Test: Nový Renault Clio Grandtour 0,9 TCe – Exkluzívny začiatok pre mladé rodiny s deťmi

11. júna 2013
Komentáre vypnuté

V rodine Renault patrilo Clio vždy k tým menším súrodencom po boku veľkého brata Megane a ostaných automobilov s diamantom na kapote. Nové Clio modelového roku 2013, ktoré prišlo na trh už ako štvrtá generácia, prepožičalo svoju platformu s rázvorom 2 589 mm dvom karosárskym verziám. Okrem päťdverového hatchbacku sa vyrába aj v kombi verzii. Renault ho však nazval Grandtour. Názov evokuje auto stvorené pre dlhé a pohodlné cestovanie. Je tomu naozaj tak aj v prípade osadeného trojválcového fúkaného motora s objemom pod jeden liter, presnejšie 900 cm3?

Dizajn

Prvý kontakt s Cliom Grandtour som nadviazal pri jeho preberaní na týždňový test od importéra Renault na Slovensku. Pred predajňou sa zjavilo elegantné Clio v hnedej farbe Ardent a príplatkovej metalíze za 420 €. Musím priznať, že na dizajn som si nepotreboval zvykať a okamžite sa mi auto zapáčilo.

V minulosti svoj vcelku vydarený vzhľad prednej časti karosérie prepožičalo Clio modelu Thalia. Krivky malého Clia dostali riadne zabrať nie práve najšťastnejšie tvarovanými zadnými partiami s cieľom dosiahnuť karosériu sedan. Bol to akýsi zlepenec dizajnérsky zvládnutého Clia s dorobeným hrbom na chrbte.

Našťastie je táto kapitola automobilky Renault minulosťou, a nové Clio vo verzii Grandtour dostalo do vienka ucelený a dizajnérsky na mieru ušitý oblek v podobe karosérie kombi.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Predné svetlomety sa v profile tiahnu takmer až do polovice blatníka. Jemná bočná linka plynulo nadväzuje zo svetlometu a pokračuje cez druhú polovicu blatníka až k predným dverám, kde sa zaoblenie stráca. Vypuklé tvarovanie opäť naberá na mohutnosti od polovice zadných bočných dverí, tiahnuce sa pozvoľna až ku koncovým svetlám. Aby nebola narušená čistota kriviek, museli ustúpiť kľučky, ktoré sa premiestnili do C stĺpika. Riešenie je veľmi efektné a účelné.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Zaujímavým dizajnérskym prvkom sú aj ochranné lišty dverí, v našom prípade v chrómovo čiernom prevedení (Pack Look vo farbe chrómu) za príplatok 300€, ktoré majú profil krídla, avšak umiestneného proti smeru jazdy. Zapustenie líšt pôsobí plastickým dojmom, nakoľko sú výrazne vypuklé a rovnako aj samotné dvere majú výrazné obliny, do ktorých krásne zapadajú.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Strecha od čelného skla klesá smerom dozadu až po decentný spoiler, čo ovplyvnilo zadné bočné okná, ktoré sú nižšie než tie predné, a za C stĺpikom doťahuje tieto klesajúce krivky kopírujúce strechu bočné okno kufra. Jeho zadnú hranu ukončuje v kontakte s batožinovým vekom čierny plast napomáhajúci aerodynamike. Naše Clio Grandtour malo zatmavené zadné sklo a zadné bočné okná v rámci doplnkovej výbavy Pack Design v hodnote 480€, ktorá okrem toho zahŕňa predné hmlové svetlomety a 16″ oceľové disky s okrasnými krytmi Fairway.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Nemenej zaujímavý je aj zadok. Výrazný odskok v spodnej časti kufra prechádza do bokov. Integrálnou súčasťou veka je priestor pre uchytenie ŠPZ-ky. Pod spodnou hranou veka je lesklý čierny nárazník doplnený chrómovou lištou (farebné prevedenie závisí od zvoleného programu Pack Look) po bokoch doplnený červenými odrazkami. Streche dominujú pozdĺžne lyžiny z poctivého kusu hliníka.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Prednej časti automobilu jasne dominuje nadrozmerný znak Renault, zasadený do lesklého čierneho plastu, ktorý je v spodnej časti doplnený chrómovými lištami. Pod nimi športový akcent dotvárajú denné LED diódy. Dravý výraz umocňuje spodné rebrovanie v tvare štyroch spojlerov po okrajoch ohraničených hmlovými svetlami.

Na palube

Trojramenný volant v príplatkovej verzii potiahnutý kožou za 120€ má spodnú polovicu prekrytú lesklým čiernym plastom. Ovládanie na volante patrí výlučne tempomatu a obmedzovaču rýchlosti. Na ľavej strane je tlačidlo pre pridávanie a uberanie rýchlosti v intervale 2 km/hod, pravá strana volantu má tlačidlo pre zrušenie tempomatu a opätovné spustenie prednastavenej rýchlosti.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Pod volantom sa nachádza združené ovládanie multimediálneho palubného systému. Je tu tlačidlo pre prepínanie medzi rádiom a USB vstupom, vedľa neho je tlačidlo pre prijatie a zrušenie telefonátu, ako aj dvojica ovládačov pre hlasitosť. Pridržaním oboch vyvolá okamžité stlmenie zvuku. Na zadnej strane tohto celku je valčekový ovládač pre zmenu staníc, prípadne playlistu.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Volant sedí v ruke veľmi dobre a jeho ľahkosť kontroluje variabilný posilňovač, ktorý vo vyššej rýchlosti viac stuhne.

Palubné združené prístroje sú maximálne prehľadné. Ľavý tunel hosťuje analógový otáčkomer kalibrovaný do 7 tisíc s výrazným žltým ohraničením od 6 tisíc. Pravý tunel patrí ukazovateľu paliva. Plochá elipsa, zasahujúca do oboch tunelov znázorňuje digitálne rýchlosť. Nad ňou je palubný počítač s maximálnym dojazdom, aktuálnou spotrebou či priemernou spotrebou a ďalšími doplnkovými informáciami. Chýba ukazovateľ teploty motora. Našťastie výrobca pribalil do palubnej dosky aspoň modrú kontrolku, ktorá až do momentu zohriatia signalizuje studený motor. Ten sa však dokáže veľmi rýchlo zohriať v priebehu dvoch troch minút pri vonkajšej teplote okolo 20 stupňov. Aj po zhasnutí kontrolky som však radšej počkal zopár minút dlhšie, až následne výraznejšie vytáčal motor do obrátok.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Na palube bola prítomná manuálna klimatizácia. Kruhové ovládače teploty vzduchu, rýchlosť ventilátoru ako aj prepínanie prúdenia vzduchu fungovali dobre. Mám však k ním dve výhrady. Počas dňa je veľmi obtiažne zistiť ich nastavenie, pretože ryska na ovládači je veľmi zle viditeľná. Táto vlastnosť je však počas tmy napravená, z dôvodu podsvietenia. Ešte horšie je to s viditeľnosťou symbolov na ovládači prúdenia vzduchu (okno, nohy, a pod.) počas jazdy. Tie naspodku sú prakticky neviditeľné. Pod pákou päťstupňovej prevodovky, ktorej hlavica má kožený povrch, je kolískové dvojtlačidlo na aktiváciu tempomatu, prípadne obmedzovača rýchlosti. Vedľa neho je záslepka, ktorú v iných motorizáciách okupuje tlačidlo „ECO“ pre aktiváciu úspornej jazdy.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

K sedadlám som zo začiatku pristupoval dosť vlažne. Po uchopení bočného vedenia do rúk sa ma zmocnil pocit, že penová hmota je až príliš mäkka na to, aby poskytovala pohodlné sedenie aj pri dlhšej jazde. Rovnako som predpokladal slabé držanie tela v zatáčkach. Na moje prekvapenie sa však nič z toho nepotvrdilo. Sedí sa v nich veľmi dobre. Sú jednoduché, no veľmi pohodlné. V zákrutách dokážu podržať. Prítomný je asistent bezpečnostných pásov, ktorý v prípade, že na predných sedadlách nie sú zapnuté, spustí dva stupne výstražného zvukového upozornenia. Predné okná sú v elektrike, no nedokážu sa automaticky spustil či zatvoriť bez pridržania tlačidla.

Jazda

Pri preberaní auta som dostal do rúk hrubú plastovú kartu namiesto klasického kľúča. Karta má tlačidlo na ovládanie centrálneho zamykania s oddeleným tlačidlom pre odomknutie kufra, a aktiváciu vnútorného osvetlenia. Po odomknutí a nastúpení je potrebné jej vsunutie do šachty v spodnej časti stredovej konzoly. Tým sa aktivuje elektronika auta.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Pokiaľ nedôjde v priebehu niekoľkých minút k naštartovaniu pomocou tlačidla ŠTART/STOP, elektronika sa vypne a s ňou aj všetky elektrické zariadenia ako ventilátor či otváranie predných okien. Následným vytiahnutím a opätovným vložením karty do šachty sa celý proces znovu aktivuje. V noci môže byť nahmatanie šachty o trochu horšie, nakoľko nedisponuje žiadnym podsvietením, rozhodne by jej to pomohlo. Nejedná sa o inteligentnú verziu pre automatické odomknutie vozidla po priblížení sa s kartou vo vrecku.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Krátkym stlačením „ŠTART“ dôjde k rozbehu 66 kW trojválcového motora s objemom len 900 cm3 (0,9 litra), dopovaného turbodúchadlom. Úprimne som čakal upišťaný motor s prejavom detskej hrkálky. Bezprostredne po štarte začnú otáčky motora na pár sekúnd mierne kolísať. Pri rozjazde cítiť ako auto surovo vrčí s miernym vibrovaním. Po pár minútach a zohriatom motore však akékoľvek vibrácie prestanú a motor krásne pradie svojou nezameniteľnou trojválcovou charizmou, sprevádzanou zaujímavým hutným zvukovým prejavom. Chod motora môžem hodnotiť ako kultivovaný. Rozhodne sa nejedná o motor so slimačími génmi.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Maximálny výkon 66 kW/90 koní dosahuje pri 5 250 ot./min. Maximálny krútiaci moment 135 Nm sa dostaví pri 2 500 otáčkach / min. Na prvom prevodovom stupni dokázal motor rozhýbať 1 130 kg Clio Grandtour na slušných 42 km/ hod. Na druhom stupni už uháňal 83 km/hod. Motor krásne ťahá zhruba od 1700 ot./min.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Ďalšia dávka výkonu prichádza po prekročení 5 000 ot./min. až po 6 000, kde začína žlté pole a obmedzovač rázne zasiahne. Aj pri troch ľuďoch na palube sa motor dokázal veľmi dobre obhájiť svojim výkonom. Odhlučnenie je na výbornej úrovni, prispieva k tomu aj dobre odizolovaný motorový priestor. Motor pod kapotou s plynovou vzperou nemá plastový kryt a pri pohľade naň sa mi až nechcelo veriť, že podáva také výborné výsledky. Päťstupňová prevodovka má tak presnú kulisu radenia, že sa dajú stupne hádzať aj jedným prstom.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Vonkajšie spätné zrkadlá s integrovanými smerovkami sú síce esteticky zvládnuté, ich skosený a úzky profil im však uberá výraznú časť na použiteľnosti. Výhradu mám aj k „B“ stĺpiku, pre znemožnenie optimálneho výhľadu do strany pre kontrolu „mŕtveho uhla“. Po čase som si zvykol a dokázal ho akceptovať, rozhodne to však nie je najlepšie riešenie od konštruktérov.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Podvozok Clia Grandtour je perfektne zvládnutou záležitosťou. Od kombíka som čakal všetko, len nie flexibilný podvozok. Jeho nastavenie dokáže nerovnosti v ceste slušne filtrovať, no v zákrutách sa cíti ako Martikán na divokej rieke. Renault jednoducho pribalil modelu Grandtour niekoľko génov športovo ladeného Clia RS. Zákruty reže s presnosťou bez pretáčavosti či nedotáčavosti. Počas testu som sa pár dní s autom len zoznamoval, ale postupom času som si čím ďalej tým viac dovoľoval nakladať v zákrutách.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Musím podotknúť, že Clio malo obuté vysoko profilové pneumatiky 195/55 R16 na plechových diskoch. Pri prehnanej rýchlosti mal zadok tendenciu mierne pomôcť predku vychýlením, okamžite sa však zrovnal a krásne dokončil výjazd zo zákruty.

Pri zastavení v kopci a následnom stlačení spojky, automobil na pár sekúnd sám zabrzdí pre jednoduchšie pohnutie.

Priestoru na predných sedadlách je na rozdávanie. Po vystretí nôh na sedadle spolujazdca sa dokážu špičky zasunúť za prednú palubnú dosku, čo umožňuje pohodlné natiahnutie. Horšie je to však na zadných sedadlách.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Pri mojej výške 185 cm som hlavou šúchal strop a kolená mal zapreté o sedadlo spolujazdca. Výrazný podiel na nedostatku miesta nad hlavou má zvažujúca sa strecha. Aj napriek tomu, že Clio Grandtour má o 14 mm väčší rázvor než predošlá generácia Škody Octavie modelového roku 2009 (2 575 mm), na zadných sedadlách to cítiť nie je.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Preto sa skôr hodí pre mladé rodiny s deťmi, než pre partiu dospelých vyznávačov grandióznych túr. Použiteľný odkladací priestor na fľašu s vodou je len vo výplní dverí. Kelímok svoje umiestnenie v aute nenájde.

Spotreba

Clio bolo vybavené systémom pre úsporu paliva Štart/Stop, ktorý po zastavení okamžite vypne motor. Následne po zošliapnutí spojky opäť naštartuje. Systém sa dá deaktivovať, čo odporúčam najmä po dlhšej náročnej ceste z dôvodu dostatočného vychladenia turba pri zapnutom motore.

  • Pri 130 km/hod 7,0 l/100 km
  • Pri 90 km/hod 5.2 l/100 km
  • Bratislava- okresky – Viedeň pri kombinovanej spotrebe 5.2 l/100 km
  • Po Viedni vzrástla na 5.9 l/100 km
  • V meste dokázala spotreba pod plynom a razantným štýlom s vytáčaním motora do 6 tisíc otáčok vzrásť na 8.5 l
  • Rovnako ráznym štýlom vystúpila spotreba pri jazde po okreskách s podraďovaním a vytáčaním motora na 7 l/100 km.
  • Veko palivovej nádrže sa uzamyká súčasne s centrálnym zamykaním.

Batožinový priestor a modulácia

Objem batožinového priestoru je 443 litrov s dvojitou podlahou pre odloženie drobností. K dispozícií je aj roletka. Zaujímavým príslušenstvom je ochranná sieť, ktorej montáž je vcelku rýchla a jednoduchá.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Dômyselný systém v podobe kovových očiek privarených priamo k oceľovému skeletu karosérie pod strechou, je ukrytý pod plastovými krytkami. Jedna dvojica sa nachádza pod stropom za prednými sedadlami, druhá dvojica za zadnými sedadlami. Samotná sieť pozostáva z oceľovej tyče, ktorá má pružinové konce, ktoré umožňujú jej zmenšenie a pohodlné zaháknutie do držiakov pod stropom, spodná časť sa vloží do štrbiny, ktorá je prístupná po odklopení zadných sedadiel.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Maximálne užitočné riešenie s minimálnou námahou. Sedadlo spolujazdca je možné za príplatok 200€ vybaviť mechanizmom sklápania pre uľahčenie prevážania dlhšej batožiny. Testované auto malo za príplatok 50€ plnohodnotné rezervné koleso umiestnené vzadu pod autom.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Multimediálny systém

Systém je od spoločnosti LG komunikujúci v angličtine a iných cudzích jazykoch okrem slovenčiny, a češtiny. Disponuje zaujímavými možnosťami, ktoré sa môžu zdať samozrejmé, no v danej cenovej kategórií rozhodne nie sú. Palubný počítač sa dá ovládať prostredníctvom dotykovej obrazovky ako aj združeného ovládača pod volantom.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Jediným hardvérovým prvkom je pri obrazovke tlačidlo s funkciou On/Off s reguláciu hlasitosti, ktoré je však dosť od ruky. V nastaveniach je aj možnosť zmeniť parametre reproduktorov ako aj zvukový prejav. Audio systém je nadpriemerne kvalitný s veľmi dobrým vykresľovaním a plným zvukovým prejavom. Prostredníctvom Bluetooth sa dá veľmi jednoducho spárovať telefón, a následne uskutočňovať hovory prostredníctvom zvukového systému a dotykovej obrazovky, ktorá vie zobrazovať aj kontakty z telefónu. LG okrem rádia či USB vstupu prehrávať aj hudbu uloženú v telefóne prostredníctvom Bluetooth.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Vstavaná navigácia obsahuje konkrétne tieto krajiny: Slovensko, Česko, Estónsko, Maďarsko, Island, Lotyšsko, Litva, a Poľsko. Zamrzí, že sa v databáze nenachádzajú aspoň okolité krajiny ako Rakúsko či Ukrajina. Pri ceste po Rakúsku som tak musel využiť navigáciu v smartfóne. Plánovanie cesty dovoľuje výber medzi rýchlou, krátkou a ekonomickou cestou, zahrnutie diaľnice, mýtnic, trajektov či nespevnených ciest.

Upresňujúce informácie ohľadom navigácie:

Vo výbave (Expression) je možné mať mapy Európy v rámci balíka Pack City, v najvyššej úrovni výbavy je už zadarmo. Na úrovni Expression je možnosť objednania prostredníctvom internetu pod linkom: https://renault.naviextras.com/shop/portal. Cena máp celej Európy stojí 119€.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Pokiaľ by vodiča otravovala počas nočnej jazdy svietiaca obrazovka, je tu riešenie v podobe úplného vypnutia tlačidlom „Dark“. Rovnako sa dá potenciometrom regulovať podsvietenie palubnej dosky.

Záver

Z Clia Grandtour rozhodne nemám zmiešané pocity, ktoré som mal po prečítaní niektorých recenzií iných redakcií. Dizajn sa Renaultu vydaril. Doba znižovania objemu motorov s ich prepĺňaním síce bola umelo vyvolaná Európskymi nariadeniami o emisných normách, rozhodne však Renault prišiel s viac než dobrou reakciou v podobe pohonnej jednotky 0,9 TCe.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Zaujímavý zvukový prejav rovnako aj kultivovanosť a v neposlednom rade použiteľný výkon, ktorý rozhodne nebude strácať dych na európskych cestách motor 0,9 TCe má. Do 130 km/hod je jeho nástup viac než uspokojivý. Aj keď výkon dokáže papierovo pretaviť až do 182 km/hod., od 130-tky sa tam šplhá pomalšie. Drvivá väčšina ľudí však nebude pokúšať zákony, a preto rozhodne Clio s týmto motorom bude vedieť hájiť zameranie rodinného auta.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

  • Cena auta vo výbave Expression bez príplatkovej výbavy je 12 190,00 €.
  • Cena testovaného vozidla s príplatkovou výbavou predstavuje 13 760,00 €.

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe

Klady

  • Dizajn
  • Motor 0,9 TCe
  • Prevodovka
  • Spotreba
  • Denné LED svetlá
  • Plnohodnotná rezerva (príplatok)
  • Sieťová mreža
  • Predné sklopné sedadlo (príplatok)

Zápory

  • Málo miesta na zadných sedadlách
  • Malé vonkajšie spätné zrkadlá
  • Neprehľadný B stĺpik
  • Malý držiak na poháre
Model:

Nové Clio Grandtour 0,9 TCe 66kW / 90k

Technické údaje: Emisná norma Euro 5
Rázvor 2 589
Celková dĺžka 4 267
Šírka 1 945/1 732
Výška 1 445
Objem batožinového priestoru (min / max v litroch) 443
Prevádzková hmotnosť 1130
Najväčšia prípustná celková hmotnosť 1640
Objem valcov (cm3) 898
Maximálny výkon (kW/k) 66 / 90
– pri otáčkach (ot./min.) 5 250
Maximálny krútiaci moment (Nm) 135
– pri otáčkach (ot./min.) 2 500
Prevodovka / počet prevodových stupňov Manuálna 5 st.
Maximálna rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) 12.2
1000 m s pevným štartom (s) 33,6
Spotreba (l/100km)
– mestský cyklus 5,6
– mimomestský cyklus 3,9
– kombinovaný cyklus 4,5
Objem palivovej nádrže (l) 45
Emisie CO2 (g/km) 105
Euro NCAP (počet hviezdičiek) 5
Intervaly prehliadok 30 000 km alebo 2 roky
Garancia 5 rokov