Melkus RS 1000 – dvojtaktné Ferrari

17. marca 2013
Komentáre vypnuté

zdroj obrazu: zumann.com

V Drážďanoch sa v roku 1928 narodil Heinz Melkus. Od mladosti sa aktívne zaujímal o autá, konštrukciu automobilov a automobilový šport.

Po predchádzajúcich úspešných pokusov o výrobu pretekárskych monopostov vlastnej konštrukcie v roku 1961 vyrobil štrnásť kusovú sériu s názvom Junior a zaradil sa tak medzi výrobcov automobilov. V roku 1964 vyrobil úspešnú Formulu 3. Celkovo sa jej vyrobilo pod názvom Melkus Formel 3 “Melkus Zigarre” medzi rokmi 1964 až 69 až 92 kusov.

Tvorivý, organizačný a obchodný talent Melkus zúročil, keď so svojimi spolupracovníkmi vyvinul športový automobil, ktorý bol použiteľný na závodnom okruhu, ale aj v bežnom živote.

 Melkus RS 1000

Melkus 1000 RS farm7.staticflickr zdroj: farm7.staticflickr.com

Pri vývoji si stanovili základné požiadavky. Použitie čo najväčšieho počtu sériovo vyrábaných súčiastok v NDR ( Nemecká demokratická republika ). Vozidlo malo spĺňať podmienky na prevádzku po verejných komunikáciách, ale súčasne aj technické predpisy FIA pre závodné automobily. Pre stavbu dvojmiestneho kupé použili podvozok a trojvalcový dvojtaktný motor zo sériovo vyrábaného vozidla Wartburg 353. Nosný rám bol zosilnený a po obvode umiestnili nádrže na palivo s objemom 2×35 litrov.

 Melkus RS 1000

Melkus 1000 RS zdroj: farm7.static.flickr.com

Karoséria bola vyrobená z polyesteru, vystuženého sklenenými vláknami. Strechu spevňoval oceľový rám, na ktorom boli namontované dvere typu gull-wing ( dohora otvárané krídla). Na vývoji karosérie sa podieľali priemyselní návrhári z vysokej školy výtvarných umení v Berlíne. Testovali obtekanie vzduchu okolo vozidla a zistili, že je nutné zakryť celú spodnú časť šasi, aby dosiahli uspokojivý súčiniteľ odporu vzduchu.

 Melkus RS 1000

Melkus 1000 RS  zdroj: beststockpictures.toinspire.in

Výroba jednotlivých častí automobilu bola od roku 1969 organizovaná oddelene, v rámci rôznych podnikov. Konečná montáž sa realizovala v Drážďanskej firme Melkus. Ročná produkcia bola nízka. V roku 1972 sa vyrobilo len 20 vozidiel. Záujem bol aj napriek pomerne vysokej cene 90 000 Kčs veľký a tak si zákazníci počkali zapísaný v poradovníku aj dva roky, kým si vytúžené vozidlo mohli odviezť. Celkovo bolo vyrobených zhruba 100 kusov.

 Melkus RS 1000

Melkus 1000 RS zdroj: www.mad4wheels.com

Vozidlo bolo dlhé 4 000 mm, široké 1 700 mm, vysoké 1 070 mm s rázvorom 2 450 mm. Váha sa zastavila na hodnote 850 kg. S motorom o výkone 51 kW dosahoval rýchlosť 160 km/hod pri spotrebe 12l/100 km. O tom, aké ladičské kúzla sa dajú jednoducho a lacno zrealizovať na dvojtaktnom motore svedčí zvýšenie výkonu na 66kW nahradením cestného výfukového potrubia za okruhové. Melkus s ním dosahoval rýchlosť až 210 km/hod. Motor mal pritom obsah len 1000 cm3.

 Melkus RS 1000

Melkus RS 1000  zdroj: powerful-cars.com

Experimentovalo sa aj s ďalšími úpravami motora. Napríklad zvýšenie objemu na 1 119 cm3, zvýšenie kompresného pomeru, úpravou spaľovacieho priestoru, osadenie troma karburátormi so špeciálnym sacím potrubím, vyladením sania a výfuku. Každé vozidlo sa v niečom odlišovalo. Boli testované aj motory Lada, BMW. Základ bol ale stále dvojtakt uložený pred zadnou nápravou a priebežne vylepšovaný.

 Melkus RS 1000

Melkus RS 1000 zdroj: fc09.deviantart.net

Výroba bola ukončená v roku 1979. Do dnešných dní sa zachovalo okolo 80 vozidiel, ktoré sa zúčastňujú pretekov veteránov. Je to určite zaujímavý zážitok pozorovať na okruhu rútiaci sa Melkus s tvarom ako Ferrari typickým dvojtaktovým zvukom a zahalený v kúdole smradľavého bieleho dymu. Údajne pred pár rokmi mala byť vyrobená 15 kusová séria dokonalých replík a pripravuje sa výroba Melkus RS2000.