Maťo Urbašík je človek, ktorý sa rozhodol založiť projekt natesle.sk, vďaka ktorému majú ľudia príležitosť šoférovať elektromobil Tesla S85, a on možnosť realizovať si svoj sen.
Kedy vznikol nápad podnikať s prenájmom Tesly, a čo ťa k nemu viedlo?
Automobil Tesla som sledoval v podstate od začiatku, keď prišla niekedy v roku 2006 s modelom Roadster, malé športové auto s dojazdom zhruba 400 km, čistá elektrina, (karoséria kupovaná od Lotusu, konkrétne model Elise, poznámka ExC). Tesla model S je druhým elektrickým autom značky Tesla, respektíve prvým úplné vlastným, a veľmi sa im podaril. Recenzie boli skvelé a skúsenosti majiteľov veľmi dobré. Nakoniec som automobil po prvý krát videl na živo počas výstavy greenEXPO vo Viedni v roku 2013, a vtedy som nadobudol pocit, že časom ho chcem vlastniť. Kúpna cena okolo 72 tisíc eur nie je najnižšia, a preto som rozmýšľal, ako to spojiť s biznisom. Ako prvé ma napadol predaj. Lenže tam by bolo treba investovať do viacerých modelov, postaviť showroom a tak ďalej, takže tá investícia by bola ďaleko väčšia. Nakoniec som kúpil auto len jedno, a robím s ním prenájmy. Môj pôvodný plán bol taký, že bude prenajímané dlhodobejšie. Na deň, na týždeň a podobne, no nakoniec sa ukázalo, že by to mohlo byt problematické. Tam by bolo potrebné mať napísanú veľmi dobrú zmluvu. Tak som sa rozhodol robiť kratšie prenájmy, kde s ľuďmi, ktorí si ho budú chcieť prenajať na hodinu, dve, tri, absolvujem trasu spolu s nimi. Takýmto spôsobom si môžu zajazdiť a ja zároveň vidím, čo robia s tým autom.
Mal si pred kúpou Tesly S skúsenosť s hybridom, prípadne elektromobilom?
Na spomínanej výstave greenEXPO bolo možné odskúšať niektoré green riešenia, nejaké iné automobily na elektrinu, napríklad Renault Fluence Z.E., s možnosťou testovacej jazdy. Tak som sa na jednu zapísal. A to bola vlastne jediná taká skúsenosť s elektromobilom. Hybridné auto som v živote nešoféroval.
Ako prebiehal a koľko trval proces kúpy? Čo všetko bolo potrebné podstúpiť, kým sa auto dostalo k tebe do garáže?
Zrodil sa vo mne teda ten plán, že idem do toho. Najprv som potreboval zistiť, koľko peňazí presne budem potrebovať a čo vlastne do tej Tesly chcem, lebo je tam pomerne veľa možností výbavy. Ono tá cena, ktorá začína na 57 tisíc eur, sa dá takmer zdvojnásobiť doplnkovou výbavou. Úplne prvým krokom bolo prihlásenie sa na testovaciu jazdu do servisného strediska Tesla vo Viedni. Ako som neskôr zistil, s Teslákmi je veľmi ťažká komunikácia, zvlášť cez email a rôzne formuláre. To skoro ani neodpovedajú. Nakoniec sa mi s nimi podarilo spojiť telefonicky, a na 30. apríla 2013 som si dohodol vo Viedni testovaciu jazdu. Prvý krát som tak šoféroval Teslu. Vtedy som pochopil veľa vecí, čo sa v nej vlastne nachádza, akým spôsobom sú riešené detaily a čo zahŕňa príplatková výbava.
Cez objednávkový formulár na internete som si nadefinoval, čo by som v Tesle chcel mať, a na základe toho mi vyšla nejaká cena pre Európu priamo v eurách. Menšie navýšenie ceny spôsobil vtedajší kurz voči doláru. Nakoniec som výbavu dostal do takého pomeru, aby to bola zlatá stredná cesta. Nešiel som cestou najlacnejšieho auta, ale štýlom mať výbavu, ktorú považujem za primeranú. Napríklad navigácia je súčasťou technického balička za cca 4 tisíc eur, ktorý obsahuje aj automatické sklápanie zrkadiel, parkovacie senzory, pripravu na auto pilota, predný radar, tak isto zadnú kameru a podobné veci. V aute je štandardne jedna nabíjačka. Jedna nabíjačka znamená, že auto dokáže spracovať 10 kW. Ak by som prišiel napríklad na dobíjacie miesto v BA, tak by nedokázala využiť plný potenciál zásuvky 32 ampérov, číže 20 kW. Preto som si vybral dvoje nabíjačky. Priplatil som si aj za strešné okno. Po nadefinovaní jednotlivých položiek som zhruba vypočítal, koľko budem na kúpu Tesly potrebovať finančných prostriedkov. V júli 2014 som zaslal objednávku. Následne prišla odpoveď na dodávku v priebehu novembra. Počas čakania sa ešte zopár vecí v objednávke korigovalo mailom cez BuildMyModelS@teslamotors.com, kde sú posielané požiadavky ľudí, ktorí majú záujem si vyskladať auto. Faktúra mi prišla 18. novembra s termínom dodania presne o dva týždne, 2. decembra, kedy som bol objednaný do Tesla Motors v holandskom Tilburgu na prevzatie automobilu. V čase objednávania ich bolo na Slovensku sedem, v súčasnosti ich je zhruba dvadsať.
Na Slovensku prebehlo prihlásenie štandardne, ako pri každom inom dovezenom vozidle. Pri kontrole originality bol problém v tom, že chlapík potreboval odfotografovať motor. Keďže elektromotor sa nachádza v zadnej náprave a ešte k tomu v zakrytovanom stave, nakoľko používateľ tam nemá čo riešiť, pretože netreba nič dolievať, nič čistiť ani nastavovať. Tento bod nebolo možné splniť. Nafotil si tak predný a zadný kufor. Samozrejme preskúmal aj VIN kód na troch miestach. STK bude absolvovať ako každé nové auto po štyroch rokoch. Ďalšia zastávka bola na Obvodnom úrade dopravy a dopravnom inšpektoráte, kde mi dali značky a technický preukaz.
Aké sú reakcie ľudí ktorí šoférujú Teslu?
Väčšinou sú nadšení, reakcie sú „Vau, toto som fakt nečakal“, pretože už len to ticho je niečo, čo vonkoncom nikto nečaká. Ľudia majú skúsenosti, že keď sadnú do auta, tak niečo musí začať vrčať, aby sa to pohlo. To proste k tomu patrí. A tu sa nič také nedeje. Takže už len tento moment je dosť prekvapivý. Páči sa im, ako auto rýchlo reaguje na odozvu plynového pedálu, za čím nasleduje veľmi silný výkon. Zrýchlenie je okamžité a kontinuálne, bez hluchých miest, keďže má len jeden stály prevod. Zároveň plynový pedál funguje ako brzda. Keď sa pustí začína rekuperácia. Ten brzdný účinok rekuperácie je dosť silný. Pri bežnej mestskej jazde sa tak dá šoférovať len s použitím plynového pedála. Brzda len na núdzové situácie alebo na dobrzdenie.
Ako prežívaš jazdu zákazníkov na sedadle spolujazdca?
V prvom rade klient pred samotnou jazdou podpíše zmluvu, kde sú jasne dané pravidlá hry. Aj keď je auto poistené, je dosť vysoká spoluúčasť. V zmluve sú body, ktoré myslia aj na ušlí zisk, ktorý by nastal v prípade, že auto je pre nejakú poruchu čí ťukanec odstavené, a biznis stojí. Ľudia sa preto za volantom správajú zodpovedne a s rešpektom. Zatiaľ boli jazdy bezpečné, občas sa stane, že človek nie je naučený na automat a pri hľadaní spojkového pedálu za jazdy šliapne na brzdu. Niekedy dokonca jazdia príliš bezpečne, ale to je len dobre.
Kto využíva tvoje služby, akí ľudia majú záujem zajazdiť si na Tesle?
Jednak sú to nadšení fanúšikovia Tesly, ktorí si ju chcú vyskúšať, potom sú ľudia, ktorí uvažujú nad kúpou, ale chcú si ju ešte pred tým vyskúšať a porozprávať sa o skúsenostiach. Potom je ďalšia skupina žien, ktoré to objednávajú pre svojich priateľov. V podstate všetci moji zákazníci sú fanúšikovia z Facebooku – https://www.facebook.com/zajazdi.si.na.tesle
Ako vyzerá v praxi taká cesta z Bratislavy do Košíc? Kde všade nabíjať a koľko trvá cesta?
Tesla S85 má, ako už názov napovedá, batérie s výkonom 85 kW. Na nabíjačke, ktorá dáva 22 kW, aká je napríklad v Bratislave pred Ministerstvom hospodárstva, by sa prázdna batéria nabíjala do plna štyri hodiny. Možno trochu dlhšie, pretože ku koncu sa znižuje prúd, aby sa neprebila. Po nabití ukazuje počítač dojazd až 400 km pri priemernej spotrebe 200 Wh. Pre porovnanie, reálna priemerná spotreba bola počas testu po meste 193 Wh pri jazde po meste. Aby sme dosiahli priemerne tých 200 Wh, nemôžeme isť po diaľnici 130 km/hod, ale zhruba plynulou 90 – 100 km/hod. Takže pri takejto rýchlosti by sme do Košíc prišli na jedno nabitie s tým, že sa netreba nikde zastaviť.
Pokiaľ by sa však využíval efekt „lietadlo“, s dramatickým zrýchľovaním a vyššou priemernou rýchlosťou, nabíjacia lokalita na ceste do Košíc je napríklad v Nitre, v centre mesta, kúsok od Galérie Mlyny. Za Nitrou je motorest Zubor, kde je taktiež nabíjačka, do Tesly však zatiaľ nepasuje, ale majú tam aj zásuvky, ktoré dávajú 11 kW. Vo Zvolene je možné nabíjať, pokiaľ máš od parkovacej firmy EEI kartu, ktorá sa dá na počkanie vybaviť a dáva výkon 22 kW. Dokonca elektromobil nemusí platiť za parkovanie. Stačí len priložiť kartu, vojsť na nabíjaciu stanicu, napojiť kábel a zadarmo parkovať.
Sú na Slovensku spoplatnené nabíjacie stanice?
Zatiaľ neviem o žiadnej, ale pri Avione v Brne je stanica, ktorá inkasuje cca 30 halierov za minutú. Hneď vedľa nej ale bola zásuvka, na bezplatné nabíjanie.
Ako funguje v smartfóne aplikácia Tesla?
Do budúcna je plán taký, že Tesle svoj majiteľ povie „príď ma vyzdvihnúť na túto adresu“, a auto poslušne príde. V podstate prípravu na niečo také má implementovanú vo svojom systéme už dnes, v podobe autopilota. Zatiaľ je možné vďaka aplikácií v telefóne sledovať aktuálny stav nabitia, s prednastavením nabíjacieho limitu, pretože sa neodporúča nabíjať batériu na 100 %, z dôvodu jej životnosti. Štandardne je to medzi 80 až 90 %. Batéria si udržuje najlepšiu kondíciu medzi 20 až 90%. Je dôležité neprebíjať a nepodbíjať.
Aplikácia má niekoľko záložiek. Prvá „Home“ zobrazuje v akom stave a kde sa auto nachádza, s pomenovaním auta od majiteľa, v tomto prípade „Teslica“. Ďalej sú základné ovládacie prvky ako zamknutie/odomknutie vozidla, otvorenie strechy napríklad z dôvodu vetrania, kým sa príde k autu, zatrúbiť, bliknúť svetlami, dokonca aj na diaľku naštartovať. Aplikácia je výhodná aj pre zábudlivcov. Pokojne sa ňou dá odomknúť auto aj bez prítomného bezkontaktného kľúča. Samozrejme štartovanie je ošetrené heslom. Príjemnou funkciou je pustenie klimatizácie aj s nastavením jej intenzity ešte pred nastúpením, čím má auto dostatok času na vyhriatie, prípadne schladenie interiéru. Všetko funguje cez internet. Samozrejmosťou je možnosť sledovať polohu vozidla a rýchlosť, akou sa pohybuje. Diaľkové vypnutie motora prípadne obmedzenie výkonu však chýba.
Je nejaká záruka na batérie?
Tesla poskytuje záruku na batériu a na motor 8 rokov, bez limitu kilometrov. No nevzťahuje sa na pokles kapacity. Ten by musel byť fakt výrazný, aby to riešili zárukou. Neviem presne povedať, či majú nejakú percentuálnu hranicu.
Sú k dispozícii aktualizácie systému auta tak, ako je to napríklad v rámci smartfónov?
Áno, keďže je auto neustále napojené na mobilnú dátovú sieť, vďaka bezplatnej službe automobilky Tesla Motors, vydaním aktualizácie príde do auta notifikácia s následným stiahnutím novej verzie softvéru, ktorý je obohatený o nové funkcie a prvky výbavy.
Aký je servisný interval a čo všetko zahŕňa?
Tesla odporúča navštíviť servis po každých 20 tisíc kilometroch. Respektíve ja som si zaplatil ako doplnkovú výbavu na 4 roky alebo 80 000 km. Servis vie veľa vecí urobiť aj cez internet „Over-the-air“.
Na čo je Tesla náchylná ?
Vedel by som si predstaviť oveľa silnejšie batérie, ale to sa týka všeobecne elektromobilov. A čo sa týka slabín, sú to také drobnosti ako napríklad nemožnosť kliknúť na mapu, že „sem chcem ísť“, treba napísať adresu.
Rekuperácia, ako sa reálne odráža na dojazde auta?
Sú dva stupne rekuperácie, štandardný a nízky. Neviem to nejako vyčísliť. Zatiaľ som to nemal príležitosť odmerať, pretože to záleží na veľa faktoroch. Dopravná situácia je rôzna a rovnako aj trasy jázd sú odlišné, navyše sa to nedá vypnúť úplne. Rekuperácia pri rýchlosti 30 km/hod a viac a plnom pustení plynového pedálu, dokáže vyvinúť výkon až 60 kW. Rekuperácia pomáha, no lepšie je tú energiu dávkovať tak, aby sa nemusela získavať so stratou naspäť.
Nestalo sa ti, že cyklisti / chodci si nevšimli prechádzajúce auto, ktoré je tiché, a vznikla konfliktná situácia?
Zatiaľ ešte nie, pretože časť hluku tvorí odpor pneumatík. Pri vyšších rýchlostiach počuť aj Teslu, no nie až tak intenzívne. Stalo sa mi, že som išiel po parkovisku pred hypermarketom nejakých 10 km/hod. Teta tlačila pred sebou košík, išla stredom, a keďže nepočula žiadne auto, neodstúpila a pokračovala ďalej. Nebolo to nebezpečné, akurát menej príjemné.
Ako je počas nabíjania riešené neodcudzenie kábla?
Má poistku, ktorá sa dá zamknúť v aute aj v nabíjacej stanici. Zámok sa aktivuje nabíjaním. Až keď v aute na displeji stlačím odpojenie nabíjania, zámok sa odomkne.
Čo by sa malo na Slovensku pri už existujúcich dobíjacích stojanoch zlepšiť, samozrejme okrem zhusťovania siete?
Aby ich bolo viacej a na praktických miestach. Kľudne to môže byť aj spoplatnené, to mi nevadí. Keď už je nejaká nabíjačka, aby bolo výrazne dbané na to, aby tam nestáli neelektrické automobily, ktoré tak zaberajú miesto elektromobilom. Lebo najväčší problém elektromobility na Slovensku a nabíjania mimo domova, sú zablokované nabíjacie stojany. Zaujímavá scénka sa udiala pred Ministerstvom hospodárstva, kde na mieste vyhradenom pre elektromobily už dlhšie stálo staré auto. Keď som zavolal policajtov, aby s tým niečo urobili, ich odpoveď bola, že nemajú ako zistiť, či dané auto porušuje zákon, nakoľko nevedia, či sa nejedná o elektromobil. Paradoxne, aj staré auto môže byť prerobené na batérie, a policajt to nemá ako zistiť.
Ako prebieha nabíjanie a aké druhy nabíjacích staníc existujú?
Tesla má priamo v aute zabudované za príplatok dve nabíjačky, ktoré dokážu maximálne spracovať 22 kW. Nabíjacie stanice len dodávajú energiu. Líšia sa výkonom, aký sú schopné nabíjačke dodať. Stanica, ktorá dodáva 22 kW, by dokázala natankovať Teslu za 4 hodiny. Stanica štandardu CHAdeMO by to zvládla zhruba za polovicu, čiže za dve hodiny. Tesla buduje celosvetovo vlastné stanice so štandardom Supercharger, ktoré zvládajú dodať energiu batériám na 80 % za 40 minút, a za ďalších 40 minút na 100%.
Tieto stojany dokážu diaľkovo odomknúť kryt zásuvky na aute. Fungujú však na odlišnom princípe. Ich stojan nie je len zásuvkou, ale obsahuje aj nabíjačku. Keďže tie v aute dokáže spracovať maximálne 22 kW, Supercharger ich automaticky obchádza, nakoľko je nabíjačka je výkonnejšia. Ide o to, že štandardne sa používa striedavý prúd, ale nabíja sa jednosmerným. Klasický stojan dáva nabíjačkám striedavý prúd, a tie ho v aute menia na jednosmerný. Tesla Supercharger a CHAdeMO adaptér dávajú jednosmerný prúd. Po pripojení kábla k stanici Supercharger sa inštalované nabíjačky v automobile odpoja, a prenechajú túto prácu stojanu. Pokiaľ sa Tesla nabíja v domácich podmienkach cez klasickú zásuvku 220 by to nabíjalo 24 hodín, ale trojfázová 16 A zásuvka to zvládne za 8 hodín.
Akú najdlhšiu cestu si absolvoval na jedno nabitie?
Bolo to niečo cez 300 km po diaľnici, s priemernou cca 110 km/hod. Zatiaľ som maximálny dojazd neskúšal. Najdlhšia trasa s dobíjaním bola prvá z Holandska, kedy sme sa zastavili na dobíjanie sedem krát. Dalo by sa naplánovať aj nabíjanie na štyri krát, ale o to dlhšie by sme museli stáť na nabíjačke.
Obsahuje vstavaná navigácia aj mapové pokrytie nabíjacích stojanov v rámci Slovenska?
Navigácia si pamätá miesta, na ktorých nabíjala batérie a sú zreteľné označené ako záujmové body. V navigácií však tieto záujmové body štandardne chýbajú. Pamätá si len tie, na ktorých už auto bolo pripojené.
Aká bola výška poistenia ?
Keďže je to auto určené na prenájom, ročné poistenie ma stojí 7 000 €.
Aké sú k dispozícií nastavenia cez interaktívny systém?
Cez interaktívny panel je možnosť nastavenia vyhrievania sedačky, klimatizácie, vyhrievanie predného/zadného okna. Štandardne sa nastavuje len teplota, všetko ostatné sa reguluje automaticky. Samozrejme sa dá nastaviť i manuálne ako smer prúdenia vzduchu či intenzitu fúkania. Všetko cez dotykovú obrazovku. Nastaviť sa dá tuhosť riadenia, ako aj intenzita rekuperácie pri brzdení na štandardnú alebo nízku. Ďalej sa dá nastaviť zvuk – rádio internetové alebo FM, navigácia, párovanie telefónu cez Bluetooth, graf spotreby energie, spätná kamera sa dá zapnúť aj keď sa necúva. Predná kamera slúži ako driver assistance, napr. sledovanie značiek, jazdných pruhov alebo ako podpora pre autopilot a.i. V menu je otváranie domácej automatickej garáže. Profily jazdcov, ktoré automaticky prispôsobia nastavenie sedadla a ďalších prvkov podľa preferencií. Tesla obsahuje WiFi modul, takže pokojne sa môže pripojiť napríklad na domácu dátovú sieť. Svoj vstavaný mobilný internet ktorý je zdarma, však nevie zdieľať cez Hotspot.
Ako je auto chránené proti útokom prostredníctvom internetu ?
Čo som čítal, boli nejaké prieniky do týchto áut. Každé zariadenie, ktoré používa internet, je heknuteľné, Tesla nie je výnimkou, výrobca sa to však snaží riešiť svižnými záplatami systému. Možno aj práve preto sa nedá obmedziť výkon cez aplikáciu.
Ako majiteľ Tesly, nemáš občas chuť podradiť a prebrať k životu benzínový motor? Aké máš pocity, nie je ti smutno za konvenčným autom?
Smiech J To vôbec nie, skôr, čo závidím týmto ropožrútom v dnešnej dobe, je to okamžité nabratie energie. Čo sa na Tesle nedá. Idea elektromobilu je taká, že keď stojíš, nabíjaš.
Rozhovor bol autorizovaný, Maťo Urbašík v prepise nič nezmenil.