Ford predstavil v Ženeve nový Focus so systémom SYNC 2

6. marca 2014
Komentáre vypnuté

Spoločnosť Ford predstavila na autosalóne v Ženeve nový Ford Focus, ktorý pozdvihuje úroveň najpredávanejšej značky vozidla na svete. Pričinil sa o to výraznejší, emotívnejší dizajn exteriéru, vynikajúce remeselné spracovanie a intuitívne riešenie nového interiéru, ako aj významné zníženie spotreby paliva a rad nových technológií, ktoré spríjemňujú pobyt na palube vozidla.

Športový charakter a jazdnú príťažlivosť nového Focusu dolaďuje nápadná horizontálna mriežka chladiča, interiér inšpirovaný pilotnou kabínou lietadiel a možnosť ovládania pomocou radiacich páčok na volante. V novom Focuse, ktorý bude v predaji od druhej polovice roku 2014, zároveň debutuje v rámci Európy aj SYNC 2, vyspelý komunikačno-zábavný systém z dielne spoločnosti Ford, ako aj nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost a 1,5-litrový vznetový motor TDCi.

„Neuspokojili sme sa len s tým, že sme jednotkou; chceli sme ľudí ohromiť špičkovou novou verziou modelu Focus,“

uviedol Stephen Odell, prezident spoločnosti Ford pre Európu, Blízky východ a Afriku.

„Nový Focus spája v sebe moderný dizajn, vyspelé technológie a špičkovú úroveň spotreby s potešením z jazdy, vďaka ktorej je model Focus právom uznávaný.“

NewFordFocus_03

Spoločnosť Ford po prvý raz uviedla model Focus v roku 1998. Odvtedy sa ho v celosvetovom meradle predalo viac než 12 miliónov kusov, z toho 6,9 milióna v Európe. Na základe analýzy údajov o registráciách nových vozidiel od spoločnosti Polk za prvých deväť mesiacov roku 2013 sa aktuálny model Focus stal najpredávanejšou značkou vozidla na svete. Automobilka Ford odhaduje, že celosvetový objem predaja modelu Focus v roku 2013 dosiahol 1,1 milióna predaných kusov, z toho viac než 300 000 vozidiel predaných v Číne, vďaka čomu sa tento model stal najpredávanejším osobným vozidlom na najrýchlejšie rastúcom trhu s novými vozidlami na svete.

Kultivovaný dizajn

Model Focus je v ponuke v štvordverovej a päťdverovej verzii a vo verzii kombi. Automobilka Ford ho vytvorila ako dômyselnejšie a modernejšie vozidlo s novým dizajnom, ktorý odráža jej globálny dizajnový jazyk One Ford, prítomný aj v novom modeli Mondeo a Fiesta.

Nový Focus ponúka dve nové farby karosérie – modrý odtieň Glace Blue a tmavomodrý Deep Impact Blue. Vozidlo má nižší a širší postoj, novú kapotu, novú prednú masku i mriežku chladiča. Kapota má dynamický tvar klenúci sa od predného stĺpika po horné rohy mriežky chladiča v tvare obráteného lichobežníka, vďaka čomu získava mohutný a sebavedomý vzhľad.

NewFordFocus_01

Štíhlejšie a ostrejšie rezané predné svetlomety spolu s hmlovými svetlami pretiahnutejšieho obdĺžnikového tvaru zvýrazňujú odvážny charakter prednej časti. Jemné chrómované prvky zasa vyzdvihujú jeho eleganciu. Elegantnejšia je aj zadná časť vozidla, ktorá prináša nové usporiadanie obloženia a dverí batožinového priestoru a užšie koncové svetlá.

„Našou víziou bolo vniesť do dizajnu modelu Focus viac emócií,“

uviedol Martin Smith, výkonný riaditeľ spoločnosti Ford of Europe pre dizajn.

„Nový Focus je výraznejší a športovejší a prináša kultivovanejší dizajnový štýl. Je jasným prísľubom neobyčajného zážitku z jazdy.“

Pri navrhovaní interiéru nového Focusu vzala spoločnosť Ford do úvahy spätnú väzbu od zákazníkov a reagovala na ich podnety intuitívnejším usporiadaním prístrojovej dosky, ktoré dopĺňa volant a stredová konzola s menším počtom ovládačov a tlačidiel. Nové saténové čalúnenie čiernej farby s chrómovými ozdobnými prvkami prispieva k čistejšiemu a modernejšiemu vzhľadu kabíny a zvýrazňuje logickejšie a intuitívnejšie riešenie funkcií.

Autodesk VRED Professional 2014 SR1

Nová stredová konzola s odkladacím priestorom ponúka viac priestoru a je do nej integrovaná aj nová posuvná lakťová opierka. Do novej nastaviteľnej konzoly sa zmestia fľaše a poháre rôzneho druhu, pričom naraz je možné vložiť do nej litrovú fľašu s vodou aj pohár s objemom 0,4 l. Zákazníkov, ktorí si zakúpia nový Focus, poteší aj tichšia jazda, za ktorú vozidlo vďačí hrubším kobercom, hrubšiemu bočnému sklu a lepšej izolácii priestoru motora.

„Reagovali sme na jednoznačnú túžbu zákazníkov po väčšej jednoduchosti vo vnútri vozidla,“

dodal Smith.

„Vytvorili sme tak jasnejšie vizuálne prepojenie medzi hlavnými prvkami a výrazne sme znížili počet tlačidiel v kabíne.“

Ovládanie cez dotykovú obrazovku so systémom SYNC 2

Nový Focus bude prvým vozidlom v Európe, ktoré ponúkne vodičom systém SYNC 2. Tento vyspelý informačno-zábavný systém od spoločnosti Ford ponúka farebnú dotykovú obrazovku s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou osem palcov, ako aj pokročilý systém hlasového ovládania, ktorý uľahčuje prístup k audiosystému, navigácii, klimatizácii a kompatibilným mobilným telefónom.

NewFordFocus_Interior_07

Navigačný systém rozhrania SYNC 2 taktiež po prvý raz v Európe ponúkne režim rozdelenej obrazovky s podrobnými informáciami o križovatkách, funkciu ohlasovania názvu ulíc, trojrozmerné zobrazenie diaľničných križovatiek a orientačných bodov, ako aj cestovného sprievodcu MICHELIN. Vďaka systému SYNC 2 môže vodič zadávať jednoduchšie „jednorazové“ navigačné ciele a taktiež požiadať systém, aby mu „prehral“ požadovaného interpreta. Jednoduchým stlačením tlačidla hlasového ovládania a vyslovením povelu „Som hladný“ sa zobrazí zoznam reštaurácií v okolí s možnosťou následnej navigácie k cieľu.

Vyspelé pohonné technológie

Potešenie z jazdy, ktorým je značka Ford povestná i charakteristická, sa v novom Focuse vďaka lepšiemu ovládaniu a riadeniu posúva ešte o úroveň vyššie. Konštruktéri automobilky Ford vytvorili pevnejšie vozidlo, ktoré sa vyznačuje vyššou citlivosťou a lepším prepojením s vozovkou. Zvýšili konštrukčnú tuhosť prednej časti vozidla, upravili geometriu zavesenia kolies, zvýšili bočnú tuhosť silentblokov „riadenia“ na zavesení, znovu vyladili tlmiče pruženia a zaviedli nový elektronický stabilizačný program. Elektrický posilňovač riadenia je takisto nanovo vyladený, aby umožnil vodičovi cítiť ešte väčšie spojenie s cestou.

Nový Focus je prvým vozidlom značky Ford, ktoré ponúkne funkciu kolmého parkovania. Ide o novú technológiu parkovania bez používania rúk, ktorá pomáha vodičom zacúvať do parkovacieho priestoru súbežne s inými vozidlami.

NewFordFocus_08

Aktuálny model Focus priniesol funkciu asistenta pozdĺžneho parkovania (Active Park Assist), ktorá využíva ultrazvukové senzory. Po stlačení tlačidla systém vyhľadá parkovacie miesto a prevezme riadenie vozidla, kým vodič ovláda plynový pedál a brzdu. Nový Focus okrem toho využíva aj funkciu kolmého parkovania, ktorá funguje rovnako a jej prácu umožňujú ďalšie dva senzory pridané do zadnej časti vozidla.

Tieto dodatočné senzory zároveň umožnili spoločnosti Ford ponúknuť v európskej premiére aj technológie, ktoré pomáhajú vodičom pri vychádzaní z parkovacieho miesta:

  • Systém upozornenia na križujúce vozidlá (Cross Traffic Alert) upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré mu môžu zozadu onedlho skrížiť cestu. Systém využíva radar s dosahom 40 metrov a ak zachytí približujúce sa vozidlo, vydá tri zreteľné varovné signály.
  • Asistent pri vychádzaní z parkovacieho miesta (Park-Out Assist) pomáha vodičovi pri vychádzaní z pozdĺžneho parkovacieho miesta. Vodič si zvolí pravú alebo ľavú stranu, načo systém začne ovládať riadenie, zatiaľ čo vodič má na starosti plynový pedál a brzdu.

NewFordFocus_09

Spoločnosť Ford zdokonalila aj svoj obľúbený systém predchádzania nárazom pri nízkych rýchlostiach Active City Stop, ktorý vopred vytvorí tlak v brzdovom systéme a – ak vodič stále nereaguje – zníži krútiaci moment motora a automaticky aktivuje brzdy, aby zmiernil dôsledky zrážky. Systém vo svojej modernizovanej verzii pracuje pri rýchlostiach do 50 km/h v porovnaní s aktuálnou verziou, ktorá funguje len do 30 km/h.

Automobilka Ford prináša do Európy aj prednárazový bezpečnostný systém (Pre-Collision Assist), ktorý funguje podobne ako systém aktívneho brzdenia Active City Stop, len s oveľa väčším dosahom pri detekcii vozidiel. Systém tak pomáha vodičovi pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici: najprv vydá výstražné znamenie a v prípade potreby použije brzdy.

Aktuálna technológia adaptívneho tempomatu umožňuje vodičom modelu Focus udržiavať nastavenú vzdialenosť od vozidla pred sebou aj v prípade, ak ide dané vozidlo pomalšie, než je nastavená rýchlosť. Pre prípady, keď adaptívny tempomat nie je aktívny, prináša spoločnosť Ford nový systém upozornenia na dodržiavanie vzdialenosti (Distance Alert and Indication), ktorý taktiež predstavuje v Európe po prvý raz. Systém umožňuje vodičovi nastaviť vzdialenosť, ktorú chce udržiavať od vozidla pred sebou. Ak sa vodič náhodou priblíži k vozidlu na kratšiu vzdialenosť, systém vydá trojfázové varovanie v podobe výstražného signálu na palubnom displeji – počnúc sivou kontrolkou, potom žltou a nakoniec červenou – a na záver zaznie výstražný zvukový signál.

NewFordFocus_5Door_04

Nový Focus bude po prvý raz vybavený aj technológiou MyKey z dielne spoločnosti Ford. Systém MyKey umožňuje majiteľovi naprogramovať kľúč, zvyčajne určený pre mladších vodičov, ktorým obmedzí maximálnu rýchlosť vozidla, zníži najvyššiu hlasitosť audiosystému a prípadne môže vozidlo úplne zablokovať, ak vodič alebo spolucestujúci nemajú zapnuté bezpečnostné pásy. Systém dokáže zabrániť vodičovi v deaktivácii bezpečnostných technológií, ako je napríklad elektronický stabilizačný systém či systém aktívneho brzdenia Active City Stop, ktoré dokážu zabrániť zrážkam pri nízkych rýchlostiach alebo ich aspoň zmierniť.

Osvetlenie cesty

Vylepšený systém adaptívneho predného osvetlenia dokáže prispôsobiť svetelné lúče nových bi-xenónových svetlometov HID s vysokou svietivosťou tak, aby čo najlepšie vyhovovali aktuálnym podmienkam na ceste. Systém vyhodnotí svetelné podmienky okolo vozidla, ako aj objekty na ceste pred vozidlom a následne prispôsobí uhol aj intenzitu lúča svetlometov podľa jednej zo siedmich možností nastavenia, a to v závislosti od rýchlosti vozidla, uhla natočenia volantu a vzdialenosti od objektu pred vozidlom.

Pri vysokých rýchlostiach, ako napríklad na diaľnici, sa svetlomety zdvihnú, aby vrhali dlhšie a priamejšie lúče, a osvetlili tak dlhší úsek cesty pred vozidlom. V meste, kde sa jazdí pomalšie a pouličné osvetlenie je intenzívnejšie, sa zasa svetlomety sklopia nadol a rozptýleným svetlom intenzívnejšie osvetlia cestu bezprostredne pred vozidlom. Pri pomalšom prejazde zákrutami systém nasmeruje lúče ku krajnici vozovky, aby osvetlil prípadných cyklistov a chodcov. Pri vjazde do zákruty vyššou rýchlosťou systém pomáha vodičovi nasmerovaním svetla ďalej do zákruty.

NewFordFocus_Interior_01

Nový Focus bude aj naďalej ponúkať už zavedené inovatívne funkcie, ktoré vodiči oceňujú a na ktoré sa spoliehajú. Jednou z nich je napríklad chránič hrán dverí, ktorý vytvára štít proti ich náhodnému poškodeniu v podobe ochranného krytu, ktorý vysunie hneď po otvorení dverí a zakryje ním hrany dverí.

„Nový Focus ponúka celý rad nových a špičkových funkcií a technológií, no táto nová verzia je zároveň vycibrenejšia a zjednodušenejšia,“

uviedol Sherif Marakby, riaditeľ pre vývoj modelových radov vozidiel spoločnosti Ford of Europe.

„Kultivovaný nový dizajn dodal Focusu nový, svieži a moderný štýl zvonka aj zvnútra. Dušou Focusu je však pocit radosti z jazdy, ktorý prežíva vodič za volantom, a v tom sme nerobili žiadne ústupky – vlastne sme ho ešte vylepšili.“

Úspornejšie nové motory

Vďaka ponuke nových pohonných jednotiek prináša nový Focus výrazne nižšiu úsporu paliva vo viacerých svojich verziách v porovnaní s aktuálnou generáciou modelu. Najviac vylepšený vznetový model ponúkne spotrebu paliva nižšiu o 19 percent, zatiaľ čo najviac vylepšený zážihový model dosiahol 17-percentné zníženie spotreby.

Nový Focus bude prvým vozidlom v Európe, ktoré bude ponúkať úsporný nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost (150 k a 180 k), a rovnako bude dostupný aj vo výbave s novým 1,5-litrovým vznetovým motorom TDCi (95 k a 120 k). Okrem toho bude Focus aj naďalej v ponuke s 1,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost (100 k a 125 k), ktorý získal ocenenie Medzinárodný motor roka 2012 a 2013 a minulý rok ho za taký označila tretina majiteľov modelu Focus. K dispozícii bude aj nová verzia 1,0-litrového motora EcoBoost s emisiami CO2 na úrovni 99 g/km. Ide o prvé nehybridné vozidlo poháňané zážihovým motorom v Európe, ktoré dosahuje produkciu emisií CO2 na úrovni menej ako 100 g/km.

NewFordFocus-5door-03

Na budúci rok bude uvedený na trh 1,5-litrový vznetový motor spojený s automatickou prevodovkou PowerShift, ktorý dosahuje výkon 120 k a prináša o 19 percent nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s aktuálnym modelom Focus s ekvivalentným pohonom. Nový Focus vybavený automatickou prevodovkou a oceneným 1,0-litrovým motorom EcoBoost, ktorý bude uvedený na trh taktiež na budúci rok, ponúkne 17-percentné zníženie spotreby v porovnaní s ekvivalentným motorom, ktorý nahradí. Model s 2,0-litrovým vznetovým motorom TDCi s výkonom 150 k má o 14 percent nižšiu spotrebu pri spojení s manuálnou prevodovkou (13 percent s automatickou prevodovkou).

NewFordFocus-5door-04

„Vznetový či zážihový – nový Focus prinesie motory s neodolateľnou kombináciou výrazne nižšej spotreby paliva a prekvapujúco vysokého výkonu. Samozrejme, k dispozícii bude aj možnosť s nulovými emisiami, ktorú ponúkne naša elektrifikovaná verzia, Focus Electric,“

uviedol Joe Bakaj, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre vývoj produktov.

„Nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost bude priamo využívať výhody technológií, ktoré boli prvý raz použité v jeho 1,0-litrovom predchodcovi EcoBoost. Patrí k nim úplne nová konštrukcia hlavy valcov s vylepšeným chladením a integrované zberné výfukové potrubie, ktoré prispejú k dosiahnutiu čo najvyššieho výkonu a úspory paliva, ako aj nižšia hmotnosť a trenie vnútorných komponentov i doplnkov, vďaka čomu motor dosiahne vyššiu úspornosť, živosť a plynulejší chod.“

Nový Focus ponúkne aj možnosť ovládania pomocou páčok na volante, vďaka ktorým bude vodič môcť meniť prevodové stupne a nespúšťať pritom ruky z volantu. Páčky na volante budú v ponuke v rámci voliteľnej výbavy pre vznetové aj zážihové motory s plne automatickou prevodovkou a prevodovkou PowerShift.

V snahe uspokojiť narastajúci dopyt zákazníkov po modeli Focus, ktorý sa predáva na viac než 140 trhoch, spoločnosť Ford celosvetovo zvýšila výrobné kapacity a vozidlo bude vyrábať v ôsmich závodoch na štyroch kontinentoch. Výrobné závody v Nemecku, USA, Rusku, Číne, Thajsku, Vietname, Argentíne a na Taiwane dokážu úhrnom vyrobiť ročne viac než 1,5 milióna vozidiel Focus pri frekvencii viac než dve vozidlá za minútu.