TEST: Škoda Octavia G-TEC 1,4 TSI – CNG na plný plyn

Navonok je to úplne normálna Octavia tretej generácie. Pod kapotou má 1,4 litrový prepĺňaný motor, ktorý tiež nie je ničím výnimočný. Dokonca aj pohon zostal len na prednej náprave.  Napriek všetkému  je však jedinečná. Odlišnosť voči ostatným modelom jej dáva pohon na stlačený zemný plyn, inak povedané Compressed Natural Gas (CNG).

Octavia v bielom prevedení na mňa pôsobila veľmi dobre. Okrem toho, že farba nechala vyniknúť ladné krivky karosérie, potvrdzovala aj snahu jazdiť ekologicky, čisto. Občas som mal pocit, že tých zelených lístkov na kapote začalo počas týždňa pribúdať 🙂

Motor a prevodovka

Motor 1,4 TSI s výkonom 81 kW dokáže v Octavii G-TEC okrem benzínu spaľovať aj stlačený zemný plyn (CNG). Emisie CO2 sú pri takomto palive len 97g/km. K jeho výkonu nemám najmenšie námietky. Prekvapil ma svojou silou a ťahom na bránku.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG TOPka

Čakal som, že Octavia bude s tisícštyristovkou lenivá, malátna a utrápená. Avšak opak bol pravdou. Motor je preň ako stvorený. A to aj napriek tomu, že ho Škodovka pre CNG verziu výrazne okresala. Namiesto 140 koní má len 110, pri 4 800 – 6 000 ot./min. Ťah 200 Nm od  1 500 až 3 500 ot./min. je dostatočný aj pre svižnejšiu jazdu. Vyšší výkon mi nechýbal. Bolo to spôsobené možno aj tým, že Octavia si ma opantala svojou ekologickou povahou a mal som radosť z toho, že idem ekologicky 🙂

Na prístrojovom paneli sa udiala jediná zmena. Namiesto analógového ukazovateľa teploty motora je tu ukazovateľ stavu CNG.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Pokiaľ sa nachádza CNG v nádrži, motor štartuje a prioritne využíva výhradne plyn. Nie je možné užívateľsky zvoliť, aby sa najskôr využívala nádrž na benzín. Tá prichádza na rad až po spotrebovaní CNG. Do tej doby signalizuje zelená kontrolka CNG jazdu na tento druh paliva.

Prepnutie paliva z CNG nádrže na benzínovú nastalo počas jazdy po diaľnici. Na tento moment som bol obzvlášť zvedavý, pozorne sledujúc ručičku kontrolky s očakávaním, kedy nastane ten technologický zázrak.  Rátal som s miernym šklbnutím, či krátkodobým znížením výkonu, nenastalo však absolútne nič.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Ak by mi prázdnu nádrž a zmenu paliva neindikovala zhasnutá zelená kontrolka CNG a oranžová kontrolka, zobrazujúc výkričník v trojuholníku, nemal by som ani len tušenie, že sa preplo palivo a ďalej fičím na benzín. Famózne zvládnutá technológia. Zo dva razy sa mi stalo, že kontrolka zhasla a naskočilo zelené CNG. Zrejme sa nahromadil zbytkový plyn, ktorý elektronika vypustila prepnutím paliva. Po pár sekundách však CNG zhaslo a zobrazila sa symbolika prázdnej nádrže. To všetko pri zapnutom motore.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Šesťstupňová manuálna prevodovka mi miestami pripadala ako elektricky ovládaný joystick. Do veľkej miery je to však myslené ako pochvala, pretože zaklapávanie prevodov je technicky presné a návykové.

Motor veľmi slušne ťahá na diaľnici aj pri zaradenom šiestom stupni, keď som zrýchľoval zo stovky na 130 km/hod. Ťah prichádza už odspodu. Na trojke sa dá ísť krásne 30km/hod., z ktorej dokáže smelo zvyšovať rýchlosť, pretože sa nachádza nad 1000 ot./min. Pod 1000 ot./min motor stráca svoju pružnosť a za túto hranicu by som ani nešiel. Už laborovanie okolo 1000 je len na ľahké hladenie plynového pedálu. Aj asistent radenia rýchlostných stupňov našepkáva podradenie v tejto úrovni.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Okolo 3 500 dostáva motor krídla. V tomto spektre otáčok nastáva rázny záťah turbomotora. Na dvojke dokáže Octavia dosiahnuť rýchlosť 100 km/hod., pričom sa nechá vytáčať až do 6 500 ot./min.

Veľmi dobre poskladané prevodové stupne a motor ochotný ísť na hranici 1000 o./min. bez brblania, či akýchkoľvek náznakov nepohody, sa postarali o ďalšie milé prekvapenie. Za určitých okolností som dokázal ísť s Octaviou po meste päťdesiatkou na šiestom prevode, pričom otáčky boli mierne nad 1000. Stačilo len plynom mierne udržiavať rýchlosť.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Dokonca ani asistent radenie s tým nemal problém a nenašepkával podradenie. Pod 1000 už asistent ukazoval podradenie na 5 stupeň. Spotreba v tom momente ukazovala 3,5 l/100 km. Pri 130km/hod. Na šiestom stupni má pod 3 000 ot./min.

Spotreba

Palubný počítač pri preberaní auta s plnými nádržami ukazoval na CNG dojazd 340 km a na benzín 770 km. Reálne som počas týždňa prešiel na CNG až 397 km a na benzín 784 km. Celkovo som tak na obe nádrže prešiel úctyhodných 1 181 km.

IMG_20150525_085948

CNG

  • Počas štandardnej jazdy v meste,okreskách s občasným podradením a predbiehaním 3,9 kg/100 km.
  • Pokojnou jazdou 90km/hod. na šestke pri 1 800 ot./min. 3,5 kg/100 km.
  • Kombinovaná spotreba diaľnica, okresky, mesto, 3,5 kg/100 km.
  • Na diaľnici pri 130 km/hod. 3,9 kg/100 km.
  • Pri razantnejšej jazde spotreba plynu nevzrastá tak, ako je to bežné pri benzínových motoroch. Aj to je ďalší argument, prečo je Octavia G-TEC vhodná aj ako služobné auto.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Benzín

  • Pri pokojnej jazde po Bratislave 5,5 l/100 km.
  • Na diaľnici pri 110 km/hod. na šiestom prevode 2 250 ot/min. – spotreba 4,6 – 5,0 l/100 km.
  • Pri 130 km/hod. na šiestom stupni 2 750 ot./min – spotreba 5,5 až 6,6  l/100 km. V závislosti na poveternostných podmienkach.
  • Aj pri razantnej jazde s vytáčaním motora a dynamickom zrýchľovaní, sa spotreba drasticky nezmenila. Palubný počítač ukazoval 6,5 l/100 km.
  • Kombinovaná spotreba po okreskach BA – Viedeň, prejazd Viedňou, následne cesta po okreskách pokojnou jazdou počas výdatného dažďa na celej trase, s výslednou hodnotou  5,7 l/100 km.
  • Dlhodobú spotrebu ukazoval palubný počítač 6,1 l/100 km.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Octavia G-TEC je podľa Škodovky až o tretinu úspornejšia na pohonných hmotách v porovnaní s dieselovou verziou. Škoda uvádza 0,04 € na jeden kilometer CNG. Motor sa na plyn zohrieva rýchlejšie, čo rozhodne prispieva k dlhšej životnosti najmä v zimnom období a častejších jazdách v mestskom cykle, ktoré napríklad dieselovému motoru príliš nevyhovujú.

Tankovanie CNG

Samotné tankovanie CNG je čistejšie než pri nafte, no trvá o niečo dlhšie. Niečo cez dve minúty. Výraznejšie spomalenie nastáva pri konci tankovania, kedy sa vyrovnávajú tlaky, aby bolo možné plné dotlačenie plynu. Nie je to nič strašné. Horšie je to však so samotnou sieťou čerpacích staníc. Konkrétne s jej hustotou a dostupnosťou. Plničky SPP sú k dispozícií len pre držiteľov členskej karty, ostatní predajcovia, ktorí majú svoje prevádzky zväčša v areáloch väčších podnikov, nemusia mať cez víkendy otvorené. Plná nádrž CNG v prípade Octavie G-TEC znamená 15 kg. V Bratislave sú dve plničky CNG v správe SPP. Detailný zoznam sa nachádza pod týmto odkazom.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Hrdlo  nádrže je hneď pri tom benzínovom. Jedna z výhod implementovaného CNG pohonu priamo výrobcom. Palubný počítač pri jazde na plyn ukazuje spotrebu v kg/100 km, počas jazdy na benzín klasicky l/100 km. Počítač zobrazuje aj kvalitu plynu v nádrži. V mojom prípade sa údaj 100 % nemenil počas celého testu. Pri CNG sú tlaky vyššie, než v nádrži na LPG. Aj preto klasickú LPG kruhovú nádrž vystriedali dve valcové, ktoré sa vedia lepšie vysporiadať s tlakom.

Pozrite si ako prebieha plnenie nádrže na priloženom videu:

Zážitky za volantom

  • V zákrutách sedí Octavia veľmi dobre. Však aby nie, do vienka dostala zadnú viacprvkovú nápravu. Tento typ nápravy je konštrukčne a rozmerovo tolerantnejší k osadeniu nádrže na CNG, ktorá sa nachádza pod dnom batožinového priestoru. Jazda s viac prvkom je zábavná, no aj udrncaná. Bolo jedno, či som išiel po okresnej ceste, kvalitnejšom povrchu, v meste, či po diaľnici, stále som cítil jemné natriasanie.
  • Čo ma však nepotešilo je fakt, že vo volante necítiť absolútne nič. Jazda na mňa pôsobila neuveriteľne sterilne, čo sa riadenia týka.
  • Aj napriek absencii zadného stierača mi jeho neprítomnosť nevadila. Aerodynamika sa celkom slušne starala o upratovanie dažďových kvapiek.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

  • Automatické stierače sa vedia aktivovať v správnom čase. Ani raz som nepotreboval korigovať rýchlosť, či ich spustenie manuálne.
  • Chválim, že Octavia má klasickú ručnú brzdu, ktorá sa postupne z áut vytráca, nie elektrickú.
  • Jeden a pol litrová fľaša minerálky sa perfektne zmestí do predných dverí.
  • Prekvapil ma rozsah, v akom sa dá posúvať sedadlo vodiča po koľajničke. Veľmi praktické v prípade práce na notebooku.
  • Kufor je o niečo plytší, z dôvodu umiestnenia dvoch nádrží na stlačený zemný plyn, pod jeho dnom. Pochopiteľne tak Octavia prišla o rezervné koleso.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

  • Neviem, čím to bolo, ale prekvapilo ma, že po 5 minútach státia sa Octavia sama naštartovala bez toho, aby som šliapol na spojku.
  • V kopci som nezaznamenal, že by bol prítomný systém podržania auta v kopci, počas radenia rýchlosti (Hill-holder).

Výhodnosť CNG

Nádrž na benzín má rovnako 50 litrov, ako akákoľvek iná Octavia. Nádrž na plyn pojme až 97 litrov. Až potiaľto by porovnanie spotreby benzín vs. CNG vyzeralo jednoducho, no háčik je v tom, že spotreba plynu sa udáva v kilogramoch na 100 km. Takto udáva okamžitú či dlhodobú spotrebu aj palubný počítač. Metrika spotreby plynu je tak odlišná od benzínovej či dieselovej. Avšak vieme, koľko váži 97 litrov stlačeného CNG, je to presne 15 kg.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Aktuálna cena CNG pre segment F, platná na jún 2015, uvádzaná na stránke SPP, je 1,062 EUR/kg s DPH.

Cena CNG na stránke SAD Zvolen je 1,2 € s DPH/kg. Rátal som preto s drahším variantom.

Na plnú nádrž CNG (15 kg) som prešiel presne 397 km. Kombinovaná spotreba na CNG predstavuje 3,78 kg/100 km, čo je pri súčasnej cene 4,53 €/100 km.

Dlhodobá spotreba benzínu, ktorú ukazoval palubný počítač je 6,1 l/100 km, čo pri súčasnej cene 1,357 €/liter činí 8,27 €/100 km.

Rozdiel 3,74 €/100 km v prospech CNG je zrejmý.

Poďme sa ale pozrieť na ostrejšieho súpera z vlastných radov. Najväčšia konkurencia pre model G-TEC je dieselová Octavia 1,6 TDI (77kW), ktorej priemerná spotreba predstavuje zhruba 5 litrov na sto kilometrov.

Pri súčasnej cene nafty 1,21 €/liter sú náklady 6,05 €/100 km, stále je to však o 1,52 € na každých 100 km viac.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Oproti dieselovej motorizácií je Octavia G-TEC na zemný plyn drahšia len o 350 €. Stlačený zemný plyn svojou úspornosťou a cenou, tak tento prvotný cenový nedostatok zmaže po odjazdení 23 026 km výlučne na CNG palivo. Po prekročení tejto hranice začne majiteľ pri jazde na CNG sporiť 1,52 € na 100 km jazdy, v porovnaní s dieselovou verziou.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

K nákladom treba pripočítať aj pravidelnú technickú kontrolu palivových nádrží každé štyri roky, ktorá sa dá absolvovať počas STK, nie je preto nutné absolvovať prehliadky v rozličných termínoch. Sústava plynového pohonu a hrdlo nádrže však vyžadujú kontrolu každé dva roky.

Záver

Povedali by ste, že Octavia v tejto plynovej verzii váži až 1 400 kg? Je to zhruba o 90 kg viac, než má dieselová verzia. Ani to jej však nebráni byť dynamickou a ekologickou zároveň. Dojazd, v mojom prípade 1 181 km je niečo, čím sa nemôže pochváliť veľa áut. V porovnaní s dieselovou Octaviou 1,6 TDI je to o cca 200 km viac. Na CNG som jazdil viac na spotrebu, no na benzín sa pokojne dalo prejsť aj o 100 km ďalej. Veľkou výhodou plynovej verzie je zadná viacprvková náprava.

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC CNG

Tento bonus nemajú verzie 1,2 TSI, 1,4 TSI, 1,6 TDI ani za príplatok. Octavia 1,4 TSI G-TEC ju však má v sérií. Okrem lepšieho uloženia plynových nádrží, jednoznačne pomáha podvozku zvládať aj zložitejšie manévre. Je cítiť, že trakcia prednej nápravy je o niečo horšia, keďže predok je viac nadľahčený, pri bežnej jazde si to však ani nevšimnete, nakoľko trakčná kontrola s elektronickým samosvorom XDS odvádza prácu svedomito. Veľkou výhodou CNG oproti LPG je možnosť parkovania v podzemných garážach, nakoľko CNG je ľahší ako vzduch a nedrží sa pri zemi. Motor v chladnom počasí ide hladšie a rýchlejšie sa zohrieva. Octavia G-TEC sa vážne vydarila. Pokiaľ bývate pri plničke CNG a patríte k tým, ktorí radi a veľa jazdia, jej kúpa rozhodne stojí za zváženie.

  • Základná cena modelu: 14 490 €
  • Základná cena tejto verzie: 18 270 €
  • Cena testovaného auta s príplatkovou výbavou: 24 311 €

1 Comments

  1. Fotky volantu a tachometru su odfotene iba tak aby zapnute neukazovalo ziadne udaje, bud je auto vypnute, alebo volant otoceny tak aby ho nebolo vidno.

Nechajte nám komentár