TEST: BMW 225i Active Tourer – Výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo

3. mája 2015
Komentáre vypnuté

Potešilo ma, že na začiatku spolupráce s automobilkou BMW, som pre ExpertCars získal na test tak trochu kontroverzný model radu 2, Active Tourer. Je v tom určitá symbolika, pretože dvojka je automobilom hneď s niekoľkými zásadnými evolučnými zmenami. Ide o prvého zástupcu z rodiny BMW, ktorý sa rozhodol osloviť zákazníkov segmentu kompaktných MPV (viacúčelové vozidlá). Aby toho nebolo málo, BMW sa ako veľký zástanca filozofie zadného pohonu nakoniec rozhodol prelomiť tabu, a Active Tourer je za celú históriu Automobilky prvým vozidlom s pohonom predných kolies. Moje týždňové zoznamovanie vám priblížim v nasledujúcich riadkoch.

Automobily koncepcie MPV to majú v porovnaní s inými kategóriami vozidiel o niečo ťažšie. Ich cielom je zaujať zákazníkov, ktorí vyžadujú niečo navyše, niečo, čo ich bude podporovať v dynamickom životnom štýle za každých okolností, či už v pracovnom nasadení alebo rodinnom živote. Preto väčšina vozidiel MPV je zväčša navrhnutá v duchu účelnosti, priestrannosti s nízkym, či dokonca žiadnym dôrazom na štýlovosť a dynamiku.

Ako to však dopadne, keď si prémiová automobilka s rýdzo športovými génmi zaumieni priniesť na trh MPV?

225i Active Tourer som dostal, ako už označenie napovedá, s benzínovým dvojlitrovým štvorvalcom umiestneným naprieč pod prednou kapotou, závislého od Turbo steroidov. Tento motor je možné zvoliť len v spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Z výkonu 170 kW (231 koní) s riadnou dávkou Newtonmetrov (350 Nm v rozpätí od  1 250 – 4750 ot./min.) som mal miestami pocit, že BMW vytvorilo vlastnú kategóriu MPV, na míle vzdialenú od väčšiny klasikov v segmente. O niečom svedčí aj zrýchlenie z pokoja na stovku za 6,6 sekundy a z každej strany jedna koncovka výfuku.

BMW 225i Active Tourer

V porovnaní s najnovším Type-R od Hondy, ktorý je čistokrvným okruhovým náčiním, je to len o sekundy horšie zrýchlenie. Stále pritom hovoríme o MPV, nie o kolegovi s podobne drsnou povahou. Prenos výkonu na prednú nápravu je riadený elektronikou, strážiac mamutiu dávku točivého momentu tak, aby bol rozjazd efektívny, bez zbytočného pretáčania kolies. Jej zásah je nevtieravý a pôsobí prirodzene. Žiadne radikálne oberanie výkonu sa nekoná. Viac o jazdných schopnostiach neskôr.

Príplatková výbava v duchu Luxury Line s cenovkou 17 044 € je priam nabitá elektronickými hračkami. Ich objavovanie, nastavovanie a skúšanie mi pripomenulo radosť z detských čias. Každý deň som na aute našiel niečo nové, či už v palubnom počítači, v interiéri alebo na karosérií. Napríklad také vonkajšie kľučky dverí s efektným bielym podsvietením, možnosť nastavenia intenzity a farby vnútorných dekorov, či dokonca možnosť zvolenia výšky roztvorenia elektricky ovládaného veka batožinového priestoru, ma neprestávali udivovať.

BMW 225i Active Tourer

Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o nepraktickú funkciu, no v podzemnej garáži, kde sú pod stropom vedené inštalácie, som túto možnosť často využil. Veľkú pochvalu si zaslúži prepracovaný palubný systém iDrive. Je vstupnou bránou do riadiaceho centra vozidla. Na dostatočne veľkom nedotykovom displeji s nadpriemerne jemným rozlíšením, veľmi dobrými pozorovacími uhlami a kontrastom je k dispozícií všetko, čo sa dá konfigurovať. A dá sa toho vážne veľa.

Vodič bude nakoniec rušivým elementom

Spomeniem niekoľko systémov, ktoré ma vážne bavili. Tým prvým je Head-up displej. Technológia prevzatá z vojenských stíhačiek slúži na zobrazenie dôležitých informácií v zornom uhle vodiča. Drahšie systémy dokážu informácie premietať priamo na čelné sklo, v tomto prípade bol Active Tourer vybavený priehľadným filtrovým plexisklom, ktoré sa efektne elektricky vysúva z palubnej dosky. Premietaný obraz sa dá výškovo a uhlovo nastaviť tak, aby mal vodič informácie pred očami. K dispozícií je aj nastavenie intenzity jasu. Následne si vodič z ponuky aktivuje tie položky, o ktorých chce mať prehľad ako aktuálna rýchlosť, dopravná značka v danom úseku (povolená rýchlosť, zákaz predbiehania a podobne), názov rádiovej stanice s možnosťou zoznamu ďalších, informácie z tempomatu, prípadne zobrazenia návestidiel z navigácie.

BMW 225i Active Tourer

Ďalším prvkom vo výbave je adaptívny tempomat. Ten stačí nastaviť na rýchlosť, ktorú chcete, a o všetko ostatné sa postará kamera, senzory a na pozadí zložité algoritmy. Funguje to parádne. V niektorých momentoch som si pripadal absolútne zbytočne a mal chuť si presadnúť na druhú stranu. Vážne. BMW totiž implementovalo k adaptívnemu systému aj asistenta pre jazdu v dopravnej zápche. Okrem toho, že systém automaticky kopíruje rýchlosť vozidla pred ním, a podľa toho buď úplne zastaví, pozvolna sa rozbehne alebo zrýchli na zvolenú maximálnu rýchlosť s možnosťou nastavenia odstupu od vozdila, dokáže aj šoférovať. Pokiaľ sa aktivuje asistent dopravnej zápchy, a vodič nechá obe ruky na volante, systém točí volantom tak, aby vozidlo zostalo vo svojom jazdnom pruhu. Úprimne, netuším na čo je to v praxi dobré, ale pokrok to vážne umožňuje.

BMW 225i Active Tourer

Voči technológiám, mobilným zariadeniam a celkovo IT či gadgets nemám najmenšie výhrady. Som ich fanúšikom. Pár rokov som bol redaktorom portálu mobil.sk, pre ktorý som písal články a recenzie z tejto oblasti. Viem oceniť nápad a inovatívne kroky vedúce do budúcnosti, no v spojení s automobilmi im akosi neviem prísť na chuť. Tieto pokrokové, do určitej miery autonómne systémy majú rozhodne môj veľký obdiv, páči sa mi, že to, čo v tlačových správach vyznieva ako science-fiction v skutočnosti vážne funguje. Obdivujem schopnosť inžinierov skĺbiť systémy a software tak, aby v konečnom efekte dokázali postupne nahrádzať vodiča, no práve tento fakt sa mi nepáči. Pokiaľ však zostane vždy možnosť deaktivovať všetkých asistentov na palube, tento trend mi vadiť nebude.

BMW 225i Active Tourer

Medzi ďalšie už pomerne časté vychytávky patrí automatické pozdĺžne parkovanie. Pre jeho aktivovanie stačí manuálne zapnúť túto funkciu pri riadiacej páke (prípadne zapnúť automatickú detekciu) a následným prejazdom nechať ultrazvukové snímače odhaľovať prázdne krajnice. Pokiaľ nájdu voľné miesto medzi pozdĺžne zaparkovanými vozidlami, graficky ho znázornia. Následne už stačí čítať pokyny na obrazovke, smerovkou vybrať stranu, zaradiť spiatočku a pribrzďovaním mať pod kontrolou automatický parkovací manéver. Občas som skúšal automatické parkovanie využiť v bežnej dopravnej situácií, kedy za autom netrpezlivo stoja ďalší vodiči, no ani raz sa mi nepodarilo úspešne nájsť miesto a zaparkovať. Elektronika si jednoducho potrpí na dôkladnú analýzu, ktorá chce čas.

BMW 225i Active Tourer

BMW ConnectedDrive zahŕňa asistenciu stráženia jazdného pruhu. Pokiaľ bez smerovky prejde vodič za deliacu čiaru či na krajnicu, volant sa rozvibruje. Disponuje aj asistentom pre kolízne varovanie s aktivovaním bŕzd. Pokiaľ sa nebezpečne približujete k automobilu pred vami, systém vyšle grafickú výstrahu, následne zvukovú a  v kritickej vzdialenosti to zakončí núdzovým brzdením.

Prevodovka

Osem stupňová automatická prevodovka Aisin v ekonomickom režime ECO PRO udržuje otačky pri hranici 1 200 ot./min čo je až neuveriteľná hodnota na benzínový motor. To už aj niektoré diesle by pri takomto podtočení mali námietky. V športovom režime udržuje prevodovka otačky vysoko a vyčkáva s preradením až kým pochopí, že vodič ďalej nechce zrýchľovať.

BMW 225i Active Tourer

Zrýchlenie nastupuje už v nízkych otačkach a neustály kontinuálny záťah pokračuje takmer až k obmedzovaču v 6000 ot/min. Reakcie sú okamžité, presné a lineárne. Prevodovka pod plným plynom nemá problém podradiť aj z osmičky na trojku. Okrem automatu je možné radiť manuálne pádlami pod volantom, prípadne radiacou pákou.

  • Na ôsmom prevodovom stupni pri 90 km/hod točí motor 1 600 otáčok/min.
  • Na diaľnici 130 km/hod točí na ôsmom stupni motor 2 300 ot/min.

Podvozok

Tlmiče s elektronickou reguláciou EDC umožňujú pritvrdiť podvozok. Presnejšie, je možné zvoliť jeden z troch nasledovných režimov:

Komfortný – BMW 2 Active Tour nie je vyslovene mäkký, no aj napriek tomu veľmi dobre filtruje nerovnosti a snaží sa ich zvládať plavne. Rázy od podvozku prakticky pominú a cítiť, že sa tlmiče nastavili do komfortného stavu. Zmení sa aj charakteristika riadenia, kedy posilovač mierne zmäkne a reakcie na plyn sú štandardné, tak akurát na bežnú jazdu. Riadiaca jednotka motor príliš neškrtí, no prevodovka radí stupne v nízkych otačkach.

BMW 225i Active Tourer

Ekologický – Podvozok zostáva v komfortnom režime, reakcie na plyn sú rozvážne a príval otačok by sa dal prirovnať k rýchlosti, ako idú titulky po skončení celovečerného filmu. Posilovač riadenia je mäkší. Čo sa mi však v tomto ECO režime páčilo, bola rekuperácia energie do akumulátora. Stačilo sa rozbehnúť a po pustení plynového pedála na palubnom počítači so zmenenou modrou grafikou bolo okamžite vidieť, kedy sa energie presúva do batérie a o koľko kilometrov sa zvýšil celkový dojazd auta.

BMW 225i Active Tourer

Športový – Tak tento režim ma pochopiteľne bavil najviac. Stvrdne riadenie, tlmiče a motor dostane na pódiu sólo. Prevodovka ho nijak nelimituje, ba práve naopak. Poctivo ho drží vo vysokých otačkach s nádejou, že motoru sa dožičí voľný vstup na benzínový festival a každým ďalším prevodom bude stupňovať svoju radosť. Pokiaľ ide o výkon, toto auto doslova šokuje okolie. Podvozok aj napriek vyššiemu ťažisku, ktorému zodpovedá aj vyšší posed za volantom s veľmi dobrým výhľadom dokáže skvostne držať stopu v zákrutách.

BMW 225i Active Tourer

Pri vyslovene športovom prejazde jasne cítiť, kde sú jeho limity, v podobe pretáčavosti s následným nástupom pribrzdenia zadného kolesa elektronikou, s dohľadom nad dotiahnutím zákruty v tom správnom oblúku, avšak až do takej krajnosti ho dostane spomedzi jeho majiteľov len máloktorý. Podvozok rozhodne výkonu motora patrične stíha, čo je povzbudivé.

Spotreba

Pri štandardnej kombinovanej jazde s občasným prepláchnutím dvojice výfukových trubiek patričným prievanom splodín, sa pohybovala okolo 8 litorv na sto. Čo je na tak dravý výkonný a vyšperkovaný motor skvostná spotreba. Celkovo som do rezervnej nádrže hlásiacej dojazd okolo 60 km prešiel 560 km.

  • V meste som mal okolo 8 až 9 litrov /100 km.
  • Na okreskách 5,5
  • Na diaľnici 7,7

Batožinový priestor

468 litrov nie je hodnota, ktorá by BMW 2 Active Tour vyniesla na popredné miesta v tabuľke objemu batožinového priestoru v kategórií MPV, rozhodne to však nie je údaj, za ktorý by sa malo okúňať. Práve tu je priestor na vysvetlenie, prečo sa Bavori rozhodli pre prednokolku.

BMW 225i Active Tourer

Pokiaľ by dvojkový Active Tourer zostal pri koncepcii zadnokolky, celé pohonné ústrojenstvo by značne okresalo batožinový priestor a BMW by v tomto smere výrazne strácalo na konkurencii. Predsa len kategória MPV je aj o rodinnom cestovaní, a tu sa hrá na objem batožinového priestoru.

BMW reklama žaba

BMW pred pár rokmi prinieslo zaujmavú reklamu na zadný pohon. Nakoniec to pre dvojkový Active Tourer dopadlo presne ako na obrázku 🙂

Zážitky za volantom

  • Okamžite pri prvom predbiehacom manévri som bez akýchkoľvek pochybností pochopil, že sedím v BMW, ktoré ma netlačí, ale ťahá kolesami dopredu. Ťahanie som cítil doslova v rukách, v ktorých bola odozva 350 Nm viac než zrejmá. Pri normálnej jazde však ani nezistíte, že máte v rukách BMW výnimku, ktorá potvrdzuje pravidlo.
  • Bezkľúčové štartovanie tlačidlom je pohodlné, dizajnéri však akosi pozabudli na fakt, že vodič má kľúč potrebný na odomknutie a zamknutie vozidla, ktorý však nie je v aute kam odložiť. Pekný plastovo hliníkový kľúč tak najčastejšie skončil buď vo vrecku nohavíc, alebo v mieste na nápoje.

BMW 225i Active Tourer

  • Okrem bieleho podsvietenia vnútorných dekorov vo dverách, je k dispozícií aj klasické červené. Samozrejme je možné plne prispôsobiť intenzitu.
  • Zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať, čím sa dá zväčšovať objem batožinového priestoru, prípadne na úkor neho zvýšiť pohodlie v zadnom rade pre nohy. Nechýba ani nastavenie operadla. Stredné sedadlo disponuje opierkou s množstvom odkladacích priečinkov. Sklápanie zadných sedadiel snáď nemôže byť jednoduchšie. Stačia na to dve tlačidlá, ktoré sa postarajú o elektronické sklopenie. Späť im však treba pomôcť potiahnutím popruhu a zatlačením operadiel späť do úchytu.

BMW 225i Active Tourer

  • Po sadnutí za volant som bol obklopený priestorom a komfortom. Drevené obloženia nie sú môj štýl, no v BMW sa mi vážne páčili. Drevo nie je priemyselne rovné, ale má nepravidelný charakter s priznaným vystúpeným profilom. Ovládacie prvky sú prehľadné a po ruke. Dokonca po pár minútach prehliadania stromovej štruktúry menu, som dokázal nájsť nastavenie čohokoľvek aj počas jazdy vďaka iDrive. Aj napriek rozsiahlej ponuke nastavení je ovládanie prehľadné, logické a intuitívne. Nebolo potrebné študovať ani skrátený návod v digitálnej podobe priamo v palubnom systéme.

BMW 225i Active Tourer

  • Auto je perfektne odhlučnené. Ani aerodynamický hluk vo vyšších rýchlostiach nemá šancu preniknúť do interiéru. O komfortný audio zážitok sa stará reprosústava harman/kardon.
  • Výfuk si občas zachrchle a odpľuje, samozrejme so všetkou decentnosťou, no je to celkom návyková záležitosť.
  • Zrýchlenie na 100km/hod za 6,6 sekundy? Áno. Dokonca maximálka tohoto MPV je 240 km/hod. Je tak nemecky rodinné 😉
  • Performance Control, pokiaľ to vyžaduje situácia v zákrute aktívne zasahuje do riadenia pribrzďovaním zadného kolesa tak, aby bol zabezpečený prejazd bez nedotáčavosti aj napriek prednému náhonu.
  • Veľmi sa mi páčilo, ako BMW zakomponovalo zadný stierač do mohutného strešného spojlera. Perfektne zvládnutá záležitosť.
  • Diaľkové svetlá sa dokážu automaticky vypínať podľa okolného osvetlenia a reagujú na protiidúce vozidlá.
  • Široké A- stĺpiky s rozdvojením poskytujú priestor ďalšej sklenenej výplni. Vďaka svojej mohutnosti neprispievajú k lepšiemu rozhľadu, no nevadili mi. Vďaka nim je konštrukcia pevnejšia, bezpečnejšia a z profilu vyzerá karoséria dynamicky, s istou dávkou originálnosti.

BMW 225i Active Tourer

  • Panoramatická strecha je nad elektricky odsúvateľnou plátenou „rohožkou“.
  • Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40.

Záver

Na adresu BMW 2 Active Tourer mám len dve výhrady. Tou prvou sú predné sedadlá. Sú až nepochopiteľne krátke a ešte k tomu s úzkym sedákom, ktorého plastové bočnice pokračujú až k vrchnej časti. Pri sedení sa na to dalo zvyknúť, no pri vystupovaní som mal častokrát kontakt s plastom. Komfort sedadiel nevylepšila ani koža. Prvý krát som si v aute doslova prepotil nohavice, hold, táto koža nedýcha. Miernou náplasťou je vzduchové nastavenie bedrovej opierky. Tou druhou výhradou je vŕzgajúca stredová opierka. Netuším, či ide o konštrukčnú chybu, nepodarený kus alebo výsledok novinárskych testov :-/

BMW 225i Active Tourer

Konkurencia pre BMW 2 Active Tourer? Volkswagen Golf Sportsvan, no najväčším priamym konkurentom je rival Mercedes-Benz triedy B. Mercedesu sa rozhodne krok našliapnuť do segmentu MPV pred niekoľkými rokmi patrične vyplatil a žne úspech. BMW však dvojkovým modelom Active Tourer šláplo do rovnakého potoka a začína mútiť vodu.

Na mňa zapôsobilo BMW 2 Active Tourer ako vozidlo, ktoré nezapadá do jednoduchej rovnice, na konci ktorej je výsledok MPV. Na to je až príliš odlišné. Spolu s Mercedesom triedy B s podobne výkonným motorom, by si zaslúžili vlastnú kategóriu, pretože ponúkajú ešte o niečo viac, než len viacúčelové vozidlá pre všedné dni. Tým navyše sú športové gény jasne dominujúce v podvozkovej časti a motore. Ten od BMW je viac než dobrý.

  • Základná cena verzie 225i:   37 500,00 €
  • Cena doplnkovej výbavy:       17 044,00 €
  • Cena testovaného vozidla:     54 544,00 €

Bližšie podrobnosti o výbave nájdete v priloženom PDF súbore – BMW 225i Active Tourer