Ženeva: Nissan e-NV200 – dojazd 170 km a dobitie na 80% za 30 minút

Spoločnosť Nissan upevňuje svoje vedenie v sektore elektromobilov uvedením modelu e-NV200, ktorý do segmentu kompaktných dodávok prináša bezprecedentnú kultivovanosť, nulové emisie a neskutočne nízke prevádzkové náklady. Uvedením tohto modelu, ktorý dopĺňa najlepšie predávaný elektromobil na svete Nissan LEAF, sa spoločnosť Nissan stáva prvým výrobcom vozidiel, ktorý má v globálnej ponuke dva plnohodnotné elektromobily.

Tento model v sebe spája prvky dvoch niekoľkonásobne ocenených vozidiel – Nissanu LEAF a Nissanu NV200, niekdajších víťazov v kategóriách svetové auto roka a medzinárodná dodávka roka – a ako taký je pripravený zmeniť tvár ľahkého úžitkového vozidla.

Vysokovýkonné a stopercentne elektrické hnacie ústrojenstvo modelu e-NV200, ktoré stavia na systéme použitom v obdivovanom Nissane LEAF, sa snúbi s prvotriednym objemom nákladového priestoru modelu NV200. Tým vzniklo praktické a univerzálne vozidlo schopné dopravovať osoby i tovar bez toho, že by produkovalo výfukové plyny alebo obťažovalo hlukom.

Nissan e-NV200

Od začatia predaja v júny bude e-NV200 k dispozícii vo vyhotovení ako dodávka alebo ako päťmiestne osobné vozidlo vo verzii Combi alebo v luxusnejšej verzii Evalia. I keď sa e-NV200 zameriava v prvom rade na podnikateľov, určite urobí dojem aj na súkromných používateľov s početnou rodinou. Homologovaný NEDC dojazd nového modelu e-NV200 (170 km) je vyšší ako priemerná vzdialenosť 100 km najazdená za deň vo viac ako polovici vozových parkov, ktoré túto triedu dodávok využívajú. Užitočné zaťaženie i nákladový priestor sú pritom rovnaké ako vo vozidle NV200.

Pri použití 16-ampérového jednofázového zdroja s výkonom 3,3 kW je možné batériu nabiť cez noc, pri použití 32-ampérového zdroja s výkonom 6,6 kW sa tento čas skracuje na štyri hodiny. Špeciálnou jednosmernou rýchlodobíjacou nabíjačkou CHAdeMO s výkonom 50 kW je možné celkom vybitú batériu nabiť na 80 percent jej kapacity len za 30 minút, alebo ešte rýchlejšie, ak je batéria čiastočne nabitá. V celej Európe je teraz inštalovaných viac ako 1000 verejných dobíjacích staníc so systémom CHAdeMO. Okrem toho si veľa spoločností zriaďuje vo svojich prevádzkarňach alebo budovách vlastné rýchlodobíjacie stanice.

Nissan e-NV200

„Model e-NV200 je určený pre celkom iný trh ako Nissan LEAF a spolu s týmto celosvetovo najpredávanejším elektromobilom nám pomôže naďalej viesť revolúciu v oblasti elektromobilov. Aby sme toho boli schopní, neuspokojili sme sa len s konverziou modelu NV200 na elektrickú verziu, ale od základu sme vozidlo prepracovali tak, aby bolo nielen solídnou elektrickou dodávkou, ale tiež dodávkou, ktorá je v každom smere jednoducho fantastická,“

uviedol senior viceprezident pre predaj a marketing spoločnosti Nissan Guillaume Carter.

Manažér divízie Nissan Europe pre elektromobily Jean-Pierre Diernaz vyjadril svoje nadšenie z modelu e-NV200 týmito slovami:

„Osvedčené a vysokoúčinné hnacie ústrojenstvo modelu e-NV200 je ako stvorené na jazdu s mnohými rozbehmi a zastávkami, ktorá je pre každodennú prácu úžitkových vozidiel typická. Vďaka nulovým emisiám a bezhlučnej prevádzke je model e-NV200 šetrný k životnému prostrediu i vodičom. Tiché hnacie ústrojenstvo a absencia vibrácií nespôsobujú únavu a jednorýchlostnú prevodovku určite ocení každý veľmi zamestnaný rozvážkový vodič alebo taxikár. Prevádzkovateľom vozových parkov sa vozidlo určite zavďačí nízkymi prevádzkovými nákladmi.“

Nissan e-NV200

Hoci stavia na osvedčených a preverených dieloch, prešiel model e-NV200 kompletným programom konštrukčného vývoja, ako keby sa konštruoval od začiatku. Hnacie ústrojenstvo bolo v mnohých kľúčových oblastiach prepracované, aby vyhovelo novej role vozidla. Zmenami prešla aj konštrukcia karosérie, aby zostal zachovaný pôvodný objem nákladového priestoru modelu NV200.

Úžitková verzia vozidla disponuje aj naďalej nákladovým objemom 4,2 m3 a uvezie dve štandardné europalety. Posuvné bočné dvere na oboch stranách a široko otvárateľné zadné dvere zabezpečujú veľmi ľahkú nakládku i vykládku.

V Japonsku i v Európe bol už spustený komplexný program testovania modelu v bežnej prevádzke. Renomovaným medzinárodným spoločnostiam, napríklad firmám FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas alebo japonskej poštovej službe boli poskytnuté predvýrobné vzorky, ktoré sa stali súčasťou ich vozových parkov. Na základe spätnej väzby od vodičov a správcov vozových parkov boli v e-NV200 doladené posledné detaily, aby mohla byť spustená sériová výroba v hlavnom závode produkujúcom úžitkové vozidlá spoločnosti Nissan v Barcelone.

Nissan e-NV200

„Sme presvedčení o tom, že e-NV200 dodá ľahkým dodávkam a vozidlám taxislužieb celkom novú tvár a že životné prostredie v centrách veľkých miest sa zmení k lepšiemu,“

dodáva Diernaz.

Bližšie zoznámenie s e-NV200

Hoci bolo vozidlo navrhnuté prevažne na základe dvoch súčasných modelov, prináša jedinečné e-NV200 zmeny na viac ako 30 percentách dielov.

Zmeny oproti modelu NV200 zahŕňajú výrazné úpravy vzhľadu, prepracovaný podvozok, revízie interiéru, novú jednotku batérie, vysokokapacitný systém rekuperačného brzdenia a ďalšie úpravy, vďaka ktorým má nové e-NV200 lepšie predpoklady obstáť vo svojej predpokladanej úlohe mestského rozvážkového vozidla dopravujúceho tovar aj pasažierov.

Výsledkom týchto zmien je takmer bezhlučný elektromobil budúcnosti, ktorý neznečisťuje ovzdušie a je veľkým prísľubom nielen pre vodičov a prevádzkovateľov vozových parkov, ale aj pre pasažierov, chodcov a všetkých obyvateľov miest.

Nissan e-NV200

Od svojho súrodenca s klasickým pohonom sa e-NV200 najnápadnejšie odlišuje svojím „elektrickým výrazom“, ktorý charakterizuje aj Nissan LEAF. Centrálny kryt dobíjacieho portu a unikátne, modro tónované svetlomety LED dodávajú modelu moderný vzhľad a jasne ho odlišujú od verzie so spaľovacím motorom.

Obrysové, modro tónované svetlá v tvare šípky sú usadené v polmesiačikovito tvarovaných svetlometoch, ktoré zachovávajú motív ľadovomodrej farby. Zadné svetlomety sú vo všetkých verziách osadené svetelnými zdrojmi LED. Osobné modely rovnakú technológiu využívajú aj vpredu. Motív elektrickej modrej vozidla e-NV200 rezonuje aj v logu Nissan.

Vo vnútri nájdeme novú palubnú dosku s digitálnym displejom. Radiaca páka má jednoduchý vzhľad i ovládanie a je namiesto joystickového štýlu Nissanu LEAF riešená ako bežná automatika, aby si vodiči často striedajúci dodávky so spaľovacími motormi a model e-NV200 lepšie zvykli.

Nissan e-NV200

Ľahko čitateľný a nastaviteľný digitálny displej poskytuje okrem iného informácie o rýchlosti vozidla, stave batérie a dojazde, ukazovateľ výkonu informuje o výkone motora a regenerácii energie. Palubnú dosku dopĺňa multifunkčný displej, na ktorom sa zobrazujú ďalšie informácie o čase, vzdialenosti a rýchlosti.

Pokiaľ ide o mechanickú stránku, vďačí e-NV200 za mnohé Nissanu LEAF. Od najpredávanejšieho elektromobilu na svete si vypožičal napríklad nápravu MacPherson s nezávislým zavesením predných kolies. Od Nissanu LEAF prebral aj hnacie ústrojenstvo, a to vrátane nedávno uvedeného striedavého synchrónneho motora druhej generácie s výkonom 80 kW, ktorý je plne integrovaný s nabíjačkou batérie a meničom prúdu a tvorí spolu s nimi samostatnú jednotku.

Nissan e-NV200

V e-NV200 však dochádza k niekoľkým podstatným zmenám. Najnápadnejšou z nich je lítiovo-iónová batéria, ktorá bola upravená tak, aby sa vošla do priestoru pod podlahou vozidla, a nezaberala tak miesto v nákladovom priestore. Nová jednotka batérie, ktorá sa vyrába v závode spoločnosti Nissan v britskom Sunderlande a montuje v Barcelone, má rovnaký počet modulov (48) i rovnakú kapacitu (24 kWh) ako v Nissane LEAF, líši sa však usporiadaním prvkov.

Modul batérie sa nachádza v spodnej časti vozidla pod podlahou nákladového priestoru. Aby bola zaistená bezpečnosť v prípade nárazu, je umiestnený vo vystuženej schránke. Vďaka spôsobu montáže batérie sa zvyšuje aj torzná a pozdĺžna tuhosť vozidla. V porovnaní s modelom NV200 vzrastajú tieto parametre o 20, resp. 35 percent.

Nissan e-NV200

Vďaka nízkemu ťažisku vykazuje e-NV200 výnimočnú ovládateľnosť i jazdné vlastnosti, a to aj vzhľadom na štandardy nastavené modelom NV200. Okamžitý krútiaci moment typický pre elektromobily však vo verzii poháňanej batériou ponúka rýchlejšiu akceleráciu: zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahne rýchlejšie ako 1.5 dCi NV200,konečné výsledky budú uverejnené neskôr v tomto roku.

Ďalšou zmenou v hnacom ústrojenstve oproti Nissanu LEAF, ktorou sa e-NV200 pripravuje na predpokladaný spôsob použitia, je nový brzdný systém, charakterizovaný vyššou rekuperačnou kapacitou. Tento systém využíva časté zastavovanie a rozbiehanie vozidla pri jazde v meste. V štandardnej výbave vozidla nájdeme aj asistent rozjazdu do kopca, ktorý vozidlo pridrží v pokoji ešte dve sekundy po uvoľnení brzdového pedála, a uľahčuje tým rozbiehanie.

Nechajte nám komentár