ŠKODA Fabia prvej generácie bola tou, s ktorou som v 19-tich rokoch začal spoznávať nový druh radosti, nasávať čaro nepoznaného, a zahrievať úvodné asfaltové kilometre s pocitom, že som našiel tú pravú. Dodnes je mojou najväčšou štvorkolesovou láskou. Jej podvozok aj v súčasnosti zrovnávam s tými najlepšími. Je mojim etalónom perfektného naladenia. Druhá generácia Fabie ma sklamala svojim nevyváženým dizajnom, no máme tu tretiu, ktorá dostala od šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa rozšírenú a decentne pristrihnutú karosériu.
Stretnutie po rokoch s bývalou Ex bolo plné očakávaní. Ako bude vyzerať, je stále taká ako pred tým? Zmenila sa jej povaha? Pribrala? Zostala jej bezprostrednosť a spontánnosť, alebo sa z nej stala tuctovka s nádváhou. Bude si ma opäť vedieť získať svojim čarom?
Prezradím, že nevinné spoznávanie lásky čias minulých, prerástlo počas týždňového testovania v niečo viac.
Dizajn novej Fabie vychádza zo súčasného štýlu jej súrodencov. Predná „škraboška“ použitá na ostatných modeloch mierne prispôsobená tak, aby jej sadla na tvár ma príliš nenadchla, pretože je už dostatočne známa. Holt, trend dnešnej doby. Jednotlivé modely len málokedy majú svoju vlastnú nezameniteľnú identitu. Pokrvnú DNA už nie je potrebné skúmať cez VIN číslo, stačí letmý pohľad, a hneď je jasné, že otcom je Rapid a mamou Octavia. Ostro rezané krivky ju našťastie vytrhávajú zo všedného priemeru.
Po prvý raz som ju uvidel u importéra v štýlových strieborných šatách, čiernej baretke, čiernych topánkach na nízkom opätku a s čiernymi očnými tieňmi, ktoré umocňovali jej prenikavo modré LEDky. Automatická sedemstupňová prevodovka DSG mi naznačovala jej emancipovanosť a nezávislosť. Trojramenný volant je jedným z najlepších, aké som kedy držal. Perfektne zrezaný veniec s priestorom na palce, v koženom prevedení s veľmi jemnou textúrou, ma bavil na každom kilometri. Nechýba mu ovládanie palubného počítača, rádia a telefónu. Toho, koho si Fabia pustí bližšie k telu, začne hýčkať a rozmaznávať nadpriemerne dlhými prednými sedákmi, avšak bez výraznejšieho bočného vedenia. V zákrutách som nepociťoval žiaden handicap. Sú mäkšie, no aj na dlhej 300 km trase nebol problém.
Palubná doska si zaslúži veľkú poklonu. Aj napriek koncernovej príslušnosti je iná, hranatejšia, svojská, prehľadná a sexy. Detaily sú dobre spracované. Málokedy sa rozplývam nad dielenským spracovaním, no vo Fabii ešte aj koliesková regulácia prietoku vzduchu vo vetrákoch, vo svojich krajných polohách krásne mechanicky zacvakla. Vo výbave Style je rádio BOLERO so 6,5 palcovým farebným dotykovým displejom, SD slotom a vstupom pre USB. Milo prekvapila funkcia zobrazenia farebného loga rádiovej stanice. Maximálne prehľadné a funkčné.
Povahu má Fabia pokojnú a rozvážnu. Pokiaľ som ju však vytočil, soptila až k obmedzovaču v 6 000 ot./min., a stala sa z nej malá nasrdená stíhačka so schopnosťou presadiť sa. Zotrvala na zdravej benzínovej životospráve. Podarilo sa jej v duchu súčasných trendov schudnúť do 1,2 litrových TSI plaviek, v ktorých jej 81 kW prednosti nechajú chladným zrejme len máloktorého vodiča. Jej apetít pri pokojnej večeri vo dvojici je veľmi striedmy.
Spotreba
- po okreskách razantnejšou jazdou 7,2 l/ 100 km,
- na diaľnici pri 130 km/hod. 6,1 – 6,8 l/ 100 km,
- po meste v bratislavskej rannej špičke 5,6 – 6,6 l/100 km,
- pri defenzívnej jazde kombinovaná spotreba 4,6 l/100 km,
- kombinovaná spotreba okresky, mesto, diaľnica 5,9 l/100 km.
Motor a prevodovka
Motor s objemom 1,2 litra sa vyrába vo verzii 66 kW a silnejšej 81 kW, ktorú som mal k dispozícií. Šestnásť ventilový štvorvalec má chuť v širokom spektre otáčok. Krútiaci moment 175 Nm je od 1 400 do 4 000 ot./min. Maximálny výkon sa nachádza v rozpätí od 4 600 do 5 600 ot./min. Papierovo zrýchli 1 609 kg vážiaca Fabia na 100km/hod. za 9,4 sekundy. Subjektívne sa mi to zdalo za doprovodu vysokých otáčok a kontinuálneho záťahu rýchlejšie.
Motor je veľmi tichý, na križovatke som sa z času na čas pozrel na otáčkomer, či žije, alebo ho systém Štart/Stop dal do kľudu. Našťastie je možné tento výmysel na zníženie emisií jednoducho vypnúť po každom naštartovaní. Obsahuje aj rekuperáciu kinetickej energie tak, aby spĺňal emisnú normu Euro 6.
S tou emancipovanosťou to bola naozaj pravda. Sedemstupňová automatická DSG prevodovka s možnosťou manuálneho radenia prostredníctvom páky radila presne tak, akoby som radil s manuálom. Pri 1 250 ot./min. nemá motor problém ísť 60 km/hod na siedmom prevodovom stupni. Ak je potrebné pozvoľné zrýchľovanie, DSG-čka nechá zaradený siedmy stupeň. Pokiaľ sa však dá plynové pedál na podlahu, automat podradí zo sedmičky na trojku a vyrazí vpred, pričom otáčky vyletia po podradení na 4 500 ot./min. Prevodovka drží opraty benzínového motora niekedy na hranici 1 100 ot./min, jemu to však nevadí.
S týmto motorom sa však dá na požiadanie spriahnuť aj šesťstupňový manuál. V dnešnej dobe to nie je až tak samozrejmé.
- Na 7 stupni 1 250 ot./min a rovná päťdesiatka.
- Na 5 stupni pri 2 000 ot./min je 90 km/hod.
- Na 6 stupni pri 1 500ot./min je 90 km/hod.
- Pri 80 km/hod. Vie pri plnom plyne podradiť zo sedmičky na trojku.
- 50 km/hod. 5 stupeň a 1 500 ot./min.
- 90 km/hod. 7 stupeň 2 000 ot./min – pri plnom plyne podradí na trojku.
- Pružnosť – pri 110 km/hod. 7 stupeň 2 250 ot./min. – podradenie na 4 stupeň 4 500 ot./min tachometrových 140 km/hod pri 5 500 ot./min – obmedzovať pri 6 000.
- Pri 130 km/hod, 7 stupeň 2 750 ot./min.
Hneď počas úvodných kilometrov som si všimol, že aj napriek pokojnej jazde a plne automatickom režime prevodovka nepreradila pri 2 000 ot./min., ale až na hranici 3 500 ot./min. Bolo to dosť desivé. Musel som to riešiť manuálnym preradením. Nakoniec pomohlo vypnutie motora, čím sa elektronika spamätala a zvyšných 680 km sa tento jav už neprejavil.
Podvozok
Podvozok nie je úplne tvrdý. V porovnaní s prvou generáciou mi pripadá nie až taký tuhý a nekompromisný. Systém XDS+ na prednej náprave zamedzuje nedotáčavosti.
16 palcové pneumatiky a dobre naladený podvozok bližšie ku komfortu než športovosti, veľmi dobre pohlcuje priečne i pozdĺžne nerovnosti. Nie je počuť žiadne rany, no jeho miernejšie nastavenie sa podpisuje pod väčšie náklony karosérie v zákrutách. Nie je to však nič, čo by uberalo na čistote prejazdu, len pocitovo je menej istý. Raz som cítil, že ma odstredivá sila doslova predkom vytláča zo zákruty. Stačilo však ubrať a Fabia zákrutu dotiahla. Nebola to veľká nedotáčavosť, no cítil som mierne odchýlenie od ideálneho prejazdu. Už v štandardnej úprave podvozku cítiť, že má veľký potenciál byť tým najlepším v triede. Obrovským sklamaním je pre mňa informácia, že Fabia tretej generácie nedostane svoju divokú sestričku RS.
Zážitky z jazdy
- Palubný počítač Maxi DOT je prehľadný vďaka bielej technickej grafike na čiernom podklade.
- Digitálne ovládanie doplnkovej automatickej klimatizácie má jednoduchú a prehľadnú filozofiu. Nastavenie intenzity či teploty bolo otázkou okamihu aj bez očného kontaktu. Počas jazdy sa dajú okamžite nahmatať.
- Celkovo ergonómia ovládacích prvkov je na vynikajúcej úrovni.
- Vo výbave nechýbalo vyhrievanie predných sedadiel, automatické doťahovanie elektricky ovládaného okna vodiča, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, či bezkľúčové štartovanie tlačidlom v mieste, kam by sa za iných okolností zasúval kľúč.
- V bezpečnostnej výbave sú štandardne zahrnuté okrem hlavových aj predné bočné airbagy a multikolízna brzda, ktorá sa automaticky aktivuje v prípade vypustenia airbagov. Slúži na dobrzdenie vozidla po nehode, čo znižuje riziko ďalšej kolízie. Je doplnená aj o systém Prefill, ktorý v prípade rýchleho zloženia nohy z plynového pedálu zvýši tlak v brzdovej sústave, čo umožní oveľa intenzívnejší nástup brzdného účinku po šliapnutí na brzdu.
- V interiéri počuť len odvaľujúce sa pneumatiky, inak je Fabia tichá, aerodynamickým hlukom netrpí.
- Pri cúvaní sa automaticky stíši rádio, aby bolo počuť zvukovú signalizáciu od senzorov.
- Obrovské prekvapenie ma čakalo na zadných sedadlách. Neuveriteľné, ako sa konštruktérom podarilo všetko poukladať tak, aby pri prednom sedadle nastavenom na moju výšku 185 cm, som si pohodlne sadol za seba na to zadné. Miesta pre kolená bolo dosť, no až šokujúco veľa ho je nad hlavou. Bez problémov som sa oprel a hlava sa mi nešúchala o strop. V novej Fabii je viac miesta než v Octavii, a to je na zamyslenie. Zadné sedadlá tak nie sú určené len pre deti. Plnohodnotne poslúžia aj pre dospelých pasažierov na dlhšie vzdialenosti. Klobúk dole.
- Lakťová opierka je menšia, ale postačuje. Jej odkladací priestor je minimálny, akurát tak na balenie menších orieškov.
- Dômyselný systém úchytov, háčikov a sietí si našiel cestu aj do Fabie. Nechýbala ani škrabka na okno v štýle „Simply Clever“ vo veku nádrže.
- Asistent bezpečnosti pokiaľ auto vpredu zabrzdí, okamžite informuje signalizáciou, že sa niečo deje, a treba bezprostredne reagovať. Dokáže to pomocou predného radaru umiestneného pod nárazníkom. Prvý a posledný brzdový „kopanec“ som od systému dostal, keď som míňal odbočujúce vozidlo. Systém z ničoho nič na sekundu rázne pribrzdil. Situácia si takýto zásah nevyžadovala, no radar to vyhodnotil ako potenciálnu kolíziu a konal.
- Grafika na displeji ukáže aj malým piktogramom nedodržanie bezpečnostného odstupu od ďalšieho vozidla
- Pod ručnou brzdou je dostatočne veľký odkladací priestor aj na väčší telefón. Gumená podložka, ktorá presne kopíruje pôdorys, sa dá dokonca vybrať, a v prípade potreby umyť.
Záver
Stará láska nehrdzavie. Viem o tom svoje. Fabia tretej generácie ma dizajnovo na cestách nedráždi, avšak vo verzii Style s okázalými až pubertálnymi čiernymi kolesami, čiernou strechou a dobre zvolenou motorizáciou ma ako celok kompozične bavila. Svojimi prejazdmi zákrut, snaživým motorom ochotným ťahať až k obmedzovaču a perfektným volantom, ma nenechala chladným. Cítil som sa s ňou veľmi dobre. Dokázala mi, že je schopná plnohodnotného vzťahu a je rodinne založená. Od začiatku sme našli spoločnú reč a rozumeli si za každých okolností až natoľko, že si s ňou viem predstaviť dlhodobý vzťah plný zážitkov a emócií, pokiaľ by jej vyhovovala moja povaha a uskromnila by sa v jednoizbovej garáži. S láskou budem spomínať na spoločne prežitých 680 kilometrov. Celkový dojazd by sa pohyboval niekde na úrovni 780 km, pretože palubný počítač ukazoval ešte zhruba 100 km.
- ŠKODA Fabia začína na cene 8 940 EUR.
- Testované auto vo verzii Style špecifikované cez konfigurátor na www.skoda.sk cca 15 535 EUR.