ŽUK – krabica, ktorá si získala tisíce motoristov

27. marca 2013
Komentáre vypnuté

zdroj obrazu: filipovsky.ic.cz

Výroba Žukov sa rozbehla v továrni FSC v Lubline roku 1958. Prvé vozidlo bol valníček s plechovou plochou prikrytou plastovou plachtou. Konštrukčne sa jednalo o veľmi jednoduché vozidlo. Nápravy a motor získal Žuk od sedanu Waršava, rám bol skonštruovaný tak, aby spĺňal podmienky, na ktoré bol predurčený.

Benzínový štvortaktný štvorvalec umiestnený vpredu za prednou nápravou medzi sedadlom vodiča a spolujazdca odvádzal dobrú prácu. Poháňal cez kardan zadnú nápravu. Objem motora 2120cm3 s výkonom 70 koní dosahoval maximálna rýchlosť 100 km/hod pri spotrebe 14l/100km.

Podľa všetkého sa však dalo bez problémov jazdiť aj za 10l/100km. Bolo to o plynulosti jazdy, s minimom brzdenia. Konštrukčná zaujímavosť sa ukrývala v ručnej brzde. Tá totiž brzdila priamo kardan, podľa čoho je aj jej pomenovanie „kardanová“.

 Žuk

zdroj: nationmaster.com

Plechová karoséria patrila k tým jednoduchším, s dokonalými hranami, za ktoré by sa dnes hanbil nejeden dizajnér a fanúšik koeficientu odporu vzduchu pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby paliva. Predku automobilu dominovalo úplne rovné čelné sklo vsadené do plochého čumáku. Žuk sa vyrábal v rôznych modifikáciách – skriňová dodávka, požiarna a neskôr aj mikrobus.

Hmotnosť vozidla 1 508 kg pri dĺžke 4 400, šírke 1 875, výške 2 200 a rázvore náprav 2 700 mm s oficiálnou nosnosťou pre sedem osôb a 350 kg nákladu bola na tú dobu viac ako slušná.

 Žuk

zdroj: ned.ronet.ru

Zaujímavá bola história motora. V ZSSR (Zväz Sovietskych Socialistických Republík) ešte pre druhou svetovou vojnou kúpili licenciu aj s výrobnou technológiou od americkej firmy Ford. Toto vozidlo sa vyrábalo v ZSSR pod názvom GAZ M-1 a tesne po vojne pod názvom Pobieda (víťazstvo). Bolo to robustné vozidlo, priestranné a pohodlné. Licenciu Sovieti predali Poľsku, kde sa vyrábalo pod názvom Waršava.

 Žuk

zdroj: rajveteranu.cz

Tento motor sa v Žuku používal s postupnými vylepšeniami prakticky až do skončenia výroby. Ku koncu výroby sa montovali aj poľské dieselové motory Andoria. Výroba Žukov bola ukončená v roku 1998. Trvala teda neuveriteľných 40 rokov. Motor sa dožil vyše sedemdesiatky.

Žuk zdroj: tiptrucker.cz

Vozidlá boli vyvážané do mnohých často aj exotických krajín. Napríklad Albánsko, Egypt, Kolumbia, Kuba, Maďarsko, Bulharsko. Do Československa sa dovážali po roku 1975. Celkovo bolo vyrobených 590 000 Žukov.

 Žuk

 zdroj: veterancs.com

Boli obľúbené pre svoju jednoduchú konštrukciu a spoľahlivosť. Ešte stála sa s nimi môžeme stretnúť v plnom nasadení v Maďarsku a samozrejme v Poľsku.