V októbri 2012 bol na Parížskom autosalóne predstavený prinavrátený model Rapid do ponuky automobilky Škoda. Šéfdizajnér Škody Auto, pán Jozef Kabaň, výrazne omladil tvary zavedených modelov ako Octavia či Superb, a vdýchol život novému automobilu Rapid, radiaceho sa do kompaktnej triedy Liftbackov, ktorý bol hlavnou hviezdou jedného z mojich ďalších týždňových testovaní.
Prvé spoznávanie
V kokpite sa okrem predných dverových opierok a plastového volantu nenachádzajú žiadne mäkčené plasty. Rozhodnutie dizajnérov mi je sympatické a dodám, že interiér na mňa spravil veľmi dobrý dojem.
Všetko príkladne lícuje, nikde nič nerezonuje a nebúcha. Jednoliaty dizajn palubnej dosky umocňuje linka tiahnuca sa naprieč, s priamym pokračovaním v bočnej výplni predných dverí. Táto linka neovplyvňuje len dizajn interiéru, ale korešponduje aj s exteriérom, ktorý tak dostal mohutnejšie dvere.
V kabíne sú predné bočné okná nižšie, na úkor vyššej výplne. Celé to na mňa pôsobilo príjemne technicky a odlišne. Rapid je široké auto, ktoré by si zaslúžilo v základe lakťovú opierku, po ktorej sa cnie aj stredovému tunelu. Tú je možné zvoliť za príplatok.
Sedadlá vpredu majú dostatočne dlhý sedák a rovnako dobré bočné vedenie. Ich dizajn tvarovania je tak trochu zvláštny, počas jazdy som ale nepociťoval žiadne nedostatky. Volant sa dokáže prispôsobiť vodičovi pozdĺžne ako aj výškovo. Rovnako aj sedadlo vodiča je ochotné sa šplhať ku stropu. Optimálnu polohu si tak nájde prakticky každý.
Aj pri mojej výške 185 cm som mal miesta nad hlavou viac, než som potreboval, rovnako aj na zadných sedadlách pri nastavenom sedadle nebol žiadny problémy s pohodlným sedením.
- Volant s hrubším vencom veľmi dobre padne do rúk, multifunkciou ale neoplýva.
- Cez zadné okno je výhľad von užší než sa zvonku zdá, na dostatočný prehľad za autom postačuje.
- Ergonómia pracoviska je navrhnutá s dôrazom na funkčnosť a zapadnutie do hranatej koncepcie palubnej dosky.
Všetky tlačidlá boli na miestach, kde som ich očakával. V letných dňoch potešila manuálna klimatizácia s rýchlym nástupom chladenia. Tlačidlo pre vypnutie stabilizácie, nachádzajúce sa na stredovej konzole, je inteligentné. Aby nedošlo k náhodnému deaktivovaniu počas jazdy, inžinieri integrovali bezpečnostnú poistku, v podobe nutného dvojsekundového pridržania tlačidla pre následné odstavenie systému.
Združené ukazovatele majú biele podsvietenie. Stredová konzola zelené, vrátanie displeja autorádia. Celé to pôsobí mierne disharmonicky. Zjednotenie farieb by bolo rozhodne na mieste, a prospelo by zjednoteniu interiéru počas nočných jázd.
Motor a prevodovka
Objem trojválcového atmosférického motora o objeme 1 198 cm3 má výkon 55 kW. Už desať rokov slúži základ tohto motora majiteľom Fabií HTP. Motor evolučne vyspel a Rapid dostal jeho najnovšiu verziu. Po novom sa honosí názvom 1,2 MPI. Jeho výkon vzrástol z pôvodných 51 kW, na 55 a absolvoval zdokonaľovaciu kúru po mechanickej i elektronickej stránke, prostredníctvom vyladenej riadiacej jednotky.
Staré HTP-čka boli kritizované najmä pre svoj nekultúrny prejav sprevádzaný otrasmi. Tie sa škodovke podarilo prakticky úplne eliminovať vyšším voľnobehom (840 min-1). Pri zapnutej klimatizácií je ich hodnota 940 min-1. Len na porovnanie, koncernový atmosférický štvorvalec 1,4 rovnakej konštrukcie, má na voľnobeh o sto otáčok za minútu menej.
Riadiaca jednotka motora 1,2 MPI obsahuje až 9 460 premenných inštrukcií, a manuál k ním obsahuje 11 tisíc strán. Desatina z toho prislúcha len inštrukciám na riadenie voľnobehu.
Rovnako sa zlepšila aj zvuková charakteristika, našťastie však zostal zvuk „polovičného šesťválca“.
Zmeny oproti motorom HTP sú ďalej v odľahčenom kľukovom hriadeli či modifikovanej rozvodovej reťazi. Medzi najväčšie novinky ktoré dostal Rapid pod kapotu spolu s motorom 1,2 MPI je asistent rozjazdu, ktorý „žehlí“ nástup točivého momentu počas púšťania spojkového pedálu nie len počas rozjazdu, ale aj pri preraďovaní.
Podobne je na tom aj plynový pedál, ktorý reaguje okamžite na povely. Asistent dokáže jeho okamžité zošliapnutie či pustenie pozvoľna korigovať, čoho výsledkom je plynulý chod motora bez trhaní. Pokojnejší chod motora má na svedomí aj vyvažovací hriadeľ (Renault/Dacia išli odlišnou cestou a namiesto vyvažovacieho hriadeľa majú naschvál nevyvážený zotrvačník).
V oboch prípadoch je motor kultivovaný bez otrasov. Úprave sa nevyhlo ani sanie, či výfukové potrubie, čo umožnilo nárast výkonu o 4 kW oproti Fabiam s HTP.
Jazda
Dobrý motor a odladený podvozok vždy tvorili neoddeliteľnú dvojicu kvalitného automobilu. Kombinácia výkonného motora a chabého podvozku môže byť tragická. Vždy je lepšie, pokiaľ podvozok má vrch nad výkonom pohonného agregátu, ako tomu bolo aj v prípade testovaného Rapidu. Podvozok by však rozhodne zvládol aj niekoľko násobne vyšší výkon.
Rapid pri svojich proporciách dĺžky 4 483, šírky 1 706 a výšky 1 461 mm váži len niečo nad jednu tonu. Presne 1 060 kg. Tento fakt ma potešil najmä po informácií o výkonovom potenciáli malého „trojhrnčeka“ s 55 kilowattmi pri 5400 ot/min.
Mojim prvým automobilom bola nová Škoda Fabia 1,4 (rok 2002) s výkonom 44 kW a váhou 1 065 kg. Toto auto ma veľmi veľa naučilo, najmä predvídať, rozmýšľať za volantom a každý manéver dôkladne naplánovať, najmä pred predbiehaním. Pochopenie jazdy s nízko výkonným automobilom sa mi odvďačilo krásnymi zážitkami za volantom, počas ktorých som dokázal konkurovať rádovo výkonnejším automobilom.
Rapid ma dostal späť do obdobia mojich začiatkov, a prinavrátil mi dobrý pocit z každej jednej dobre naplánovanej akcie spoza volantu. Z naštartovaného motora sa šíril jadrnejší zvuk, než som čakal. Trojvalcová charizma s miernym „pobrumkávaním“ pri vytáčaní otáčkomera bola pre mňa priam návyková. Zvuk aj napriek dostatočnému tlmeniu na seba v kabíne príjemne upozorňoval.
Počas jazdy popri zvodidlách či múrikoch v malých rýchlostiach som neraz otvoril okno, aby som počul odrážajúci sa zvuk. Po niekoľkých preradeniach som zistil, že pri danom výkone budem musieť výrazne zmeniť štýl jazdy, akým som mal pri predošlom teste automobilu Dacia Logan s deväťstovkovým oturbeným motorom. Kým ten ťahal odspodu, 1,2 MPI v Rapide si pýtal navštevovanie vysokých číslic na otáčkomeri.
Pre efektívne predbiehanie či získavanie rýchlosti v čo najkratšom čase, som využíval podraďovanie s medzi plynom z piateho prevodu na tretí a následný záťah od 3 600 ot/min po 5 400, kde vrcholí výkon 55 kW. Pri niekoľkých rozjazdoch som mal pocit, že mi chce motor „zdochnúť“, stačilo však mierne pridať plyn. Zaujímavé, že sa táto vlastnosť prejavuje aj napriek už zvýšenému voľnobehu. Neskôr som automaticky dávkoval otáčky pri rozjazde o trochu viac než zvyknem.
Prevodovka v Rapide s 1,2 MPI motorom má nízke prevody kratšie, čo umožňuje rýchlejšie naberanie rýchlosti po štarte. Piaty prevodový stupeň je dlhý.
Brzdy zaberali okamžite, s veľmi dobrým účinkom. Na tak ľahké auto s 55kW výkonom bohato postačujú zadné bubny. Denné svietenie je integrované do hlavných svetlometov.
Potešila ma modrá kontrolka umiestnená na palubnej doske, informujúca o nízkej teplote motora. Spätné zrkadlá sú prehľadné. Počítadlo kilometrov dokáže rátať len jednu cestu „Trip“.
Rýchlostná páka je o čosi nižšie, než by mi bolo príjemné, časom som si však zvykol. Kulisa je presná a dráhy príjemne krátke.
Na zaradenom piatom prevodovom stupni boli otáčky motora nasledovné:
- Pri 90 km/hod 2 500 ot/min.
- Pri 100 km/hod 2 800 ot/min.
- Pri 110 km/hod 3 200 ot/min.
- Pri 120 km/hod 3 500 ot/min.
- Pri 130 km/hod 3 800 ot/min.
- Pri 140 km/hod 4 000 ot/min.
- Pri 160 km/hod 4 500 ot/min.
Maximálna udávaná rýchlosť je 175 km/hod.
Keďže Rapid v základnej výbave nedisponoval palubným počítačom, k dispozícií mám len kombinovanú spotrebu metodikou plná-plná. Rapid spotreboval počas 730 km trasy 7,5 litra benzínu na 100 km. Počas testu som viezol zhruba 450 km štyroch dospelých, a batožinový priestor bol zaplnený až po veko kufra.
Prejdená trasa v percentách:
- Mesto: 135 km 18,5 %
- Diaľnica: 310 km 42,5 %
- Okresky: 285 km 39,0 %
Kolegovia z iných redakcií tvrdia, že priemerná spotreba sa po diaľnici dá udržať na 6,6 litrov/100 km. Mimo mesta pri rýchlostiach okolo 80 – 90 km/hod sa dokáže vpratať do piatich litrov.
Podvozok
Rapid má na zadnej náprave jednoduché ramená spojené torznou tyčou. Aj keď nič z popisovaného nezaváňa športovosťou, v skutočnosti to funguje veľmi dobre. Prázdny Rapid má rozloženie hmotnosti 59% na prednej náprave ku 41% na zadnej.
V zákrutách sedel ako na koľajniciach. Určitou dávkou tomu prispelo aj šestnásťpalcové obutie na nízkoprofilových pneumatikách. Na podvozku je odvedený kus poctivej práce, a radosť na tvárach bude spôsobovať nejednému vodičovi s chuťou prežehliť nedeľné okresky. Vysporiadanie sa s nerovnosťami a horšími cestami bolo príkladne neutrálne, bez rázov od podvozku či rozhojdania.
Batožinový priestor
Od dôb znovuzrodenej Octávie, začala automobilka Škoda produkciu automobilov tipu Liftback. Obľuba tejto karosérie je opodstatnená.
Dizajn sedanu s praktickosťou Hatchbacku je veľmi obľúbenou voľbou. Rapid je Liftback čo znamená, že veko kufra je výklopné spolu so zadným oknom. Batožinový priestor ponúka 550 litrov. Po sklopení zadných sedadiel narastie na 1 490 litrov.
Disponuje háčikmi pre ukotvenie sieťového programu, ktorý však nie je súčasťou základu. Veko kufra sa otvára do postačujúcej výšky. Pod podlahou sa nachádza priestor pre plnohodnotnú rezervu, v základe Active je nahradená sadou s kompresorom a roztokom na zalepenie defektu.
Rapid má rozmerovo veľa spoločného s Octaviou I.
Model | Rapid | Octavia I |
Dĺžka (mm) | 4483 | 4507 |
Šírka (mm) | 1706 | 1731 |
Výška (mm) | 1461 | 1431 |
Rázvor (mm) | 2602 | 2512 |
Kufor (l) | 550/1490 | 528/1328 |
Rozchod vpredu (mm) | 1463 | 1513 |
Rozchod vzadu (mm) | 1500 | 1494 |
Výbava testovaného automobilu
Základná výbava Active (momentálne už nie je súčasťou ponuky), ktorou disponoval novinársky Rapid 1,2 MPI, bol čistým základom. Rapidu chýbal tempomat, palubný počítač informujúci o spotrebe a ďalších prevádzkových údajoch, či elektrické nastavovanie spätných zrkadiel. Už dávno som ich nenastavoval manuálne tiahlami. Rádio na prvý pohľad pripomínalo displej starej kalkulačky bez vstupu pre USB, zato však disponovalo prehrávačom CD.
Nastavenie reproduktorov po stránke definovania hlasitosti medzi prednou a zadnou časťou, prípadne ľavou a pravou, by ste hľadali márne. Celkom som však túto absenciu v nastavení aj chápal, nakoľko veľmi slabým reproduktorom by to aj tak neprinieslo želané vylepšenie.
Rovnako nie je prítomné ovládanie rádia na volante, či parkovacie senzory. Okná v elektrike sú len predné. Rapid v tomto základe nemal hmlové svetlomety. Zaujímavé je, že Škodovka zostala pri klasickom otváraní prednej kapoty podoprením výstuhy, pričom lacnejšia Dacia má v základe plynovú vzperu.
Záver
V súčasnosti (07. augusta 2013) prebieha letný program „Akčné modely MAX“, v rámci ktorého má Rapid MAX 1,2 MPI 55kW vo výbave Ambition zdarma doplnkovú výbavu v hodnote 2 000 €. Tá zahŕňa okrem centrálneho ovládania zamykania, predných hmloviek a elektricky nastaviteľných a vyhrievaných spätných zrkadiel, aj automatickú klimatizáciu, rádio SWING s CD a MP3, 15″ disky CARME, vyšším stupňom tónovania skiel od B-stĺpika, tempomatom, parkovacími senzormi vzadu, štvorramenným koženým multifunkčným volantom pre ovládanie rádia a malým koženým paketom s cenovku 11 730 €, čo výrazne posilnilo konkurencieschopnosť Rapidu voči iným hráčom na trhu.
Dacia Logan sa v podobnej výbave predáva za 10 709 €.
V skromnejšej verzii Rapid MAX Active v súčasnosti s výbavou zdarma v hodnote 1 800 € zahŕňa manuálnu klimatizáciu, predné hmlovky, centrálne zamykanie, tónované sklá, oceľové disky, rádio s CD, predné hlavové a bočné airbagy a stojí 10 430 €.
Triezve porovnanie cenníkov hovorí v prospech Dacie. Rozdiel zhruba 1 000 € však nepredstavuje pre Rapid zásadnú hrozbu. Pri pohľade na jeho vonkajší dizajn ladných kriviek a priestranného komfortu v znamení celistvosti, kompaktnosti, funkčnosti a praktickosti, si poľahky nájde svojho nadšeného majiteľa. Aj napriek tomu, že rozum káže prikloniť sa k lacnejšiemu Loganu s výkonnejším 0,9 litrovým turbomotorom, city kážu srdcu zabojovať s rozumom.
Technické parametre:
Model: |
Škoda Rapid 1,2 MPI 55 kW |
Počet valcov/ventilov: |
3 / 12/ |
Zdvihový objem motora (cm3): |
1198 |
Prevodovka: |
5-stupňová manuálna |
Poháňaná náprava |
predná |
Výkon (kW/ot.): |
55/5400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): |
112/3750 |
Maximálna rýchlosť (km/h): |
175 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): |
13,9 |
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): |
8,0/4,5/5,8 |
Dĺžka/šírka/výška (mm): |
4483/1706/1461 |
Rázvor náprav (mm): |
2602 |
Objem batožinového priestoru (l): |
550 – 1490 |
Objem palivovej nádrže (l): |
55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg): |
1060 – 1135 |
Užitočná hmotnosť (kg): |
535 |
Rozmer pneumatík: |
215/45 R16 |