V predošlom teste som mal možnosť preveriť schopnosti novej Škody Octavie s motorom 1,6 TDI, ktorej spoločnosť robila jednoduchá zadná náprava. O to viac som sa tešil na druhú najvýkonnejšiu verziu tohto automobilu. Jedine ostrá RSa a Octavia s agregátom 1,8 TSI, dostali od Škodovky do vienka zadnú viacprvkovú nápravu (multilink). Keďže v predošlom teste som sa Octavii venoval detailnejšie, tento test bude zameraný najmä na motor 1,8 TSI, automatickú prevodovku DSG, a samozrejme jazdné vlastnosti.
Zoznámenie
Na parkovisku importéra Škoda Auto na mňa čakala nablýskaná, v modrej perleti „Race“ oháknutá športovkyňa, v priliehavých nízkoprofilových sedemnástkach s mierami 225/45. Svetlomety a hmlové svetlá podfarbené čiernou kulisou so spodnou linkou lediek, na streche aerodynamická „plutva“ v sfarbení piano black a decentná odtrhová hrana sťa spojler na veku batožinového kufra vo farbe auta, jasne podtrhávajú odlišnosť od ostatných Octavií.
Po zasadnutí za športovo tvarovaný, trojramenný, kožou obtiahnutý multifunkčný volant som zahliadol prekvapenie v podobe DSG. Motor 1,8 TSI sa okrem manuálnej prevodovky montuje aj v kombinácií so sedemstupňovou automatickou DSG, a práve dvojspojkový automat bol až do tohto momentu pre mňa neprebádaným územím. S DSG som síce šoféroval Škodu Fabiu RS pred pár rokmi, bola to však len niekoľko minútová radosť, bez dôkladného skúmania jej daru preraďovať.
Na palube Octavie 1,8 TSI vo výbave Elegance sa nachádzal navigačný systém COLUMBUS, ktorému nechýbala mechanika DVD, ukrytá v schránke pred spolujazdcom s dvojicou slotov pre SD karty a jedným vstupom pre USB. Navigačný systém pozostáva zo 6,5 palcového farebného dotykového LCD displeja, s dostatočným rozlíšením 800 x 480 bodov.
Okrem zobrazovania mapových podkladov je vstupnou bránou pre nastavenia naprieč technológiami, ktoré sú v aute obsiahnuté ako Bluetooth pre spárovanie mobilného telefónu, automatickej dvojzónovej klimatizácie Climatronic, grafického znázorneniu dvojice parkovacích senzorov, času, ako aj možnosti prostredníctvom systému zadávať hlasové inštrukcie.
Zaujímavým detailom je proximity senzor, umiestnený v spodnom plastovom ráme obrazovky vo farbe piano black. Letmým priblížením prsta sa okamžite vysunie lišta s ponukou. Praktické a jednoduché. Navigácia sa okrem hlavnej centrálnej obrazovky nachádza aj medzi združenými ukazovateľmi v rámci menu palubného počítača a to všetko vo farbe.
Pre sledovanie navigácie preto nie je potrebné nazeranie na stredovú konzolu. Podsvietenie 6,5 palcového dotykového displeja bolo slabé, no hlboko v nastaveniach je k dispozícií možnosť zvýšenia jeho intenzity, čím sa nedostatok uspokojivo vyriešil. Rovnako sa dá prostredníctvom multimediálneho panela nastaviť intenzita podsvietenia prístrojovej dosky.
Motor 1,8 TSI v spolupráci s automatickou prevodovkou DSG prináša na vaše cesty Škoda Auto
Až do príchodu verzie RS bola Škoda Octavia s motorom 1,8 TSI na piedestále rýchlosti a športovosti. Po príchode RSi jej však aj napriek strate prvenstva zostal štýl, výnimočnosť a oddanosť výkonu. Prepĺňaná 1,8 TSI má čo ponúknuť aj vodičom bažiacim po adrenalínových zážitkoch na nedeľných okreskách.
Výkon 132 kW (180 koní) pri 5 100 až 6 200 ot./min. dávkovaný cez dobre vyskladané prevody sedemstupňovej désgéčky, dokážu Octaviu poslať na 100 km/hod za slušných 7,4 sekúnd, s manuálnou za 7,3. Pocitovo sa však zdá byť naberanie rýchlosti omnoho intenzívnejšie vďaka krútiacemu momentu 250 Nm, ležiacemu od nízkych 1 250 otáčok a držiac sa až po 5000 ot./min. Podľa technických parametrov dosahuje Octavia s týmto nadelením maximálnu rýchlosť 231 km/hod.
Motor nie je zďaleka tak úsporný ako dieselová jednašestka. Táto Octavia však má iné ambície. Jej struny nehrajú do rytmu ód na spotrebu, ale burcujú vodiča k vytáčaniu agregátu k červeným číslam začínajúcim od 6 500 ot./min. Prejav motora pri pokojnej jazde je natoľko kultivovaný, že ho prakticky nepočuť a necítiť. Vďaka za otáčkomer, ktorý ma pri pohľade naň z času načas utvrdil v tom, že motor je naštartovaný.
Zaujímavosťou je, že pohonný agregát 1,8 TSI je v rámci modelu Octavia jediným nevzpierajúcim sa konzumentom 91 oktánového benzínu, samozrejme s výsledkom nižšieho výkonu.
Zväčša je automat predzvesťou nie práve ideálneho žmýkania výkonu z motora. Automatická sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG však dokáže z agregátu vydolovať skvelý výkon prakticky na doraz. Inžinieri a technici, ktorí mali v popise práce zosúladiť výkon motora s automatickou prevodovkou, odviedli neuveriteľný kus práce.
Matematicky presne zosúladili jednotlivé prevody s charakteristikou motora, čoho výsledkom je ukážková spolupráca týchto dvoch súčastí s cieľom využiť ich potenciál. Nebudem chodiť okolo horúcej kaše, automat mi nikdy nebol pochuti, vždy som preferoval manuálne radenie s vlastnými medziplynmi, prevodovka DSG ma však priam ohúrila svojím charakterom, širokými možnosťami a svojou benevolenciou.
Variácie radenia prevodových stupňov
Poďme sa najskôr pozrieť na možnosti v radení prevodov. Ako prvý je plne automatický režim pri zaradenom stupni „D“. V ňom prevodovka reaguje na intenzitu stlačenia plynového pedálu a podľa toho dávkuje výkon z motora.
Pokiaľ je stlačenie plynového pedálu slabé, prevodovka vytáča motor zhruba do 2 000 ot./min, a radí prevodové stupne pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby. Krútiaci moment začína od 1 250 ot./min a tomu zodpovedá aj schéma radenia. Pokiaľ sa otáčky dostanú pod zhruba 1 350, prevodovka podradí o stupeň nižší prevod.
Ak chce šofér zmeniť charakteristiku riadiacej jednotky a požaduje od prevodovky športové vytáčanie motora do 6 500 ot./min. s držaním vysokých otáčok pre okamžité akcelerovanie, stačí v zaradenom „D“ potlačiť riadiacu páku smerom dole, čím sa aktivuje športový mód.
V týchto dvoch programoch je radenie plne automatické. Dá sa však vyžiť aj manuálne odsunutím riadiacej páky smerom do pravej strany, a tým aktivovať manuálny režim. V takomto prípade sú k dispozícií dve možnosti ako hádzať prevodové stupne. Buď smerom hore a dole rýchlostnou pákou, alebo pádlami pod volantom „+“ „-“.
Prevodovke trvá zhruba sekundu a niečo kým zareaguje na pokyny, dá sa však na to zvyknúť. Čo ma nadchlo, bola možnosť manuálne podradiť v športovom režime aj o štyri rýchlostné stupne a vyraziť vpred. Prevodovka dokáže krásne podržať v tomto režime zvolený stupeň aj v 5 000 ot./min bez toho, aby sama preradila. Krásne sa tak dá dávkovať výkon pred zákrutou a následne vo výjazde.
Rovnako sa takýmto spôsobom dá aj napriek automatickej prevodovke brzdiť motorom klasickým podraďovaním. Občas pri rozjazde bolo cítiť mierne šklbnutie, následné radenie však bolo už plynulé a hladké. Pokiaľ som si dával pri rozjazde pozor na jemné stláčanie plynového pedálu, rozjazd bol plynulý.
Benzínový 1,8 litrový motor sa v športovom režime mení na dravca, z ktorého prevodovka operujúca vo vysokých otáčkach pri neutíchajúcom kontinuálnom záťahu, dostáva maximum. Jeho kludný a tichý zvukový prejav razom dostáva charizmu tlmenej turbíny, ktorá v najvyšších otáčkach chytá falzet pretekárskeho motora. Tento zvuk a záťah som si vážne užíval.
Driving Mode Selection je systém nastavenia jazdných režimov, rovnaký ako mala aj testovaná Octavia s motorom 1,6 TDI. Slúži na zmenu charakteru riadiacej jednotky, ovplyvňujúcej odozvu na plyn s následnou schémou radenia, prípadne v aktivovaní úsporných opatrení pre čo najekologickejšiu jazdu. Na výber je z režimu Eco, Normal, Sport a Individual.
Spotreba
- Pri rýchlosti 110 km/hod a 2 250 ot./min. bola spotreba 5,6
- Pri rýchlosti 130 km/hod a 2 750 ot./min. bola spotreba 7,4
- Pri rýchlosti 90 km/hod a 1 900 ot./min. bola spotreba 4,2
- Mimo mesta 5,9 l/100 km
- V meste 7,1 l/100 km
Priemerná spotreba bola počas celého testu 7,1 litra/100 km. Na jednu nádrž som prešiel 670 km a palubný počítač ukazoval dojazd 25 km.
Jazdné vlastnosti
Na túto časť testovania som sa obzvlášť tešil. Viacprvková zadná náprava akou disponuje Octavia 1,8 TSI, by mala byť vstupenkou pre dôslednejšie zvládania a kopírovanie vozovky pri prejazdoch zákrutou. Pri štandardnom prejazde si počínala jednoduchá torzná náprava na Octavii s motorom 1,6 TDI príkladne. Až pri prejazdoch za hranicou štandardnosti začala vykazovať nedotáčavosť, a vyvolávať vo mne pocit ohýbania pevného pravítka. Octavia s viacprvkovou nápravou bola v zákrutách citeľne komunikatívnejšia.
Doslova som cítil ako zadná náprava pri prudkom prejazde drží stopu a polomer zákruty. Žiadne korigovanie volantom, nedotáčavosť a uberanie rýchlosti. Testoval som ju na rovnakom mieste ako Octaviu s jednoduchou nápravou, a z multilinku som mal jednoznačne lepší a istejší nie len pocit, ale aj výsledný prejazd.
Podvozok je nastavený na hrane športovosti a komfortu. Pri jazde po nekvalitnej vozovke nie je ubúchaný ako tomu bolo pri jednoduchej náprave, zvláštny dunivý prejav v interiéri však zostal. Zrejme je to spôsobené priestranným interiérom a nezvládnutým utlmením.
Asistencia stabilizácie je potlačená na prijateľnú úroveň, čo prispieva k slobode za volantom, samozrejme v rámci platných zákonov 🙂
Praktickosť a rodinná všestrannosť sa nezaprie ani v športovejšie pritvrdenej priestranej Octavii. Okrem slnečnej rolety na zadnom okne a stredového tunela s výduchom klimatizácie pre zadných pasažierov, sa v tejto verzii nachádza aj zásuvka na 230 V.
Zadný rad sedadiel má k dispozícií výklopnú opierku, ktorá disponuje prechodným tunelom pre umožnenie prepravy, napríklad lyží. Sedadlá sú sklopné v pomere 40:60. V noci efektne vyznie podsvietenie riadiacej páky a stredového tunela dvojicou modrých LED diód, svietiacich zo stropu.
Chuťovka na záver v podobe autopilota
Octavia disponovala príplatkovým systémom pre sledovanie jazdných pruhov. Po aktivovaní je potrebné vyčkať na zelenú kontrolku v združených ukazovateľoch. Tým systém potvrdí svoju pripravenosť. Zvláštnosťou je, že systém dokáže samostatne otáčať volantom. Pokiaľ je systém aktívny, automaticky dokáže z rovnaj cesty kontinuálne prejsť do zákruty. Pokiaľ šofér nedrží volant niekoľko sekúnd (3, 4), systém dôrazne na to upozorní výstražným zvukovým znamením a rovnako aj grafickým, čím ukončí automatické udržiavanie medzi čiarami.
Pri držaní volantu cítiť, ako systém koriguje jazdu výrazným tlačením volantu do strán, pre udržanie vozidla v strede. Z pohľadu technológie sa mi systém páči. Reálne mi však vadilo zasahovanie elektroniky do riadenia. Viem si však predstaviť, že dokáže zachrániť nejeden ľudský život pri mikrospánku, kedy by vozidlo prekročilo krajnicu, prípadne prešlo do protismeru.
Systém samozrejme nezablokuje volant a aj pri jeho aktivovaní nekladie odpor, ktorý by sa nedal v prípade núdze prekonať. Dáva len jemne najavo zmenu strany pri vypnutej smerovke. V prípade zapnutej smerovky je systém deaktivovaný.
V reálnych podmienkach veľmi záleží na intenzite vyblednutosti a celkovom stave cestných čiar. Počas polhodinového skúšania systém dokázal rozpoznať značenie len zhruba na 30%. Na diaľnici fungoval prakticky na 100% počas skúšania.
Záver
Majiteľov automobilu Škoda Octavia, ako už dnes napovedajú ukazovatele predajnosti bude neúrekom. Majiteľov Škody Octavie 1,8 TSI s DSG však podľa môjho názoru bude na Slovensku ako šafránu. Nie každý totiž pochopí filozofiu tohto vozidla, ktoré môže svojou cenou odradiť štandardného kupujúceho.
Automobilový gurmán naopak v ponúkanej konfigurácií zavonia príležitosť odlíšiť sa, a vytrénovať nejedného majiteľa s veľkým egom. Počas týždňového testovania som si všimol viacero majiteľov luxusných automobilov, ako si obzerajú či už na križovatke alebo na parkovisku, modrú strelu s okrídleným šípom. Auto za určitých okolností okoloidúcich upúta svojim príbuzenským vzhľadom k RSe, no na druhej strane vyvolá neistý pocit, čo od neho očakávať, keďže to RSa nie je.
Motor 1,8 TSI s DSG je ako dobre premazaný Orloj. Je len na vodičovi, aký režim zvolí pre jazdu plnú emócií. Aj napriek tomu, že som zostal naďalej verný manuálnemu radeniu, robotizovaná prevodovka DSG na mňa urobila veľký dojem.
- Cena testovaného automobilu je 31 771 €.
- Základná cena je 24 290 €.
- Cena základného modelu vo výbave Elegance je 18 090 €.