Wartburg 311- nevlastný syn Mníchovskej automobilky BMW

6. marca 2013
Komentáre vypnuté

zdroj obrazu: krupka.eu

Oficiálna produkcia Wartburgu 311 bola rozbehnutá 2. Januára 1956. Na začiatku marca bol predstavený verejnosti na veľtrhu v Lipsku, v podobe štvordverovej štvormiestnej limuzíny v karosárskej verzii sedan v dvoch prevedeniach: Standard, de Luxe so sťahovacou strechou a jedným trojdverovým kombi. Na jeseň pribudli do ponuky ďalšie dve modifikácie. Dvojdverový štvormiestny kabriolet a pick-up.

V roku 1957 nasledovala celá rada ďalších variant, ktoré zahŕňali napríklad päťdverovú tábornícku limuzínu Camping s presklenenou zadnou časťou, či dokonca verzie pre potreby armády a polície.

 Wartburg 311

Wartburg 311, zdroj: fahrzeugbilder.de

Vrcholom modelovej rady bol dvojmiestny športový automobil (Sportwagen-Coupe) Wartburg 313, predstavený v 57-om na New Yorskom autosalóne, ovenčení čestnou cenou za eleganciu.

Oproti sedanu mal vyšší kompresný pomer, a k tomu dva karburátory. Výkon tak dosahoval 37 kW (50 koní), a maximálku lízal na hranici 150 km/h. Takýto unikát sa od klasických coupe líši už na prvý pohľad dlhšou karosériou s bočnými výduchmi na predných blatníkoch. Vyrobilo sa ich len limitované množstvo okolo 470 kusov. Dnes sú preto veľmi cenným a vyhľadávaným artiklom zberateľov.

 Wartburg 311

Wartburg 313, zdroj: film-autos.com

Na autosalónoch priťahoval obrovskú pozornosť prototpyt postavený na základe Wartburgu 311, do výroby sa však nikdy nedostal. Išlo o Bellevue s karosériou tzv. „pseudolandaulet“. Je to typ karosérie, ktorý má nad prednými sedadlami pevnú presklenenú strechu, a nad zadnou radou sedadiel už pokračovala nadpojená skladacia plachtová strecha. V 58-om bol implementovaný do výroby synchronizovaný druhý tretí a štvrtý prevodový stupeň s voľnobežkou. V 61-vom sa pri zachovaní objemu 900 cm3 podarilo zvýšiť výkon motora z 35 na 40 koní.

Modelové verzie

Od 18. októbra 1955 do roku 1965 bolo vyrobených viac ako 260 000 sedanov v jedenástich prevedeniach, a necelých 2 670 kabrioletov Wartburg.

  • Wartburg limuzína (311-0)
  • Wartburg limuzína s plátenou sťahovacou strechou (311-008)
  • Wartburg limuzína de Luxe (311-100)
  • Wartburg limuzína de Luxe s plátenou sťahovacou strechou (311-108)
  • Wartburg Kabriolet (311-2)
  • Wartburg Coupé (311-3)
  • Wartburg Camping (311-5)
  • Wartburg Kombi (311-9)
  • Wartburg Pick-Up (311-7)
  • Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénne vozidlo (311-4)
  • Wartburg Sport (313-1)

Wartburg 311

Wartburg 311 Coupe, zdroj: fotoarchiv-kunkel.startbilder.de, Ralf Christian Kunkel

Wartburg bol na svoju dobu luxusným automobilom, brázdiaci nemecké okresky na húpavých listových pružinách. Pasažieri mali k dispozícií opierky na ruky vpredu aj vzadu. V predných boli dokonca popolníky. V základnej výbave nechýbalo rádio, ktoré príjmalo len stredné a dlhé vlny, naladiť sa však dalo až šesť staníc ovládaných tlačítkami.

 Wartburg 311

Wartburg 311 Pick-up zdroj: lh5.ggpht.com

Rezervné koleso bolo umiestnené v zadnom kufri ktorý mal vnútorné osvetlenie, a jeho otváranie bolo na tú dobu luxusné. Mechanické tiahlo ovládané páčkou z miesta vodiča pohodlne otvorilo batožinový priestor na diaľku. Palubná doska vyložená masívnym drevom, či celokožené sedadlá boli čerešničkou automobilovej prestíže značky Wartburg.

Prvé exempláre Wartburgu 311 z rokov 1955-58 sa dajú ľahko rozoznať podľa farebného loga so siluetou hradu Wartburg, umiesteného na prednej maske a veku kufra. 311-tka prvej generácie sa dá hneď na prvý pohľad spoznať podľa prednej masky, tzv. „fischgrill“. Bola zložená z troch chrómových líšt, ktoré boli na konci spojené, a v ich strede predelené zvislou priečkou. Ak sa šofér potreboval dostať pod kapotu motora, túto mriežku bolo možné sklopiť.

 Wartburg 311

Wartburg 311, zdroj: fahrzeugbilder.de

Po zmodernizovaní prvej generácie, sa mriežka zmenila na pochromovanú masku, ktorá bola v jednej tretine prehnutá. V 50-tych rokoch bola módna vlna zaoblených karosérií, na ktorej sa zviezol aj Wartburg 311. Pôsobil vyváženým a veľmi elegantným dojmom. Zadné blatníky pripomínajú profil krídla, a dodávajú automobilu dynamický ráz. Výrobca vo svojich reklamných brožúrach deklaroval vysokú kvalitu motorovej jednotky. Poukazoval na konštrukčnú jednoduchosť motora, ktorý sa skladal len zo siedmich pohyblivých častí. Auto malo napĺňať význam Gran Turismo. Určené na dlhé, pohodlné a radostné cestovanie bez hroziacich porúch.

Obsah ničím nenahradíš

Rok 62 bol začiatkom zmien pod kapotou „Strážnej pevnosti“. Výkon bol najskôr upravený o 1 kW, nakoniec sa koncom roka 900-ka prevŕtala zo 70 na 73,5 mm, a objem tak vzrástol na 991 cm3, čo sa odrazilo na výkone motora, ktorý mal razom ťah štyridsiatich piatich koní (33 kW). Typové označenie bolo 312, často sa používalo označenie 311 – 1000. Jednolitrovka plachtila po ceste 120 km rýchlosťou. V porovnaní s klasickou deväť stovkou, ktorá veľmi ťažko a pomaly atakovala 100 km/h hranicu, to bol výrazný posun.

 Wartburg 311

Wartburg 312 Kombi, zdroj: fahrzeugbilder.de

Evolúcia podvozku

K prepracovanejšiemu motoru bolo potrebné zapracovať na starom podvozku, ktorý mal stále priečne listové pružiny. Preto počas príprav na produkciu nového modelového radu (Wartburg 353), sa rozhodlo o implementovaní novo vyvinutého podvozku s vinutými pružinami do typovo vysluhujúceho Wartburgu 311. Vznikol tak modernizovaný model 312/1. Nový systém pérovania umožnil zmenšenie priemeru pneumatík z pôvodných 15″ na 13″.

Inovovaná rada 312 pozostávala z nasledovných modelov:

  • Wartburg limuzína (312-0)
  • Wartburg limuzína s kovovou posuvnou strechou(312-008)
  • Wartburg limuzína de Luxe (312-1)
  • Wartburg limuzína de Luxe s kovovou posuvnou strechou (312-108)
  • Wartburg Hardtop-Coupé (312-300)
  • Wartburg Camping (312-5)
  • Wartburg Pick-Up (312-7)
  • Wartburg Kombi (312-9)

 Wartburg 353

Wartburg 353W, zdroj: cars-database.com

Limuzíny typu 312 boli v roku 1966 plne nahradené Wartburgom nového typu 353, často krát označovaného Wartburg 1000. Staré modely 312 boli vyrábané už len ako Kombi a Coupé 312 HT do roku 1967, kedy sa ich výroba definitívna ukončila, a produkoval sa už výhradne len nový Wartburg 353. Tento typ však nebol ani zďaleka tak úspešný, a postupne automobilka technicky upadala, čo zapríčinilo pokles záujmu mimo krajín východného bloku o vozidlo z Eisenachu.