Tatra 603 mala natáčaný reflektor dvanásť rokov pred Citroënom DS

27. marca 2013
Komentáre vypnuté

Tatra 603 bola luxusnou reprezentačnou limuzínou vyrábanou v Kopřivnici v socialistickom Československu v rokoch 1956-1975. V dobe vzniku bola porovnateľná so špičkovými vozidlami Európy.

O pohon sa staral vzduchom chladeným osemválec do “V“ uložený za zadnou nápravou. Ventilový rozvod OHV, objem valcov 2,5l s výkonom 105k. Charakteristický aerodynamický tvar dávala vozidlu samonosná šesťmiestna karoséria pompéznych rozmerov: dĺžka 5 065, šírka 1 910, pri výške 1 530 mm. Nápravy boli vpredu typu Mc Pherson a vzadu tradičné tatrovácke kyvné polonápravy. Vinuté pružiny a teleskopické tlmiče zabezpečovali posádke maximálny komfort.

Tatra 603zdroj: tatra-club.com

Vozidlo malo so špeciálnymi pätnásť palcovými pneumatikami výborné jazdné vlastnosti. Maximálna rýchlosť dosahovala 160 km/hod. Dalo sa ísť aj podstatne viac, ale šesťstotrojka musela byť zaťažená. Hlavný batožinový priestor umiestnený vpredu disponoval 360 litrami. Za zadnými sedadlami bolo miesto pre ďalších 140 litrov batožiny. Pri hmotnosti 1 470kg bola priemerná spotreba 12l/100km.

Dnes je už možno zabudnuté, že prvá séria Tatry 603 mala vpredu tri svetlá prekryté plexisklom. Stredné sa malo pôvodne natáčať do strán. Automobilka si to dala aj patentovať. Keď o 12 rokov neskôr prišiel s touto „novinkou“ CITROËN DS, neboli valuty na právny spor a tak to „prešlo“. Vyrobených bolo 20 422 kusov tohto nevšedného automobilového unikátu. Do dnešných dní sa z nich mnohé zachovali. V tej dobe si súkromník nemohol kúpiť nové vozidlo. Boli vyrábané pre potreby štátnych inštitúcii a výrobných podnikov. Obstarávacia cena predstavovala až 200 000 Kčs, za čo sa v tej dobe dalo kúpiť slušné rodinné sídlo. Vozidlá po cca 10 rokoch služby v Národnom hospodárstve prechádzali do rúk súkromných osôb, často vodičov, ktorí na nich predtým jazdili.

tatra_603

Karoséria bola montovaná ručne a spoje sa zalievali cínom. Lak mal niekoľko vrstiev a bol na tú dobu veľmi kvalitný. Vozidlá boli garážované a tak relatívne pomaly korodovali. Tatrovka sa zúčastňovala aj zahraničných motoristických súťaží. Napríklad Marathon de la Route. Súťažné vozidlo bolo upravené. Motor mal zvýšený výkon na 140k/6000ot/min. Podarilo sa to zmenou sacieho a výfukového potrubia, zvýšením kompresného pomeru a použitím 4 dvojitých karburátorov Weber. Rýchlosť sa zvýšila na 200km/hod a spotreba na 30l/100km. V čase týchto súťažných „výletov“ do zahraničia (nebolo ich z rôznych dôvodov veľa) sa Tatra 603 dokázala vyrovnať automobilu Porsche 904 GTS či Alfe Romeo.

Tatra 603zdroj: tuning.sk

Pri športových vozidlách Tatrovka experimentovala s rôznymi možnosťami ako zvýšiť výkon motora. Jednou zaujímavou alternatívou bolo odstránenie chladiacich vetrákov motora (ktoré odoberali značný výkon) a ich nahradenie bolo riešené ejektorom, v ktorom podtlak vytvárali výfukové plyny.