Test: Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi – v novej uniforme v ústrety víťazstvám

1. mája 2014
Komentáre vypnuté

Na svete je len zopár automobiliek, ktoré svojim širokým modelovým portfóliom, dokážu sprevádzať ľudí naprieč ich životom. Značka Renault, pokrývajúca prakticky všetky vekové kategórie a životné štýly, od malého Twinga cez rodinné a športové automobily, až po veľké osobné a úžitkové dodávky, k ním rozhodne patrí. Verný zákazník tak môže zažívať životné míľniky výlučne za volantom automobilov Renault.

Renault Mégane, ako rodinný automobil, je ikonou vo svojom segmente už dlhé roky. Automobilka sa oň stará s patričnou náležitosťou. Tretia generácia uvedená na trh v roku 2008, prešla hneď niekoľkými kozmetickými úpravami. Prvú plastiku Mégane absolvoval na jar 2012, tú druhú, zohľadňujúcu súčasný dizajnérsky rukopis značky, dostal na konci minulého roka.

DSCF3743

Aj napriek dlhej šesťročnej púti tretej generácie, vek dokonale maskuje. Interiér sa od roku 2008 nezmenil, pribudli len nové odtiene čalúnenia. Musím uznať, že na svoju dlhovekosť pôsobí stále moderne a štýlovo. Do vzorkovníka pribudli aj svieže farby karosérie. V prípade testovaného Megáne v plnej výbave označenej ako Zen, pútala pohľady modrá metalíza Majorelle, zdarne zladená so šestnásťpalcovými hliníkovými diskami KALEIDO, a zatmavenými zadnými sklami.

Zoznámenie

Sedadlá sa dizajnovo nevymykajú štandardu, no svoju úlohu plnia znamenito. Príjemne dlhý sedák, dobré tvarovanie a  výraznejšie bočné vedenie, sú správne namiešané aj pre dlhšie cestovanie či športovejšie prejazdy, ku ktorým sa ešte dostaneme. Privítal by som nižší posed. Palubná doska akoby vytesaná z jedného kusu, má dobré rozmiestnenie ovládacích prvkov.

Renault Mégane Grandtour

Osobne mi nezáleží na tom, či sú, alebo nie sú plastové diely palubnej dosky mäkčené, pokiaľ pevne držia na svojom mieste bez vŕzgania, v prípade Mégané si však prídu na svoje aj vyznávači tejto disciplíny. Všetko pekne lícuje, je mäkké a tiché. Veľmi zaujímavo pôsobí digitálny združený ukazovateľ v prístrojovej doske, s kruhovým usporiadaním na bielom difúznom podklade. Je to síce len detail, no interiéru dáva nezameniteľný prvok odlišnosti.

Renault Mégane Grandtour

Príjemným spestrením je segmentované panoramatické okno. V prednej časti sa dá nadvihnúť, prípadne odsunúť, v zadnej je integrované napevno. Pod oboma vzájomne oddelenými strešnými oknami sú manuálne rolety. Jazda po nekvalitnom asfalte bola často sprevádzaná vŕzganím od stropu. Najskôr som to pripisoval pnutiu výrezov v streche, neskôr sa však ukázalo, že pravou príčinou sú spomínané rolety. Premazanie líšt by zrejme tento neduh vyriešilo.

Zážitky za volantom

Mégane je jedno z mála automobilov, ktoré vodiča hýčka ukazovateľom teploty motora, čím získalo bod k dobru. Digitálny ukazovateľ sa držal väčšinu jazdy v dolnej polohe, len v prípade dlhšej pomalej jazdy, prípadne na diaľnici pri vyšších rýchlostiach, zobrazoval teplotu do polovice. Volant s mohutným vencom prispieva k pohodlnému držaniu. Samozrejme nechýba tradičné ovládanie tempomatu, obmedzovača rýchlosti a multimediálneho systému Media Nav pod volantom.

Renault Mégane Grandtour

Počas týždňového testovania plnili mapové podklady svoju úlohu presne. Je mi jasné, že Mégane v drvivej väčšine prípadov skončí v rukách rodinne založených ľudí,
preferujúcich komfort a veľký batožinový priestor pre absolvovanie spoločných výletov. Z tohto pohľadu som k nemu na začiatku testovania aj pristupoval. S jedlom však rastie chuť, a v zákrutách som začínal podvedome posúvať hranice. Nakoniec som s Mégane Grandtour jazdil štýlom ala RS, čo ma privádzalo k otázke, či je normálne, aby rodinný kombík držal v zákrutách tak pevne stopu ako poľovnícky jazvečík. Dilema nakoniec ostala, no fakt je ten, že Mégane by si na svojej niekoľkoročnej púti zaslúžil rýdzo športového brata, pretože už v súčasnej podobe sa z neho stáva v utiahnutých zákrutách nekompromisný školiteľ tých ostatných, bez rozdielu tried. Dokonca ani prejazd hrboľatej zákruty ho nevyvedie z miery. Na limite sa správa mierne pretáčavo, čo len potvrdzuje športové gény. Na druhej strane je ohľaduplný k posádke, ktorú zahŕňa na zhoršenom povrchu ladnosťou a veľmi dobrým filtrovaním nerovností. Istou dávkou prispieva aj rázvor osí kolies 2 703 mm, čo je v porovnaní s klasickým Mégane hatchback o 62 mm viac. Batožinový priestor pojme 486 litrov a po zložení sedadiel narastie na 1 595 litrov.

Renault Mégane Grandtour

Panoramatická strecha si vybrala daň vo forme menšieho priestoru nad hlavami.  V prednej časti niet čo vytknúť, pasažieri na zadných sedadlách s výškou 185 cm však budú komfort nad hlavou postrádať.

Motor a prevodovka

Motor 1.5 dCi s výkonom 81 kW (110k) a krútiacim momentom 240Nm pri  1 750 ot./min má  kultivované vychovanie. Odhlučnenie je na veľmi dobrej úrovni. Ani počas vyšších otáčok neruší svojim deaselovým prejavom. S týmto motorom som sa stretol počas testov už viac krát, preto som si nepotreboval na jeho charakter zvykať. Minimálne otáčky sú 1 500, pokiaľ klesnú je potrebné podradiť. Sprevodovanie pri 50 km/hod v obci je ošemetná záležitosť. Na trojke sú otáčky príliš vysoké (2000), no na štvorke klesnú pod 1 500, čo nie je ideál. Presne 1 500 ot./min dosiahne na štvorke pri nepredpisovej rýchlosti 54 km/hod. Pri ľahkej nohe sa však otáčky mierne pod 1 500 na dodržanie 50 km/hod na rovine dajú akceptovať. Šesťstupňová manuálna prevodovka plnila pokyny rýchlo, presne a čisto. Dráhy sú príjemne krátke.

Renault Mégane Grandtour

  • Na šiestom prevodovom stupni pri 90 km/hod točí motor príjemných 1 500 ot./min.
  • Na treťom stupni pri 50 km/hod točí motor 2 000 ot./min.
  • Na treťom stupni pri 70 km/hod točí motor 2 500 ot./min.
  • Na štvrtom stupni pri 76 km/hod točí motor 2 000ot./min.
  • Na šiestom prevodovom stupni pri 110 km/hod. točí motor 1 900 ot./min.
  • Na šiestom prevodovom stupni pri 130 km/hod. točí motor 2 200 ot./min.

Subjektívne sa mi zdalo, že motor v Mégane je o niečo menej pružný, než jeho identický kolega v Dacii Duster. Po následnom porovnaní váhy automobilov som zistil, že Mégane Grandtour je o 70 kg ťažší, čo by tento pocit vysvetľovalo.

Spotreba v litroch/100 km

  • Kombinovaná spotreba okresky + mesto 5,1 – 5,6 l
  • V meste 4,7 l
  • Kombinovaná spotreba počas jazdy prevažne po okreskách 4,7 l
  • Po serpentínach do BB bola spotreba 6 l pri rezkej jazde
  • Na diaľnici pri 130 km/hod. 5,9 l
  • Pri 110 km/hod. 4,6 l
  • Okresky na spotrebu  3,9 – 4,2 l
  • pri 130 km/hod. 5,7 l

Záver

Renault Mégane Grandtour je jedným z tých áut, ktoré si ma dokázali počas týždňa nakloniť na svoju stranu, nadchnúť ma, tešiť svojou povahou a hravosťou. Sám som prekvapený, že niečo také dokázal zástupca z kategórie kombi.

Renault Mégane Grandtour

Pokiaľ uvažujete nad pohodlným a pohľadným autom pre rodinu s veľmi dobrou spotrebou, prijateľne výkonným motorom a veľkým batožinovým priestorom, Mégane Grandtour je dobrou voľbou. Veľkou devízou je perfektne zvládnutý podvozok. Jediným mínusom je nižšia strecha nad zadnými sedadlami, ktorej z komfortu odkrojila presklenená strecha.