Opel Meriva 1,4 LPG – Plyn už syčí z turba ven!

Je neuveriteľné, že Meriva druhej generácie je na trhu od roku 2010. Počas siedmich rokov produkcie sa jej dizajn, navrhnutý Nielsenom Loebom faceliftoval v roku 2014 len minimálne, pribudli však nové technológie. Dodnes sa vyrába v španielskom meste Zaragoza. Vo Veľkej Británií sa predáva pod domácou značkou Vauxhall.

Aj napriek tomu, že na Slovensku patrí k najpredávanejším Oplom, ju stretávam na cestách len zriedka. Tá, ktorú som dostal na test od spoločnosti FLAGA, je ešte zriedkavejšia. Dokáže jazdiť na Liquified Petroleum Gas (LPG). FLAGA patrí na Slovensku k popredným dodávateľom skvapalneného plynu pre automobily a domácnosti. V jej flotile firemných automobilov pribudla práve testovaná Meriva.

Pri pohľade na bielu Merivu vo verzii Drive, čakajúcu ma na parkovisku v Pezinku, som zostal prekvapivo chladný. Nestáva sa mi to často. Páčila sa mi z pohľadu novo voňajúceho, nablýskaného auta, tešil som sa aj na tých päť nadchádzajúcich dní strávených s ňou, no dizajn v tom momente jednoducho nezafungoval. Ku kľúčom a dokladom som ešte dostal pekne pribalenú redukciu na palivovú nádrž pre tankovanie LPG.

Za volantom

Hneď na výjazde z areálu spoločnosti ma prekvapila intenzita kotúčových bŕzd, ktoré má Meriva aj vzadu. Stačilo sa jemne dotknúť pedálu a auto prudko zastavilo. OK, prvá vec, na ktorú si treba rýchlo zvyknúť. Zvýšený posed za volantom mi celkom vyhovoval. Meriva je taký menší mestský crossover, no s riadnou dávkou emócií, ku ktorým sa postupne dostanem.

Sedadlo vodiča má výškové nastavenie klasickým „pumpovaním“, čo poteší ľudí s menšou postavou. Počas dlhších ciest by som však ocenil nastavenie bedrovej opierky, ktorá však chýbala. Predné sedadlá nemajú príliš veľkú bočnú oporu, no rodinné auto tohto typu nie je šité na prdel nedeľného okreskového pretekára, to dá rozum.

Na prvý pohľad to nie je viditeľné, no kto sa nejaký ten rok motá okolo áut vie, že Meriva má nevšedné protichodné otváranie zadných dverí. Opel ho volá „Suicide doors“. Že dizajnérský výstrelok nahrávajúci kolegom na marketingovom oddelení? Omyl! Ono to vážne funguje. Pri nastupovaní je uhol otvorenia takmer 90 stupňov. No vážne. Viete si predstaviť, ako si to musia pochvaľovať starší ľudia alebo mamičky s deťmi, ktoré manipulujú so sedačkami a nakladajú deti do auta? Apropo, nie nadarmo využíva rovnaký spôsob otvárania dverí aj automobilka Rolls-Royce.

Merivu som prevzal bez toho, aby som skúmal kubatúru motora, výbavu či cenu. Vedel som však, že motor nebude diesel, keďže mám k dispozícií LPG, no napriek tomu sa tak zo začiatku správal. Motor podtočený výrazne pod 2 000 otáčkami neprotestoval, len si tak šveholil. Výkonu nič moc, no na udržiavanie rýchlosti to stačilo. Keď som sa pokúsil podradiť na 2000 a zrýchliť, motor moju požiadavku najskôr zádumčivo zvažoval, no nakoniec vyhodnotil ako bezpredmetnú. Hlavou mi preletela myšlienka riadne nudného týždňa s týmto slimákom. Potom som však pozrel na otáčkomer, ktorého červené pole začínalo pri 6 500. Hmm, ono to je vysokootáčkové, ono to bude chcieť držať pod krkom. Podradil som z pätky na trojku a motor začal spievať. V tú ranu mi bolo jasné, že si budeme rozumieť. A veľmi!

Podvozok s mäkším nastavením sa správa neutrálne. Vo vyjazdených koľajách ho však vedia dosť nepríjemne znervózniť široké pneumatiky 205/55 R16. Rovnako aj pri bočnom vetre cítiť, ako podvozok bojuje, „pláva“. Nebolo to nepríjemné, no cítil som, ako sa pasuje s nerovnosťami, ktoré inak prešiel bez problémov v tichosti a hladko. V zákrutách sedí dobre. Je mierne nedotáčavý, ako každé iné rodinné auto, ktoré je z bezpečnostných dôvodov nastavené skôr do miernej nedotáčavosti než pretáčavosti. Po otvorení kapoty som našiel nízko položený motor, čo má jednu veľkú výhodu. Ťažisko sa drží viac pri zemi, čo spôsobuje lepšie rozloženie hmotnosti a menšie náklony v zákrutách.

Motor

Pod kapotou sa žiadny downszing na hranici litrových trojhrnčekov nekoná. Oturbená benzínová tisícštyristovka (1 364 cm3) s výkonom 88 kW / 120 koní má pri správnom radení výkonu na rozdávanie.

S relatívne ľahkou Merivou (1 400 kg) doslova lieta. Stačí podradiť a vyraziť. Krútiaci moment 175 Nm je na vozovku prenášaný cez prednú nápravu. Výrobca udáva maximálny výkon v rozsahu od 1 750 – 4 800 ot./min. Moja skúsenosť je taká, že turbomotor sa najlepšie nadýchne pri 3000 a zaťahuje až takmer do 5 000. Vtedy som dokázal dostať z motora to najlepšie. Nárast výkonu je v danom spektre natoľko veľký, že v zákrute dokáže riadne zacvičiť aj s volantom. Maximálka 188 km/hod. je na takto koncipované rodinné auto viac než dostatočná.

LPG

Originálna prestavba na LPG pohon pochádza v Merive priamo od výrobcu. Na rozdiel od tej benzínovej je Meriva s LPG cca o 1000 eur drahšia.

Nádrž na LPG s objemom 34 litrov je umiestnená v kufri miesto rezervnej pneumatiky. Plyn je v nádrži uchovaný v kvapalnom skupenstve. Jeho objem je zredukovaný približne 250 násobne stlačením na 2 až 8 barov, prípadne ochladením na -25 až 35 °C. Pod relatívne nízkym tlakom je vstrekovaný do motora podobne ako benzín.

Možno vás prekvapí, že na rovnakej trase má motor na LPG zhruba o 15% vyššiu spotrebu, než pri spaľovaní benzínu. Je to spôsobené tým, že LPG má nižšiu výhrevnosť a preto pre dosiahnutie požadovaného výkonu potrebuje spotrebovať viac energie než benzín. A to aj napriek tomu, že plyn má vyššie oktánové číslo než benzín. Pre horenie však potrebuje vyššiu zápalnú teplotu a tým má motor nižšiu účinnosť.

Pokiaľ by ste zvažovali úpravu vášho automobilu na LPG, cena sa pohybuje od 1 000 EUR. Návratnosť investície je pri dnešných cenách benzínu a LPG zhruba po prejdení 26 000 km.

Spolunažívanie benzínu s LPG

Motor štartuje vždy na benzín. Pokiaľ elektronika usúdi, že LPG systém je pripravený s dostatkom paliva a motor zohriaty na prevádzkovú teplotu, automatika prepne nádrž s LPG palivom. V benzínovej nádrži je potrebné mať minimálne rezervu, aby motor dokázal naštartovať. O tom, že auto ide na LPG, informuje vstavané tlačidlo na palubnej doske, ktoré má tri režimy. Kontrolka bliká na červeno – systém vyhodnocuje pripravenosť LPG pohonu, kontrolka svieti na červeno – motor spaľuje LPG, kontrolka zhasla – systém LPG je deaktivovaný. O množstve paliva v jednotlivých nádržiach informuje jeden analogový ukazovateľ podľa toho, ktorá nádrž je aktívna.

Veľmi sa mi páčila možnosť ľubovolného prepínania paliva počas jazdy. Napríklad Škoda Octavia na CNG plyn, ktorú som medzičasom testoval, takúto možnosť nemala.

Proces zmeny paliva počas jazdy je plynulý. Nie je cítiť žiadne šklbnutie, výpadok výkonu či zmenu zvuku. Všetko je absolútne prirodzené, kontinuálne. Skúšal som prudký štart z miesta a rovnako aj dynamické zrýchľovanie na diaľnici, no rozdiely vo výkone na benzín a LPG sú prakticky nulové. Niektoré analýzy tvrdia, že na LPG môže klesnúť výkon o 5%, no paušalizovať sa to zrejme nedá.

Tankovanie benzínu je štandardné. Ako je to s LPG? Pod hrdlom benzínovej nádrže je malý otvor, do ktorého sa naskrutkuje spomínaná redukcia. Plyn si však nemôžete načapovať sami. Je potrebné zavolať pracovníka čerpacej stanice, ktorý sa o to postará.

LPG s malým háčikom

Treba myslieť na to, že LPG plyn je ťažší než vzduch a preto sa s takouto nádržou nesmie parkovať v podzemných garážach. V tom je asi najväčší rozdiel medzi LPG a CNG plynom. CNG plyn je ľahší než vzduch a preto pre okolie nepredstavuje riziko. Počas životnosti je treba počítať s častejšou výmenou zapaľovacích sviečok. LPG nádrž má homologáciu na 10 rokov. Po 10 rokoch sa nedá predĺžiť jej platnosť. Jedine nádrž vymeniť za novú, prípadne systém z auta nechať nadobro odstrániť.

Spotreba

Meriva mala pri prevzatí na test najazdených len 1 094 km. Namerané hodnoty preto berte s rezervou. Po riadnom zábehu si surový motor ešte sadne a o nejaké to deci môže spotreba klesnúť.

Namerané hodnoty podľa palubného počítača (l/100 km).

Spotreba Benzín / LPG

  • Pri 90 km/hod – 5,0 / 7,2
  • Kombinovaná – 6,9 / 8,7
  • Diaľnica pri 110 km/hod. – 6,6 / 8,3
  • Diaľnica pri 130 km/hod. – 8,6 / 12,5
  • Mesto – 7,4 l/100 km / 8,6
  • Dojazd na LPG – 370 km. Nádrž na LPG má objemom 34 litrov.
  • Nájazd na benzín – 526 km. Benzínová nádrž má objem 54 litrov.

Počas testovania som prešiel 896 km s tým, že benzínová nádrž bola mierne pred rezervou. Teoreticky tak dojazd na obe nádrže presahuje 1000 km.

Prevodovka a výbava

Päťstupňová manuálna prevodovka je dobre umiestnená. Nachádza sa nad stredovým tunelom. Má presný chod a primeranú tuhosť.

Pri štartovaní vás palubný počítač napomenie, aby ste zošliapli spojku. Pokiaľ tak neurobíte, štartér ani necekne. V dnešnej nízkoemisnej dobe ma potešila absencia systému STOP/ŠTART. Čo ma však nepotešilo je otravná tlačítková parkovacia brzda. Ona je totiž občas fakt riadna brzda. Na odbrzdenie je potrebné stlačiť brzdový pedál a spomínané tlačidlo, ktoré však niekedy nereaguje a treba ho stlačiť ešte raz.

Prevodové stupne sú zoskladané veľmi dobre. Dávno som nejazdil s autom, ktoré má tak dlhú jednotku. Občas pri posúvaní v kolóne som mal pocit, že tam mám dvojku a ono jednotka. Naopak na diaľnici sa netreba báť pri 100 km/hod podradiť z päťky na trojku (100 km/hod -2 300 ot./min – trojka 4 000 ot./min) a prudko akcelerovať. Maximálna rýchlosť na trojke je 140 km/hod.

Hrubý, kožou obšitý veniec volantu padne do ruky. Samozrejme, okrem ovládania rádia na volante, elektrických okien vpredu aj vzadu, protipreklzovému systému s možnosťou vypínania, je k dispozícií aj asistent na pridržiavanie v kopci po zošliapnutím spojky na pár sekúnd. Tempomat sa dá nastaviť v rozsahu 2 km/hod. Ďalej tu máme dvojzónovú klimatizáciu, automatické svietenie, dažďový senzor, automatické stmievanie vnútorného spätného zrkadla, oranžové podsvietenie stredového tunelu, zelené podsvietenie zadných vnútorných kľučiek, či reguláciu osvetlenia palubných systémov.

Keď som zbadal ten zhluk rôznorodých tlačidiel, nacvakaných tesne vedľa seba na širokej stredovej konzole, začal som uvažovať nad tým, či si pred prvou jazdou neprelistujem prvýkrát v živote návod k obsluhe. Nakoniec som usúdil, že to nebudem preháňať a nechal som to tak. Čuduj sa svete, po dvoch dňoch som dokázal nahmatať tlačítko ktoré som potreboval aj bez toho, aby som sa naň pozrel. Palec hore. Ergonómia pracoviska je veľmi dobrá.

Sprevodovanie:

  • Pri 90 km/hod – 2 000 ot./min.
  • Pri 100 km/hod – 2 300 ot./min.
  • Pri 110 km/hod. – 2 600 ot./min.
  • Pri 130 km/hod. – 3 100 ot./min.

Praktická Meriva

Tááák a teraz sa pozrieme na najväčší tromf, ktorý Meriva má. Priestor, veľa priestoru, všadeee. Po nastúpení ma upútal netradičný stredový tunel. Hmm, ono to nie je ani tak tunel, skôr priekopa. V tom dobrom slova zmysle. Riešený je pomocou dvoch hliníkových kolajničiek, do ktorých sa dá zacvaknúť lakťová opierka a nastaviť jej poloha. Nie však výška. V jej vnútri sa nachádzajú dva odkladacie priestory.

Zásuviek na 12V je v aute hneď niekoľko. Jedna je pod rýchlostnou pákou, druhá v zadnej rade na stredovom tuneli a tretia v kufri. Praktické, že? Zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať. Pri ich sklápaní je potrebné sklopiť najskôr stredné. Všetky sedadlá sa znížia a následne sklopia vodorovne s hranou kufra, ktorú automaticky dorovnávajú plastové platá.

Aj pri výške 185 cm som nemal problém s miestom za sedadlom vodiča, s dostatočným priestorom nad hlavou. V predných dverách sú veľké držiaky na fľaše. Objem batožinového priestoru má 400 litrov. Po sklopení sedadiel 1 500.

Záver

Opel Meriva je zaujímavé auto s veľkým riestorom pre celú rodinu. Dizajnom si ma príliš nezískala, no sympatickými konštrukčnými riešeniami, priestrannosťou a jazdnými vlastnosťami áno. Motor 1,4 Turbo sa vážne podaril. Nepatrí k najúspornejším, no 120 koní je dostatočné stádo pre akúkoľvek rodinu. Aj napriek tomu, že Meriva nemá veľké ego a nesrší z nej chlapský testosterón, jej motor zo mňa dokázal striasť prvopočiatočný pocit tatka v rodinnom aute. Som rád, že spoločnosť FLAGA prišla s ponukou na zapožičanie a mohol som vyskúšať nie len Opel Merivu, ale aj systém pohonu na LPG.

Pokiaľ by som premýšľal nad automobilom vo verzii s plynom či bez, rozhodne by som sa priklonil k plynovej alternatíve. Veľkou výhodou je okrem úspory ceny za pohonné hmoty luxusný dojazd s dvomi nádržami. Samozrejme, je dôležité zvážiť všetky faktory, ktoré s tým súvisia. Nie každý motor si rozumie so vstavaným systémom LPG natoľko, že sa nekazí. Aj motory niektorých automobiliek priamo s fabrickou zástavbou LPG, začnú byť po nejakej dobe nespoľahlivé. Je dôležité obmieňať LPG s benzínom, pretože motor sa najlepšie maže pri spaľovaní benzínu. Pokiaľ sa jazdí výlučne len na LPG, motoru to neprospieva.

Ďalšou otázkou je, či ísť do LPG alebo CNG. Ťažko povedať. Cenovo sú takmer rovnocenné, no v prospech CNG hovorí možnosť parkovať v podzemných garážach, avšak s veľmi slabou infraštruktúrou staníc na Slovensku, na strane druhej je LPG s dostatočnou sieťou u nás aj v zahraničí, no s negatívom v nemožnosti parkovať v podzemných garážach.

Nechajte nám komentár