Prvá generácia sedanu Dacie Logan MK1 pod zábleskom diamantu spoločnosti Renault, sa na trhu ukázala v roku 2004. Bola pokračovateľom započatej línie Dacie Solenza. Neskôr v roku 2006 bola obohatená ponuka o priestranný model Logan MCV (kombi schopné prepraviť až siedmich cestujúcich). Na konci roku 2012 sa na autosalóne v Paríži oficiálne predstavila nová Dacia Logan II, spolu so Sanderom a Sanderom Stepway.
Úvod
Po týždňovom spoznávaní Dacie Sandero sa mi do rúk dostal Logan II, s identickým trojválcovým agregátom 0,9 TCe vo výbave Arctica. Oba modely spolu s oplastovanejším a drsnejším Sanderom Stepway, vyšším o 41 mm sú postavené na rovnakej platforme. Testovaný Logan II však disponuje o 53 mm väčším rázvorom a o 190 litrov objemnejším batožinovým priestorom, vďaka karosérií typu sedan. Oproti Loganu MK1 narástol rázvor o 4 mm.
Logan v modrej metalíze s názvom Persan za 400 €, obutý do 15″ diskov z ľahkej zliatiny za 370 €, si ma hneď na parkovisku importéra získal svojou eleganciou. Predné partie ako aj dvere po „B“ stĺpik sú prepožičané zo Sandera. Zadné bočné dvere však majú zakončenie dizajnovo odlišné, nadväzujúce na siluetu sedana.
Po sadnutí za volant som mal „Déjà vu“. Výška ako aj typ sedadla, volant, ovládacie prvky, radiaca páka, členenie palubnej dosky je Sanderovsky rovnaké. Zoznamovanie tak nebolo potrebné a v interiéri som sa cítil ako doma. Rozpisovať preto ovládacie prvky, navigačný systém a ďalšie veci súvisiace s interiérom by bolo zbytočné. Všetko je už obsiahnuté v článku : Test: Dacia Sandero 0,9 TCe – dobre naladená struna.
V interiéri mi opäť chvíľu trvalo, kým som si zvykol na kratší sedák. Hmotnosť vozidla je pod jednu tonu, presne 998 kg bez vodiča. V porovnaní so Sanderom je Logan II o 36 kg ťažší, dôsledkom väčšieho batožinového priestoru a dlhšieho rázvoru.
Nárast hmotnosti je prakticky zanedbateľný. Aj v prípade Loganu podával 0,9 litrový oturbený trojválec veľmi dobré výkony, spôsobujúce radosť za volantom najmä v prípade „One person show“. Ani pri naloženom aute sa motor nezadýchal, a na ceste dokázal držať viac než len krok s ostatnými účastníkmi premávky.
Podrobnosti o motore 0,9 TCe ako aj o spotrebe sa dozviete v článkoch:
- TEST: Nový Renault Clio Grandtour 0,9 TCe – Exkluzívny začiatok pre mladé rodiny s deťmi
- TEST: Dacia Sandero 0,9 TCe – dobre naladená struna
Jazdné vlastnosti
Väčší rázvor Loganu o 53 mm oproti Sanderu, ktoré mi spôsobovalo počas prejazdov zákrut a serpentín úžas na tvári, sa podpísal na mierne plavnejšom podvozku. Prejavovalo sa to najmä na priamej ceste po prejazde série niekoľkých horizontov, s následným klesaním a stúpaním.
Podvozok pri vyššej rýchlosti týmito úsekmi o niečo pomalšie dostával odpružené auto do pokojného stavu. Prispieval k tomu zrejme aj dlhší zadný previs o celých 244 mm oproti Sanderu, ktorý viac rozhúpe zadnú nápravu na tlmičoch. V zákrutách bolo Sandero celkovo lepšie.
Po spoznaní vlastností podvozka sa dá jazdit aj svižnejšie. Rozhodne si však tento typ automobilu nebudú kupovať okreskoví piráti, s ambíciou zlepšovať svoje osobné rekordy na obľúbených úsekoch. Pruženie je pohodlné bez väčších otrasov, s výborným vysporiadaním sa s nerovnosťami a jamami.
Na zadnej lavici je v oblasti kolien ako aj nad hlavou miesta viac než dosť. Pri mojej výške 185 cm a nastavenom prednom sedadle, som sa cítil vzadu komfortne. Kolená sa neopierali o predné sedadlo. Veľmi dobre sa dajú nastaviť do prijateľnej výšky aj opierky hlavy.
Batožinový priestor
Zámok kufra je rovnaký ako v Sandere. Dá sa odomknúť buď centrálne, prípadne štandardne s kľúčom s následným stlačením zámku, čo nadvihne kufor. Pri prvom otvorení okamžite vystrelil za pomoci dvoch silných pružín do maximálnej polohy, ktorá zviera takmer 90 stupňový uhol, a umožňuje veľmi dobrý prístup a nakladanie aj objemnejších vecí.
Pri tomto katapulte som už videl rozbité zadné okno nad kufrom. Našťastie zafungovali jednoduché, ale maximálne funkčné gumové dorazy, umiestnené na oboch ramenách. Kufor disponuje objemom 510 litrov (Sandero 320 litrov).
Zadné sedadlá sa dajú sklopiť v pomere 2/3. Priechod medzi kufrom a kabínou je po bokoch zúžený plechom pre uchytenie operadiel, aj napriek tomu je možné prevážať objemnejšiu batožinu. Doliehanie a zatváranie kufra je príjemne tlmené. Spočiatku som postrádal madlo na zabuchnutie, rýchlo som si však zvykol zatvárať kufor pribuchnutím vrchnej časti.
Postrehy z používania:
Predné svetlomety sú veľké a dizajnovo vydarené, zaslúžili by si však výkonnejšie žiarovky. Počas nočných jázd svietili dosť slabo a kratšie než mi bolo príjemné.
Manuálna klimatizácia chladí okamžite po zapnutí, prekvapil ma však jej akustický prejav. Po prvom naštartovaní som mal pocit, že hluk pochádza z motora, po vypnutí klimatizácie som však zistil, že divný zvuk pochádza z klimatizácie, čo som bral ako výhru. Počas jazdy to nepočuť, len pri nízkej rýchlosti v kolóne. Nie je to však nič otravné.
Elektricky otvárané zadné okná boli v testovanom aute za príplatok 120 €. Ich ovládanie je umiestnené na konci stredového tunela, rovnako ako v Sandere čo pokladám, za úsporné opatrenie, ktoré neuberá na komforte.
Predná kapota si užíva komfort, ktorý jej dáva plynová vzpera.
Opäť musím pochváliť veľmi dobrý zvukový prejav integrovaných reproduktorov, ktorý rozhodne nie je štandardom, a príplatkový multimediálny navigačný systém MEDIA NAV s rádiom, vstupom USB, Bluetooth konektivitou a navigáciou za 250 €. Mapové pokrytie pre celú Európu bolo doinštalované za 119 €. Rádio počas testu hralo tichšie než prehrávané skladby z USB a príjem bol často rušený (zrejme niečo s anténou).
Za príplatok 240 € bol v zadnom nárazníku prítomný parkovací senzor so zvukovým upozornením pracujúci na výbornú (pri najintenzívnejšom zvukovom upozornení bol zadný nárazník od prekážky vzdialený len pár centimetrov).
Ďalšia doplnková výbava obsahovala Tempomat/obmedzovač rýchlosti a kožený volant spolu s koženou hlavicou riadiacej páky za 360 €.
Potešilo ma automatické centrálne zamykanie automobilu po rozjazde.
Záver
Dacia Logan dospela do stavu, v ktorom vie priťahovať pohľady aj od majiteľov drahších áut. Jej dravý dizajn, umocnený príťažlivou farbou, pútal nejedného okoloidúceho. Priestor v kabíne je veľkorysí, batožinový priestor s veľkosťou menšej predsiene zíval aj pri niekoľkých kufroch prázdnotou.
Motor 0,9 TCe som postupne spoznal už v predchádzajúcich dvoch testoch automobilov, a preto ma neprekvapila jeho chuť. Je zhmotnením praktickosti, úspornosti s patričným výkonom deväťdesiatich koní. Počas niekoľkých rozhovorov s ľuďmi, ktorí prejavili záujem o bližšie spoznanie Dacie panovala obava s prehrdzavenia karosérie, nakoľko prevláda skreslená informácia, že Dacia nemá pozinkovanú karosériu.
V skutočnosti je to však trochu inak. Vybrané konštrukčné časti a tzv. ťahané plechy podliehajú pozinkovaniu. Ďalej je prítomná technológia kataforézneho kúpeľa karosérie a zvyšovanie ochrany podvozka s vypĺňaním dutín špeciálnym voskom. Dacia dáva na svoje automobily záruku na prehrdzavenie po dobu šiestich rokov.
Renault až dvanásť. Pri iných značkách sú automobily s cenovkou od 10 709 € len orezanými snami. Dacia Logan sa za túto cenu snaží tieto sny plniť.
- Cena Dacie Logan 0,9 TCe vo výbave Arctica: 8 790 €
- Cena testovanej Dacie Logan 0,9 TCe Artica s doplnkovou výbavou 10 709 €
Výbava: | |||
Oceľové kolesá 15″ | Nárazníky vo farbe karosérie | ||
Vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie | Kľučky dverí vo farbe karosérie | ||
ABS s brzdovým asistentom (AFU) | Stabilizačný systém ESC s protipreklzovým systémom ASR a kontrolou nedotáčavosti CSV | ||
Airbag vodiča | Airbag spolujazdca (vypínateľný) | ||
Bočné airbagy vpredu (hlava – hrudník) | Úchyty ISOFIX na krajných sedadlách v druhom rade | ||
Hydraulický posilňovač riadenia | Palubný počítač (verzia LPG nemá palubný počítač) | ||
Hmlové svetlomety | Elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá | ||
Pack Cool Music (manuálna klimatizácia + Autorádio CD/MP3 s čelným vstupom USB, ovládaním pod volantom a Bluetooth handsfree) | Manuálna klimatizácia | ||
Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním | Elektrické ovládanie predných okien | ||
Výškovo nastaviteľný volant | Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča | ||
3-miestne sedadlo v druhom rade, delené v pomere 1/3 : 2/3 | Súprava na opravu pneumatík | ||
Odkladacia schránka spolujazdca | Odkladacie vrecko v predných dverách (max 1,5 l fľaša) | ||
Odkladacie vrecko v zadných dverách (max 0,5 l fľaša) | Držiak nápojov na stredovej konzole | ||
Otvorená schránka na palubnej doske | Autorádio CD/MP3 s čelným vstupom USB, ovládaním pod volantom a Bluetooth (handsfree) | ||
Doplnková výbava: | |||
Elektrické ovládanie zadných okien | 120 € | ||
Dotykový multimediálny navigačný systém MEDIA NAV s rádiom, čelným vstupom USB, Bluetooth handsfree a navigáciou | 250 € | ||
Mapové pokrytie celej Európy | 119 € | ||
Disky kolies z ľahkej zliatiny 15″ | 370 € | ||
Zadný parkovací senzor | 240 € | ||
Rezerva | 60 € | ||
Tempomat/obmedzovač rýchlosti + kožený volant a kožená hlavica radiacej páky | 360 € | ||
Metalíza | 400 € | ||
Cena testovaného vozidla: 10 709 € (322 619,33 Sk) |
Model: |
Logan 0,9 TCe 66 kW/90 k |
|
Technické údaje: | Emisná norma | Euro 5B |
Rázvor | 2 634 | |
Celková dĺžka | 4 347 | |
Šírka | 1 733 | |
Výška | 1 517 | |
Objem batožinového priestoru (v litroch) | 510 | |
Prevádzková hmotnosť | 998 | |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť | 1 520 | |
Objem valcov (cm3) | 898 | |
Maximálny výkon (kW/k) | 66 / 90 | |
– pri otáčkach (ot./min.) | 5 250 | |
Maximálny krútiaci moment (Nm) | 135 | |
– pri otáčkach (ot./min.) | 2 500 | |
Prevodovka / počet prevodových stupňov | Manuálna 5 st. | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 11,1 | |
1000 m s pevným štartom (s) | 32,8 | |
Spotreba (l/100km) | ||
– mestský cyklus | 6,4 | |
– mimomestský cyklus | 4,3 | |
– kombinovaný cyklus | 5,0 | |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 | |
Emisie CO2 (g/km) | 116 | |
Euro NCAP (počet hviezdičiek) | 4 | |
Intervaly prehliadok | 20 000 km alebo 1 rok | |
Garancia | 100 000 km alebo 3 roky |