Slovenská Tatra s nenaplnenými ambíciami

Zdroj fotografie: radiomuseum.org

V roku 1960 bol v Bratislave na Mlynských Nivách založený pobočný vývojový závod štátneho podniku Tatra Kopřivnice. Prvé vyvinuté vozidlo nieslo označenie minibus Tatra 603 MB. Automobil bol riešený ako úžitková verzia luxusnej Tatry 603. V maximálnej miere využíval montážne skupiny tohto vozidla.

Minibus postavený v roku 1961stelesňoval funkčnú vzorku nového radu úžitkových vozidiel. Základ karosérii poskytla kabína terénneho automobilu Tatra 805. Hnací agregát bol osemválec do „V “ vzduchom chladený umiestnený za prednou poháňanou nápravou. Štvorstupňová prevodovka našla konštrukčné miesto pred nápravou. Aj podvozkové časti si konštruktéri vypožičali z T603.

Karoséria poskytovala priestor pre jedenásť ľudí. Vozidlo malo maximálnu rýchlosť viac ako 120km/hod s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami zásluhou širokého rázvoru, nízko položenému ťažisku a pohonu prednej nápravy. Spotreba benzínu bola 16 litrov na 100 km.

Progresívna koncepcia sa ale nestretla s pozitívnym ohlasom v materskej firme. Zodpovedným pracovníkom sa nepodarilo prekonať konštruktérsky rutinný prístup k novátorskému technickému riešeniu pred ktoré ich postavili Bratislavskí kolegovia. Najviac vytýkali vzhľad karosérie, a to aj napriek tomu, že v tej dobe už bola pripravená nová a esteticky možno krajšia karoséria.

Vývoj bol zastavený a ostalo len pri prvom funkčnom prototype. Je to škoda, pretože nový rad vozidiel bol plánovaný veľkoryso. Mal pozostávať z nízkoplošinového valníka, skriňových vozidiel rôzneho typu, ambulantnej predajne a Pick-upu. Vozidlo vo veľmi zachovalom stave je možné na vlastné oči vidieť v bratislavskom Múzeu dopravy, Slovenského technického múzea.

Nechajte nám komentár