TEST: Škoda Karoq 1,5 TSI – Yeti má veľkého bráchu

20. júla 2018
Komentáre vypnuté

Mladoboleslavská automobilka sa postupne začala úspešne angažovať aj v silnom segmente malých SUV svojim odvážnym modelom Yeti. Ten sa ale svojho generačného nasledovníka nedočkal. Získal však dospelejšieho brata Karoqa.

Osobne mi bude za Yetim smutno. Imponovala mi jeho  výrazná a nebojácna odlišnosť v predfaceliftovej verzii s kruhovými svetlami v prednom nárazníku. Počas testu som však pochopil, že Karoq je od Yetiho natoľko rozdielny, že si zaslúži vlastné meno a svoj priestor pre rozvíjanie osobnosti. V súčasnej záplave malých SUV akými sú Hyundai Tucson, Suzuki Vitara, Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Volkswagen T-Roc, Dacia Duster, Toyota C-HR, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, a ďalších modelov to bude mať chlapec ťažké, no verím že si poradí.

Prečo práve Karoq? Názov je zložený z „auto“ a „šíp“ v domorodej reči pôvodných obyvateľov aljašského ostrova Kodiak. Milá symbolika a odkaz na najväčšieho brata Kodiaqa. Karoq má dokonca aj vzdialenú španielsku sesternicu Seat Atecu, s ktorou sú si podobní.

Karoq som dostal na test vo veľmi peknej červenej farbe Vivide Pearl, výrazne odlišnej od červenej v akej bol Rapid Spaceback. Osobne sa mi jeho odlišný hranatý dizajn páči. Dokonca aj predná maska strihnutá po vzore jeho ostatných modelových súputníkov. Je dostatočne odlišný od hromady ďalších mestských SUV.

Motor a prevodovka

Štvorvalcový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) je zhmotnením najmodernejších technológií a inovácií. Jeho výnimočnosť sa prejavuje najmä v efektívnosti. Pri pokojnej jazde dokáže automaticky vypnúť dva valce a šetriť tým palivo a znižovať emisie. Vypnutie dvoch valcov počas jazdy či už na diaľnici, na okreskách alebo v obci pri 50tke je prakticky nepostrehnuteľné. Ak by palubný systém neinformoval o zmene režimu motora, nevedel by som o tom. Žiadne trasenie, dokonca aj zvukový prejav zostáva v kabíne rovnaký. Jedinú zmenu som si všimol pri prejazde obcou so stiahnutými oknami kedy sa mi zvuk motora odrážal od okolitých domov. Počul som jemne odlišné šveholenie, no kultivované. Zaujímavé je, že k odpojeniu valcov dochádza nepredvídateľne. Niekedy sa dokáže prepnúť aj počas diaľničných rýchlostí, kedy elektronika usúdi, že pre udržiavanie rýchlosti jej pokojne bude stačiť spaľovanie v dvoch valcoch.

Motor sa nechá ochotne vytáčať do 6 000 ot./min. Minimálne otáčky pri ktorých podradí ležia pod 1 250 ot./min. Pri 50 km/hod. na 5 prevodovom stupni točí 1 250 ot./min.

Motor je veľmi dobre zladený so sedemstupňovou automatickou DSG prevodovkou. Tú je možné prepnúť do manuálneho režimu a preraďovať tak radiacou pákou, alebo pádlami pod volantom, ktoré však pripomínajú skôr tlačidlá na ovládači hernej konzoly. Prevodovka dokáže v automatickom režime pri plnom kickdowne podradiť zo 7 na 3 stupeň – 4 000 ot./min. V manuálnom režime bola mierne spomalená. Jazda na „voľnobeh“ prebiehala v podobe plachtenia, kedy motor išiel skoro na voľnobeh.

Zaujala ma možnosť aktivovania automatickej brzdy pri zastavení na automatickej prevodovke. Prevodovku tak nie je potrebné dávať po zastavení do neutrálu či stáť na brzdách, no napriek tomu auto stojí ako klasické s manuálom. Tento systém je možné deaktivovať tlačidlom pri prevodovke, čím sa automat prepne do štandardnej podoby – po zložení nohy z brzdy sa začne pomaly rozbiehať.

Automatickú brzdu som vypínal pri jemnou manévrovaní počas parkovania, kedy som využíval plynulý rozbeh automatu. Pri automatickej brzde sa rozbieha auto až po zošliapnutí plynového pedálu a vtedy to občas „cukne“ viac než by som si predstavoval.

Spotreba

  • Priemerná kombinovaná spotreba 7 litrov.
  • Dlhodobá spotreba 7,5 l /100 km počas 3 325 km.
  • Jazda na spotrebu po okreskách so zapnutým Eco režimom 4,9 l/100 km. Pri extrémne pomalej jazde okolo 70 km/hod bola dlhodobá spotreba 3,6 l/ 100 km. Bol to však extrém ktorý som skúšal po prázdnych víkendových okreskách.

  • Pri 90 km/hod. 7. stupeň 1 500 ot./min. 5,0 l /100 km.
  • Pri 100 km/hod. 7. stupeň 1 750 ot./min. 5,6 l /100 km.
  • Pri 110 km/hod. 7. stupeň 1 950 ot./min. 5,8 l /100 km.
  • Pri 130 km/hod. 7. stupeň 2 100 ot./min. 8,4 l /100 km.

Skúsenosti a postrehy

  • Auto je doslova nabité najrôznejšími asistentmi a nadštandardnou výbavou. Lane Assistent sledoval vozovku a pri prekročení čiar začal ťahať volant späť do stredu jazdného pruhu s výrazným vibrovaním volantu. Auto dokáže vďaka tejto technológií udržať automobil medzi čiarami bez potreby mať ruky na volante. Samozrejme to funguje len pár sekúnd, po čom na sa ozve pípanie a upozornenie na prevzatie riadenia. Pokiaľ som na výzvu nereagoval, systém kopol do brzdy čím sa ma snažil prebudiť a postupne začal spomaľovať. Predpokladám že by následne zašiel úplne ku krajnici a zastavil. Veľmi osožná funkcia ktorá v prípade srdcovej zástavy či inej príhody za volantom dokáže bezpečne odstaviť auto bez ďalšieho ohrozenia ostatných. Na palube bol k dispozícií aj asistent privolania záchrany či technickej asistencie.

  • V systéme sa dá nastaviť niekoľko jazdných režimov pričom nechýba ani „Individuál“, v ktorom je možné nastaviť intenzitu odporu posilňovača riadenia, ktorý je aj reálne cítiť.
  • Mŕtvy uhol v spätných zrkadlách vykrýva dvojica senzorov so svetelnou indikáciou. Pri cúvaní napomáha parkovacia kamera s dostatočným jasom a farebnosťou. Dokonca v rámci informačného systému sa dá nastaviť aj intenzita výstražného tónu parkovacích senzorov.
  • Informačno-zábavný systém dostal po novom dotykové ovládanie so sklenenou obrazovkou. Nielen že vyzerá luxusne ale aj jeho reakcie sú omnoho lepšie než na klasických obrazovkách. Prostredníctvom neho je možné nastaviť jazdné režimy a množstvo ďalších funkcií.

  • Medzi chuťovky patril efektný svetelný nápis ŠKODA premietaný na cestu zo spodnej časti dverí. K svetelným efektom sa pridali aj vnútorné okrasné lišty s ambientným podsvietením, ktorého farebnosť sa dá namiešať v nastaveniach.
  • Karoq dostal perfektne tvarované sedadlá s dostatočne dlhým sedákom v alkantarovej úprave s integrovanou hlavovou opierkou. Sedadlá sú krásne napohľad a ešte lepšie na posed.

  • V rámci výbavy bol na palube aj aktívny tempomat, ktorý prostredníctvom radaru v prednej maske dokáže udržiavať zvolený odstup od auta pred ním až po úplné zastavenie či opätovné rozbehnutie na požadovanú rýchlosť. Systém funguje veľmi dobre. Jediné čo mi vadilo bol spôsob nastavenia vzdialenosti (odstupu), ktorý je potrebné zvoliť na displeji. Nenašiel som možnosť, ako by to šlo prostredníctvom ovládača tempomatu pod volantom.  Systém dokáže rozpoznať dopravné značky s ich indikáciou na prístrojovej doske.

  • Radar aktívne využíva aj asistent núdzového brzdenia. A funguje. Zhruba v 30 km rýchlosti som s nohou nad brzdou skúsil ako zareaguje. Najskôr sa zobrazila výzva na zabránenie kolízie a následné zahájenie brzdenia v dostatočnej vzdialenosti v ktorej som pokojne dobrzdil sám. Predpokladám, že systém by to zvládol dobrzdiť i sám.
  • Nepáčilo sa mi farebné prevedenie „budíkov“, ktoré majú na bielom pozadí biele číslice s čiernou kontúrou. Pôsobili na mňa dosť neprehľadne.

  • Zadný stierač sa počas testu raz samovoľne spustil.
  • Ergonomicky nevyšlo umiestnenie pravého výduchu ventilácie, ktorý má vyústenie priamo do volantu v mieste, kde je uchopený. Ide však len o malý detail než o veľký prešľap.
  • Na reproduktoroch sa vynímalo logo Canton. Voľbu Canton som našiel aj v nastaveniach zvuku, no veľmi ma neoslovilo.

  • Na zadných sedadlách je pri mojej výške 185 cm miesta dostatok v oblasti kolien, sedáku ako aj nad hlavou. Potešila ma možnosť polohovania zadného operadla a identická konštrukcia akú mal model Yeti, dovoľujúca zadný rad sedadiel úplne sklopiť, čím sa vytvorí veľký nákladný priestor. Sedadlá sa dajú jednoduchým zatiahnutím vybrať z auta von. To je azda jediný odkaz na mladšieho brata Yetiho. Cestujúci majú vzadu k dispozícií vzduchotechniku, vyhrievanie sedadiel a USB vstup pre nabíjanie.

  • Zadná roleta sa dá efektne zaaretovať priamo na okne či jednoducho zrolovať.
  • Pri testovaní Škody sa teším vždy aj na to, čo v nej objavím z kategórie „Simply Clever“. A veru že bolo čo objavovať. Prvé čo ma potešilo bol držiak na poháre v stredovej konzole, do ktorého krásne zapadne malá PET fľaša, čím sa dá jednoducho otvoriť jednou rukou aj počas jazdy. Palec hore!

Ďalším milým prekvapením bola „odtrhová“ hrana, alebo ak chcete „chrlič“ na oboch stranách predného okna. Najskôr som myslel že je to vyskočené tesnenie no pri podrobnejšom skúmaní som zistil, že je to veľmi jednoduché a perfektne vymyslené riešenie zamedzujúce špineniu bočných okien. Určite poznáte ten jav, keď vám počas jazdy po umytí čelného skla začne odtekať voda po bočných oknách kde zanechá zaschnuté šmuhy.

Vďaka odtrhovej hrane v Karoqu nič také nehrozí. Odpor vzduchu rozmetie vodu z gumenej lišty smerom nahor a hotovo. Tretím prekvapením bolo LED osvetlenie batožinového priestoru ktoré sa dá jednoducho vybrať a slúži ako klasické prenosné svietidlo. Opäť perfektne premyslené detaily, ktoré uľahčujú a spríjemňujú život na cestách.

  • Detskú poistku je možné automaticky ovládať z vodičových dverí.
  • Stop/štart systém sa dá našťastie vypnúť klasickým tlačidlom vedľa prevodovky. U iných značiek som sa stretol aj s komplikovaným vypínaním v rámci multimediálneho systému.
  • Otváranie a zatváranie batožinového priestoru je elektrické.

Podvozok

Podvozok Karoqa je aj napriek veľkým diskom (pneumatiky Michelin Primacy 3 s rozmerom 215/50 R18) celkom pohodlný a plavný. V zákrutách samozrejme cítiť jeho vyššiu váhu a pri ostrejšom prejazde aj miernu nedotáčavosť, ktorá reaguje na ubratie plynu čím sa auto skoriguje do požadovaného smeru.

Karoq je mestské rodinné auto ktoré sa vďaka vyššiemu podvozku dokáže popasovať aj s mierne horšími podmienkami na nespevnených hrboľatých cestách.

Záver

Karoq je úprimné rodinné auto s bohatou výbavou ktorému prakticky nič nechýba. Má perfektné sedadlá, veľkorysý priestor vpredu aj vzadu, dobre naladený podvozok a skvelý motor s dostatočnou silou a veľmi dobrou spotrebou. Variabilita zadných sedadiel je príkladná, rovnako ako aj veľká pozornosť venovaná detailom, ktoré v konečnom efekte nemalou mierou prispeli k pohodliu na palube. Veľkým prekvapením bol výkonný 150 koňový motor s prívetivou spotrebou a technológiou vypínania dvoch valcov.

  • Základná cena 19 770 EUR
  • Základná cena verzie 25 270
  • Cena testovaného auta od 32 789 EUR