj absencia sekvenčných pádiel pod volantom. Sám som prekvapený, že mi vôbec neprekážalo opozdenie a váhanie, akým automat reagoval na zošliapnutý plynový pedál, hoc aj v dvojsekundových dumaniach. Toto auto je priam stvorené pre človeka, ktorý nemá chuť na ceste nikomu nič dokazovať, avšak keď na to príde, kultivovaný šesťvalec dokáže riadne zabrať a vytrénovať nejedného vyzývateľa.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Dobré je počítať s dvoj – troj sekundovým opozdením podradenia pri zahájení predbiehacieho manévru. Pokiaľ s tým vodič počíta, Laguna Coupe aj v prípade pomalšieho automatu je neudržateľná, pretože akonáhle podradí, ďalšie stupne hádže rázne bez omeškania s kontinuálnym vytáčaním, až na hranicu červeného poľa v 4 500 ot./min.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Automat preraďuje pri 1 750 ot./min dokonca aj v prípade, keď sa radí pákou manuálne. Vtedy si automat počká pár sekúnd, či motor dosiahne požadované otáčky, a až následne preradí. Pokiaľ však zostanú nezmenené, blikanie vyššieho prevodového stupňa prestane a zostane na aktuálnom.

  • 90 km/hod. pri 1 500 ot./min
  • 50 km/hod na štvrtom stupni pri 1 125 ot./min
  • 2 100 ot./min pri 130 km/hod na šiestom stupni

Postrehy

Spätné zrkadlá sa dajú nastaviť zvlášť pre parkovanie. Ich sklopenie sa aktivuje tlačidlom na dverách.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Na palubnom počítači je symbolika zobrazujúca tlak v pneumatikách. Keďže pod prednou kapotou sa nachádza ťažký šesťválec, vpredu sú pneumatiky nahustené na 2,7 baru a zadné na 2,3. Počas jazdy bolo vidieť, ako sa v nich chladný vzduch pomaly zahrieva, , zatiahnutím páčky v batožinovom priestore.

Predné sedadlá sa dokážu automatický posunúť pri odklopení operadla pre nastúpenie do zadnej rady.

Na zadných sedadlách sa dokážu slušne odviezť dvaja dospelí, nie však vyšší než 170 cm, z dôvodu nízko zvažujúcej sa strechy a obmedzeného priestoru v oblasti kolien.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

V batožinovom priestore je pre lepšie rozloženie hmotnosti umiestnená batéria, rovnako ako v automobiloch BMW. Pod jeho hornou hranou našiel miesto zosilňovač reproduktorov značky BOSE.

Batožinový priestor disponuje slušným objemom 423 litrov.

Podvozok

Coupe je v porovnaní s liftbackom o 47 mm nižšie, a o 50 mm kratšie. Rázvor bol skrátený o 62 mm, naopak rozchod kolies si vpredu polepšil o 10 mm, vzadu dokonca o 30 mm. Systém 4Control z divízie Renault Sport, umožňuje natáčanie kolies na zadnej náprave maximálne o 3,5 stupňa. Veľmi som sa tešil na tento ojedinelý spôsob ovládania. Aj napriek nesporným výhodám túto filozofiu využíva len zopár výrobcov, ktorí ho uplatňujú v prémiových modeloch. Wikipedia ponúka podrobný zoznam, ako aj jeho evolúciu: „Active four Wheel steering“.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Okamžite po prejdení prvých pár metrov, som pocítil veľký rozdiel medzi klasickou nápravou a 4Control. Bolo to zvláštne. Volant pri sebemenšom pohybe okamžite udal kolesám smer, a Coupe sa dokázalo takmer na mieste otočiť.

Elektromotor spriahnutý s tiahlami, zabezpečujúci natočenie zadných kolies v správnom uhle a smere, na základe pokynov riadiacej jednotky, ktorá každých 10 milisekúnd vyhodnocuje celú škálu informácií, ako rýchlosť jazdy a uhol natočenia volantu. Pre Renault tento sofistikovaný elektromotor a riadiacu jednotku vyvinula spoločnosť Aisin. Aby sa z technológie vyťažil čo najväčší potenciál, inžinieri jej dali dva režimy. Do 60 km/hod sa predné a zadné kolesá natáčajú protichodne, čo uľahčuje manévrovateľnosť nie len na parkovisku, ale aj v zákrutách. Najmä v nich je do 60 km/hod Laguna železničným vozidlom, ktoré predpisovo bez najmenšieho náznaku nedotáčavosti, drží zvolený polomer. Pri konvenčnom automobile je cítiť ako sa zadná náprava snaží situáciu ustáť a udržať kolesá na ceste, odolávajúc výrazným vplyvom odstredivej sily, no pri 4 Control som sa cítil ako vodič kružidla.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Paradoxne je veľká škoda, že počas týždňového testovania bolo krásne slnečné počasie, pretože by ma veľmi zaujímalo, ako by si zadná náprava počínala na mokrej vozovke. Možno mi to počasie umožní počas testovania Laguny GT 4Control, s identickou natáčanou zadnou nápravou.

Druhý režim aktivovaný nad 60 km/hod predpisuje zadným kolesám identický smer natočenia, aký udáva volant tým predným v rozmedzí dva až 3,5 stupňa. To zabezpečuje vynikajúcu stabilitu. Coupe je veľmi pokojné aj pri prudšej zmene smeru jazdy. Rozkývanie korosérie sa nekoná. Stabilizačný systém sa stal prakticky nadbytočným luxusom pre Lagunu Coupe.

V tomto režime je však prejazd zákrut nad 60 km/hod prudko nedotáčavý. Akonáhle sa ale rýchlosť zníži pod 60 km/hod., zadné kolesá okamžite zmenia protichodné natočenie, a z Coupe sa stáva náčinie na perfektné vykrajovanie zákrut. Tento fakt sa však treba naučiť akceptovať, no najmä podvedome rešpektovať, a kalkulovať s ním pri každom nájazde. Celkovo je dobré poznať a chápať filozofiu systému 4Control, ktorý zo začiatku môže nezasvätenému vodičovi pripadať neprirodzene, opak je však pravdou.

Technika 4Control dokonca porazila aj Porsche Boxter S

Počas prudšieho brzdenia v rýchlosti nad 60 km/hod pri prejazde zákrutou, som postrehol zaujímavý moment. Vďaka smerovo identickému natočeniu kolies vpredu aj vzadu zadok auta neznervóznel, ako je štandardnom pri klasickej náprave, kedy sa na predok prenáša nával preťaženia, ktorý odľahčuje zadnú nápravu.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Pneumatiky 225/45 boli obuté na 18 palcových diskoch. Naladenie pružín je tvrdšie, no aj napriek týmto faktom je jazda Lagunou Coupe komfortná, ba až plavná. Nekvalitnú vozovku posádka len tak ľahko nespozná.

Záver

Renault Laguna Coupe je po stránke dizajnu nadčasový klenot. Trojlitrový šesťvalcový turbodiesel sa len tak nevidí. Škoda, že motor už nie je v ponuke. Verím však, že dvojlitrový turbodiesel dokáže narobiť porovnateľne kvalitnú zábavu, nakoľko je ľahší. Coupe ma očarilo svojou charizmou, rozmaznávalo pohodlím a hýčkalo komfortom. Spotreba nafty, akú som dosahoval počas testovania, ma neprestávala udivovať. Pri normálnej jazde kombinovaná spotreba nepresiahla 7 litrov.

Renault Laguna Coupe 3.0 dCi V6

Renaultu patrí môj veľký obdiv, že nabral odvahu, a spravil krok do neznáma. Priviedol tak na svet jednorožca menom Renault Laguna Coupe.

  • Cena testovaného vozidla s automatom vo výbave Initiale, s motorom 3.0 dCi V6, ktorý sa už nedodáva: 40 990 € .
  • S doplnkovou výbavou (kožené béžové čalúnenie 1 200 €, Atermické čelné sklo 150 €, podvozok 4Control 1 600 €) 43 940 €.
  • Cena vozidla s automatom vo výbave Initiale a motorom 2.0 dCi: 38 290 €.
  • S doplnkovou výbavou testovaného automobilu (kožené béžové čalúnenie 1 200 €, Atermické čelné sklo 150 €, podvozok 4Control 1 600 €) 41 240 €.

 

 

Model:

Renault Laguna   Coupé

Technické   údaje: Emisná   norma Euro   5
Rázvor 2   694
Celková   dĺžka 4   643
Šírka 2   082
Výška 1   398
Objem   batožinového priestoru (min / max v litroch) 423
Prevádzková   hmotnosť 1 630
Najväčšia   prípustná celková hmotnosť 2 050
Objem   valcov (cm3) 2   998
Maximálny   výkon (kW/k) 177/241
–   pri otáčkach (ot./min.) 3   750
Maximálny   krútiaci moment (Nm) 450
–   pri otáčkach (ot./min.) 1   500
Prevodovka   / počet prevodových stupňov Automatická   6-stup.
Maximálna   rýchlosť (km/h) 242
Zrýchlenie   0 – 100 km/h (s) 7,3
1000   m s pevným štartom (s) 27,7
Spotreba   (l/100km)
–   mestský cyklus 10,0
–   mimomestský cyklus 5,6
–   kombinovaný cyklus 7,1
Objem   palivovej nádrže (l) 66
Emisie   CO2 (g/km) 185
Euro   NCAP (počet hviezdičiek)
Intervaly   prehliadok 30 000   km alebo 2 roky
Garancia 5   rokov