TEST: Škoda Rapid Spaceback 1,0 TSI – Tisícka sa vrátila

13. júna 2018
Komentáre vypnuté

Poniektorí si isto pamätáte na staré dobré časy strávené v legendárnom automobile Škoda Tisíc. Dnes zberateľmi veľmi oceňovaný a vyhľadávaný model s jednolitrovým motorom mal už v dobe svojho vzniku okrem nadčasovo elegantnej karosérie aj detaily, ktoré boli jednoducho „Simply Clever“.

História sa opakuje a ja si sadám do Rapidu Spaceback s jednolitrovým motorom. Len pre porovnanie. Stará Tisícka mala od 30,9 kW do 38,2 kW. Mnou testovaný motor mal tých kilovatov o čosi viac.

Nie je Spaceback ako Spaceback. V drvivej väčšine ho stretávam na cestách v štandardnej výbave, ktorá postráda jeho najvýraznejší dizajnový prvok – zadné sklo tiahnuce sa zakriveným oblúkom až pod znak okrídleného šípu. Keď sa k tomu pridá „Extra“ výbava, Spaceback sa dizajnovo vyšvihne do úplne inej ligy. Veď posúďte sami.

Aj pri maximálnom znížení sedadla som sedel o čosi vyššie, než som zvyknutý. Avšak aj napriek úžasne presklenej panoramatickej streche tiahnucej sa cez celú dĺžku bolo dostatok miesta nad hlavou.
Horšie je to s miestom nad hlavou na zadných sedadlách. Avšak len pri neprirodzene zaklonenej hlave smerom k opierke. Pri normálnom sedení som mal miesta tak akurát. Na nohy je miesta dostatok aj za predným sedadlom, nastaveným na výšku 185 cm.

Sklenená strecha okamžite zaujala každého, kto nastúpil. Sklo je tónované a zvonku tak pôsobí dojmom čiernej strechy, na ktorú veľmi pekne nadväzuje spojler v rovnakej farbe.

Priznám sa že červená farba nepatrí medzi moje obľúbené, pokiaľ nie je na Ferrari  Veľmi záleží aj na odtieni. Červená si ma však na Rapide okamžite získala.

Krásne zvýrazňuje jeho dynamiku a perfektne zladené krivky s čiernymi doplnkami a chrómovými lištami. Neraz so si všimol, ako sa za ním ľudia otáčajú.


Ergonómia ovládacích prvkov je príkladná. Po sadnutí za volant som sa cítil ako doma. Aj napriek prítomnej 6,5 palcovej dotykovej obrazovke s navigáciou sa mi páčilo, že ovládanie ventilácie a klimatizácie bolo ponechané kruhovým ovládačom. Pre mňa je skĺbenie klasiky s modernými technológiami oveľa praktickejšou cestou než preklikávanie sa obrazovkou pri každej zmene ventilácie.

Volant som chválil už v predošlých recenziách Fabie a Rapidu. Našťastie sa nič nezmenilo a stále je to jeden z najlepších volantov aké som kedy držal. Príkladne veľký volant s výborným tvarovaním je radosť držať.


Sedadlá by som dal do kategórie štandardné. V ničom nevynikajú nad priemerom rodinných áut. Ani pri dlhšej ceste som nepociťoval únavu. Od zadných pasažierov však padla poznámka že by sa hodila lakťová opierka.

Nový motor 1,0 TSI

Nový jednolitrový trojvalcový turbo motor s objemom 999 cm3 má 81 kW (110 koní) a rovných 200 Nm. Jeho použiteľné spektrum otačok začína od 1500 kedy nastupuje záťah turba. Ani studené štarty nevzbudili v trojvalcovom motore chuť vibrovať či mať hulvátske správanie. Jeho zvukový prejav znel ako diesel no kultivovanosť zostala v benzínových rukách. Ochotne ide do vysokých otáčok a jeho zvuk ma bavil.


Na prevádzkovú teplotu sa zohreje doslova pri pohľade na kontrolku ktorá je zastúpená analogovým ukazovateľom. Dynamika mu rozhodne nechýba. Rapid sa dokáže veľmi pekne rozhýbať nielen v meste ale aj na diaľnici. Treba si však zvyknúť na menšiu turbo dieru kedy sa po zošliapnutí plynu chvíľu nič nedeje no po hlbokom nádychu vystrelí dopredu.
Šesťstupňová prevodovka radí presne. Medzi 5 a 6 stupňom je rozdiel cca 500 otáčok.


Veľmi príjemne ma prekvapila prevodovka. Jej presnosť ma vážne bavila. Pri skúšaní limitov prevodovky a motora som zistil jednu zaujímavú vec. Pokiaľ som prechádzal cez dedinu po rovnej ceste bez prevýšenia, motor na 6 prevodovom stupni točil 1 100 otáčok pri rovnej 50 km rýchlosti. Nohu som zložil z plynového pedálu a motor akoby len udržiaval zotrvačnosť. Nevibroval, nedusil sa, dokonca ani palubný počítač neprotestoval a nenabádal na preradenie.

Samozrejme akonáhle sa preklopil profil trate do mierneho stúpania, bolo potrebné preradiť čo signalizoval aj asistent radenia. Je neuveriteľné, ako sa podarilo zosynchronizovať trojvalcový motor s prevodovkou pri tak nízkych otačkach.

Spotreba

Palubný počítač poskytuje informácie o všetkom dôležitom. Nádrž je veľmi dobre kalibrovaná. Pri odovzdávaní mi palubný počítač ukazoval dojazd 10 km, čomu predchádzalo upozornenie že idem na rezervu už pekných pár desiatok kilometrov.
Počas týždňového testovania som prešiel na plnú nádrž 980 km s priemernou spotrebou 5,1 l/100 km.

• Počas jazdy na spotrebu som dosiahol 3,8 l /100 km.
• 6. stupeň 110 km/hod. 4,6 l/100 km
• 6. stupeň 120 km/hod. 4,8 l/100 km
• 6. stupeň 130 km/hod. 5,5 l/100 km
• 6. stupeň 140 km/hod. (tachometrovo) pri 2 750 – 6,3 l/100 km
• Mesto 5,6 – ranná špička 6,0 na vzdialenosti 9 km pri priemernej rýchlosti 24 km/hod.

Prevodovka

• 6. stupeň – 1 500 – 75 km/h.
• 5. stupeň – 1 750 – 80 km/h.
• 6. stupeň – 1 600 – 90 km/h.
• 5. stupeň – 2 000 – 90 km/h.
• 6. stupeň – 1 900 – 100 km/h.
• 6. stupeň – 2 050 – 110 km/h.
• 5. stupeň – 2 500 – 110 km/h.
• 6. stupeň – 2 500 – 130 km/h. Pri podradení zo 6. na 3. Vyletia otačky z 2 500 na 5000 a ťahá až do 6000.

Postrehy za volantom

Podvozok na 17 palcových pneumatikách 215/40 Bridgestone Potenza drží ako prikovaný. Niet sa čomu čudovať. Rovnako ako Fabia aj Rapid majú vynikajúco nastavený podvozok, ktorý aj napriek jednoduchej zadnej vlečnej náprave dokáže perfektne podržať aj v komplikovaných situáciách a prudších prejazdoch zákrutami.

  • Jednozónová klimatizácia fungovala bez problémov.
  • Ovládanie tempomatu a rádia na volante.

Zarazilo ma že som nenašiel normálne miesto na odkladanie telefónu. Nakoniec si našiel miesto pod ručnou brzdou, no nebolo to ideálne, skôr núdzové. Tento nedostatok by som jednoznačne riešil dokúpením originálneho príslušenstva v podobe držiaka do odkladacieho priestoru pred radiacou pákou.

  • Milé „Simply Clever“ riešenie som našiel pod spolujazdcovým sedadlom v podobe skladacieho dáždnika.

Testované auto malo najazdených cca 17 000 km, no pri radení spiatočky bolo evidentné, že prevodovka má za sebou dosť nešetrné zaobchádzanie. Pri radení spiatočky auto vždy stálo, no pokiaľ som spiatočku naozaj nezaradil veeeľmi pomaly, okamžite sa ozvalo nepríjemné zachrčanie zubov. Úprimne, neviem si dosť dobre predstaviť to zaobchádzanie, po ktorom sa môže niečo takéto stať prakticky novému autu.

  • Radiaca páka by mohla byť o čosi vyššia ale neprekážala mi jej poloha. Dobre padne do ruky no spodná časť hlavice pri mierne inom uhle uchopenia nepríjemne reže do prsta. Trochu utrpela ergonómia na úkor dizajnu.
  • Počas testu som reálne otestoval aj praktickosť veľkého kufra, do ktorého som naložil dosku o rozmere 1 400 x 1000 x 3 mm. Batožinový priestor má po sklopení zadných sedadiel 1 380 litrov. V štandarde má s plnohodnotnou rezervou pod dnom kufra objem 384 litrov.

Škoda Rapid Spaceback sa mi zapáčila. Je rýchla, komfortná, praktická a v tejto verzii aj vzhľadovo veľmi príťažlivá. Motor dokáže robiť divy nie len so spotrebou ale aj svojim veľmi sympatickým litrovým výkonom. Podvozok sa nestratí ani na kľukatejších cestách a aj napriek veľkým nízkoprofilovým pneumatikám je pohodlný aj na Bratislavských cestách.